فاصله قیمتی ارز نیمایی و آزاد بسیار وسوسه کننده است/اقتصاد ایران بنای فاصله گرفتن از فضای رانتی را ندارد/این دولت هم مسیر دولت روحانی را طی می کند!

عضو اتاق بازرگانی گفت: بهتر است دولت مشخص کند تا چه زمانی مقوله سیاست گذاری درست و نظارت صحیح تعطیل خواهد بود و تا چه وقتی مردم باید تبعات اعطای رانت به عده ای را پس بدهند که قرار است چند سال آینده دستگیر شوند، در حالی که معیشت و اقتصاد مردم در امروز و فردا از دست رفته و با دستگیری متخلفان چیزی عاید مردم نمی شود.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، تاکید بر اصلاح رویه های غط اقتصادی و بازگشت به مدیریتی شفاف که اقتصاد ایران را از فساد مبرا کند از جمله وعده های دولت فعلی در سال گذشته بود. علی رغم اینکه بسیاری از مسوولین و تیم اقتصادی دولت کنونی منتقد عملکرد و سیاست های به کار گرفته در دولت آقای روحانی بودند اما عدم تغییر رویه بسیاری از فعالان و کارشناسان اقتصادی را نگران از دست رفتن فرصتی برای اصلاح ساختارهای غلط اقتصادی کرده است. رادار اقتصاد در گفت و گو با عضو اتاق بازرگانی تحلیلی دارد بر فساد زا بودن چند نرخی بودن ارز و آنچه در دولت فعلی نیز تداوم یافته است.

محمد رضا زهره وندی عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با رادار اقتصاد با انتقاد از عدم تغییر راهبردهای اقتصادی در دولت سیزدهم و توزیع رانت ارزی به برخی از فعالان اقتصادی گفت: علی رغم اینکه دولتمردان کنونی به شیوه مدیریت و سیاست گذاری های دولت آقای روحانی به شدت معترض بودند، اما نه تنها راهبردهای غلط را از دستور کار خارج نکردند، بلکه شیوه ها و دستورالعمل های غلط قبلی را همچنان با قوت و قدرت بیشتری در دستور کار خود قرار داده اند که نمونه واضح آن تفاوت نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد است.

وی دراین باره افزود: با اینکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و تفاوت قیمت ارز در بازار آزاد یکی از دلایل حمله مخالفان دولت قبلی به مدیران سابق اقتصادی کشور بود اما در حال حاضر به عینه شاهد هستیم دولت کنونی دغدغه های فعالان اقتصادی و اقتصاددانان را بی پاسخ گذاشته و اعتنایی به مطالباتی مثل شناور کردن نرخ ارز و حذف ارز چند نرخی ندارد.

زهره وندی خاطر نشان کرد: با آنکه براساس وعده های انتخاباتی دولت قبل گمان برده می شد که ارز چند نرخی توزیع نمی شود و شاهد توزیع رانت فساد زا نخواهیم بود اما تفاوت قیمت در سامانه نیما با ارز آزاد نشان می دهد اقتصاد ایران بنای فاصله گرفتن از فضای رانتی را ندارد، چرا که عده ای از ارز دولتی استفاده می کنند در حالی که سودی به مردم، تولید و معیشت جامعه نمی رسانند.

عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: با اینکه دولتمردان کنونی منتقد عملکرد دولت قبلی بودند و معترض به این مقوله که ارز ۴۲۰۰ تومانی بر سر سفره مردم نیامده است و برخی ارز دولتی را می گیرند و صرف امور دیگری غیر از تولید و واردات کالای اساسی می کنند یا اینکه ارزها از کشور خارج می شود بدون اینکه منفعتی برای اقتصاد و مردم داشته باشد، اما تفاوت نرخ ارز نیما با بازار آزاد شبیه همان رویه غلطی است که آقایان دولت قبلی را مورد حمله قرار می دادند.

وی در ادامه افزود: بنده به عنوان یک عضو کوچک جامعه اقتصادی با هر گونه رویه غلط در مدیریت اقتصادی که به توزیع رانت کمک کند به شدت مخالف هستم و معتقدم اقتصاد باید در شفافیت بدون توزیع رانت مدیریت شود تا فعالان واقعی اقتصاد و تولید کنندگان عهده دار امور شوند و فضای اقتصاد را رقابتی کنند.

زهره وندی با بیان اینکه فاصله قیمتی ارز نیمایی و آزاد بسیار وسوسه کننده است، گفت: فاصله زیاد بین ارز دولتی و آزاد باعث تلاش برخی از وارد کنندگان برای دریافت ارزهای دولتی می شود چرا که در حجم های بالا رقم های بسیار بزرگی به دست می آید که برای عده ای عالی و برای اکثر مردم ایران جز زیان و فقیرترشدن ثمره ای ندارد. رقم های بالایی که نه تنها اقتصاد را توسعه نمی دهد، بلکه به رانتی شدن هر چه بیشتر اقتصاد و وابستگی رانت خواران به دولت می انجامد.

عضو اتاق بازرگانی خاطر نشان کرد: در صورت اینکه رقمهایی که ارز دولتی برای برخی وارد کنندگان ایجاد می شود بزرگ باشد به اندازه بزرگی آن رقم، بازار دچار چالش می شود. با اینکه آقای رضایی به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور در عرصه انتخاباتی و مناظرات تلویزیونی مدعی بود اقتصاد دان است و مدیری اقتصاد خوانده است که می تواند اقتصاد را سامان دهد باز هم شاهد تداوم برنامه های غلط اقتصادی در دولت سیزدهم هستیم که علاوه بر اقتصاد و معیشت مردم به دولت نیز ضربه می زند و منجر به کاهش اعتماد مردم به دولت و از دست رفتن سرمایه اعتماد مردم به تیم اقتصادی دولت می شود.

محمد رضا زهره وندی عضو اتاق بازرگانی با انتقاد از رفتارهای پوپولیستی و نمایشی مثل دستگیری سلاطین ارزی گفت: بهتر است دولت مشخص کند تا چه زمانی باید شاهد نمایش های دستگیری و زندانی کردن مفسدان و رانت خوارانی باشیم که به دلیل ساز وکارهای غلط، سیاست گذاری های نادرست و فضای غیر شفاف اقتصادی تبدیل به سرمایه داران کشور شده اند، باشیم؟ تا چه زمانی مقوله سیاست گذاری درست و نظارت صحیح تعطیل خواهد بود و تا چه وقتی مردم باید تبعات اعطای رانت به عده ای را پس بدهند که قرار است چند سال آینده دستگیر شوند، در حالی که معیشت و اقتصاد مردم در امروز و فردا از دست رفته و با دستگیری متخلفان چیزی عاید مردم نمی شود.

۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۴
کد خبر: 29349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha