صندوق شاخص هم‌وزن چه تفاوتی با صندوق‌های معمولی دارد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: مدیر صندوق باید به نحوی مدیریت صندوق و انتخاب دارایی‌ها را انجام دهد که بازده صندوق تفاوت معناداری با بازده شاخص هم وزن بورس نداشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجوز پذیره‌نویسی اولین صندوق ETF شاخص هم وزن در تاریخ ۱۹ اردیبهشت توسط سازمان بورس صادر و از روز ۲۴ اردیبهشت تا ۴ خرداد ۱۴۰۱ پذیره‌نویسی آن در فرابورس ایران انجام شد. در مورد اهمیت این پذیره‌نویسی به گفت‌وگو با مهدی احمدی کارشناس بازار سرمایه پرداختیم.

سوال: ساختار صندوق ETF شاخص هم وزن به چه صورت است؟

احمدی: مشابه سایر صندوق‌های سهامی، عمده دارایی‌های صندوق ETF شاخص هم وزن شامل سهام شرکت‌های موجود در شاخص هم وزن است؛ البته با این الزام که دستکم ۸۵ درصد از دارایی‌های صندوق از این نوع سرمایه‌گذاری تشکیل شود. ۱۵ درصد دیگر نیز شامل سهام فرابورسی، سپرده بانکی، اوراق گواهی سپرده و اوراق بدهی هست.

سوال: ترکیب سهام صندوق شاخص هم وزن به چه صورت باید باشد؟

احمدی: در امیدنامه این صندوق، عنوان شده که ترکیب دارایی‌ها باید مشابه ترکیب سهام موجود در شاخص هم وزن بورس باشد و مدیر صندوق باید به نحوی مدیریت صندوق و انتخاب دارایی‌ها را انجام دهد که بازده صندوق تفاوت معناداری با بازده شاخص هم وزن بورس نداشته باشد.

سوال: عملکرد صندوق etf شاخص هم وزن از زمان راه‌اندازی به چه صورت بوده است؟

احمدی: هنوز برای بررسی عملکرد صندوق زود است چرا که مدتی طول می‌کشد تا ترکیب دارایی‌های صندوق مطابق امیدنامه چیده شود و هم اکنون بیش از ۸۰ درصد دارایی‌های این صندوق وجه نقد است. با اینحال از زمان تخصیص دارایی ها، انتظار می‌رود که بازدهی صندوق مطابق شاخص هم وزن بورس باشد.

سوال: مکانیزم قیمت گذاری ETF شاخص هم وزن به چه صورت است؟

احمدی: مشابه سایر ETF ها، قیمت‌گذاری بر اساس عرضه و تقاضا در فرابورس انجام می‌شود. البته این قیمت نمی‌تواند تفاوت زیادی با NAV صندوق داشته باشد و بازارگردان صندوق وظیفه ایجاد نقدشوندگی با توجه به دستورالعمل‌های سازمان بورس و NAV صندوق را خواهد داشت.

سوال: آیا اختیار خرید و فروش بر روی واحدهای این صندوق تعریف شده است؟

احمدی: هم اکنون ۴ اختیار خرید و فروش به تاریخ سررسید شش ماه یعنی ۱۳ آذر ۱۴۰۱ در قیمت‌های ۸۰۰ تومان، هزار تومان، هزار و ۲۰۰ تومان و هزار و ۴۰۰ تومان هر واحد صندوق که در نرخ هزار تومان پذیره نویسی شده، تعریف شده است.

سوال: مزیت اختیار خرید و فروش EFT شاخص هم وزن نسبت به آپشن عادی چیست؟

احمدی: عدم وابستگی به یک سهم و در نتیجه باز بودن دائمی نماد صندوق و اوراق اختیار، مهمترین ویژگی این اختیارها هستند. همچنین قابلیت نقدشوندگی بالا با توجه به تعریف بازارگردان از دیگر مزیت‌های این اوراق هست.

سوال: ETF شاخص هم وزن چگونه در بازار اختیار خرید و فروش معامله می‌شود؟

احمدی: مشابه سایر اوراق مشتقه با داشتن کد معاملات بازار مشتقه، سرمایه‌گذاران می‌توانند در ساعات بازار که از ساعت ۹ الی ۱۵ است نسبت به اتخاذ موقعیت اقدام کنند.

۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 29289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha