تـــورم داغ بنــزیــن در ۱۴۰ کشورجهان/بالاترین و کمترین قیمت بنزین در کدام کشور است؟ /فقـط ۷ کشور گرانــی بنزیــن ندارند!

اکوادور تنها کشوری نیست که این روزها درگیر اعتراضات به قیمت بالای بنزین و نرخ تورم است. در بسیاری از کشورها از جمله امریکا اکنون هر گالن بنزین (معادل ۳.۷۸۵ لیتر) از ۵.۸ دلار عبور کرده است.قیمت سوخت اکوادور (هر گالن ۲.۵ دلار) به طور قابل توجهی پایین‌تر از اکثر نقاط جهان است. بنزین در بیش از ۱۴۰ کشور دیگر جهان گران‌تر از اکوادور است. اکنون به جز ۷ کشور ونزوئلا، لیبی، ایران، سوریه، الجزایر، کویت و آنگولا، سایر کشورهای جهان در شرایط گرانی بنزین و تورم حاصل از قیمت سوخت به سر می‌برند و با نارضایتی‌های اجتماعی مواجهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه ایران؛افزایش بی سابقه قیمت سوخت بویژه بنزین در کشورهای مصرف کننده، موجی از نارضایتی‌های اجتماعی را شکل داده است. معترضان به قیمت بالای بنزین و تورم در برخی از کشورها مانند اکوادور به خیابان‌ها ریخته‌اند و از دولت‌ها می‌خواهند که این وضع را مدیریت کنند. الان میانگین قیمت بنزین در جهان (با احتساب نرخ سنا) حدود ۴۰ هزار تومان در هر لیتر است و در برخی از کشورها مانند هنگ‌کنگ این نرخ تا ۷۹ هزار تومان نیز پیش می‌رود. بی بی سی انگلیسی در این باره عنوان می‌کند: «اکوادور تنها کشوری نیست که این روزها درگیر اعتراضات به قیمت بالای بنزین و نرخ تورم است. در بسیاری از کشورها از جمله امریکا اکنون هر گالن بنزین (معادل ۳.۷۸۵ لیتر) از ۵.۸ دلار عبور کرده است و در برخی از ایالت‌های این کشور این نرخ تا ۷ دلار نیز می‌رسد. قیمت سوخت اکوادور (هر گالن ۲.۵ دلار) به طور قابل توجهی پایین‌تر از اکثر نقاط جهان است. بنزین در بیش از ۱۴۰ کشور دیگر جهان گران‌تر از اکوادور است. اکنون به جز ۷ کشور ونزوئلا، لیبی، ایران، سوریه، الجزایر، کویت و آنگولا، سایر کشورهای جهان در شرایط گرانی بنزین و تورم حاصل از قیمت سوخت به سر می‌برند و با نارضایتی‌های اجتماعی مواجهند.»
نشریه فوربس نیز در گزارشی عنوان می‌کند که روند افزایش قیمت بنزین و همین طور نارضایتی‌ها از این قیمت ادامه دار است؛ چراکه قیمت نفت افزایشی است. این نشریه با طرح این سؤال که بنزین تا کی در امریکا بیشتر از ۵ دلار در هر گالن خواهد بود؟ می‌نویسد: «تحلیلگران گلدمن ساکس پیش‌بینی خود درباره قیمت بین‌المللی نفت خام برنت برای سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ را از ۱۲۵ دلار در هر بشکه به ۱۴۰ دلار افزایش داده‌اند. همچنین سیتی بانک و بارکلیز پیش‌بینی خود از قیمت نفت خام را برای ماه‌های باقیمانده سال جاری تا سال ۲۰۲۳ در همان روز افزایش دادند، چراکه عرضه نفت روسیه به دلیل تحریم‌های غرب همچنان در حال کاهش است. در همین حال، ناتاشا کانوا، رئی تحقیقات کالاهای جی پی مورگان، این هفته پیش‌بینی می‌کند که میانگین قیمت بنزین در پمپ بنزین‌های امریکا می‌تواند تا ماه اوت (شهریور-مهر) تا ۶.۲۰ دلار افزایش یابد.»
فوربس پیش‌بینی می‌کند که با افزایش میانگین قیمت بنزین در امریکا به بیش از ۶ دلار، تأثیر روانی بر مصرف کنندگان، تخریب تقاضا، شکل دهی اعتراضات و در نهایت شکست دموکرات‌ها در انتخابات میاندوره‌ای امریکا را به دنبال خواهد داشت. هرچند که شرایط در اغلب کشورهای اروپایی و آسیایی نیز چندان مساعد نیست.
 
بالاترین قیمت بنزین در جهان
بالاترین قیمت بنزین در جهان در حال حاضر متعلق به هنگ‌کنگ است. قیمت هر لیتر بنزین اکتان ۹۵ در این کشور حدود ۲.۹۶ (نزدیک ۸۰ هزار تومان) است. بر اساس واحد پول این کشور (دلار هنگ‌کنگ) اکنون قیمت بنزین در آنجا ۲۲.۶۰ دلار هنگ‌کنگ است. برای مقایسه، میانگین قیمت بنزین در جهان ۱۵.۴۱ دلار هنگ‌کنگ است. هنگ‌کنگ یکی از نقاط پر جمعیت جهان و منطقه‌ای اداری در نزدیکی چین است که از بنزین مالیات بالایی می‌گیرد. ضمن آنکه زمین در این کشور برای ساخت پمپ بنزین گران است.
پس از هنگ‌کنگ، نرخ بنزین در نروژ بالاترین است. هر لیتر بنزین در نروژ اکنون ۲.۸۶ دلار است. این درحالی است که نروژ میادین عظیم نفت و گاز دارد. بر اساس واحد پول این کشور (کرون نروژ) قیمت هر لیتر بنزین اکتان ۹۵ در نروژ  ۲۲.۹۹ کرون است. برای مقایسه، میانگین قیمت بنزین در جهان ۱۸.۵۰ کرون نروژ است. علت گران بودن بنزین در این کشور نیز علاوه بر موضوع قیمت جهانی نفت، به مساله مالیات بر سوخت باز می‌گردد.
پس از نروژ، دانمارک با نرخ هر لیتر ۲.۷۳ دلار و فنلاند با نرخ هر لیتر ۲.۶۷ دلار در رتبه‌های سوم و چهارم از نظر قیمت بنزین قرار می‌گیرند. اغلب کشورهای اروپایی جزو ۱۰ کشور نخست جهان از نظر بنزین گران هستند و فرانسه در رتبه سیزدهم، با بنزین لیتری ۲.۲۶ دلار تقریباً نرخی برابر با میانگین جهانی دارد. بسیاری از کشورهای این لیست، بالاترین قیمت تاریخی بنزین را هم اکنون تجربه می‌کنند مانند هلند که اعلام کرده به خاطر قیمت‌های بالای نفت خام، نرخ بنزین در این کشور رکورد زده و بالاترین در تاریخ است.
 
قیمت بنزین در کشورهای همجوار ایران
قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران که اغلب میادین نفتی و گازی دارند، در محدوده ۳۴ سنت تا ۱.۵۹ دلار تعریف می‌شود. کمترین نرخ برای کویت و بالاترین نیز برای ترکیه است. قیمت بنزین و تورم در ترکیه این روزها شهروندان این کشور را در مضیقه اقتصادی قرار داده است. به طوری که یکی از شهروندان ترکیه که در شرکت دولتی بوتاش (BOTAS) ترکیه فعالیت می‌کند، به «ایران» می‌گوید: «قیمت بنزین و گازوئیل در ترکیه هر روز در حال افزایش است؛ مانند نرخ دلار. بسیاری از کارخانه‌های ترکیه با گاز طبیعی یا گازوئیل کار می‌کنند، به همین خاطر فقط مسأله افزایش قیمت بنزین نیست که این روزها بر اقتصاد خانوار ترک فشار می‌آورد و موجب نارضایتی می‌شود؛ هزینه‌های تولید در ترکیه در حال افزایش است و  حتی مواد غذایی نیز اکنون نرخی چندین برابر دوران پیش از همه‌گیری کرونا دارند.»
او ادامه می‌دهد: «با افزایش قیمت سوخت، آب، برق و گاز، اکنون اغلب کارمندان در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند. به طوری که با پرداخت هزینه‌ها حتی ۱۰ دلار از درآمد ماهانه هم قابل پس‌انداز نیست.»
در همین حال، بررسی نرخ بنزین در دیگر کشورهای همسایه نشان می‌دهد که هر لیتر بنزین در ترکمنستان ۴۳ سنت دلار، قزاقستان ۴۸ سنت دلار، عراق ۵۱ سنت دلار، بحرین ۵۳ سنت دلار، قطر ۵۸ سنت دلار، جمهوری آذربایجان ۵۹ سنت دلار، عربستان ۵۳ سنت دلار، عمان ۶۲ سنت دلار، روسیه ۸۴ سنت دلار، افغانستان ۹۱ سنت دلار، پاکستان یک دلار و ۵ سنت و امارات یک دلار و ۹ سنت است.
روسیه همسایه مرز آبی شمالی ایران، یکی از سه تولیدکننده بزرگ نفت و گاز جهان است که بخشی از افزایش قیمت بنزین در ماه‌های اخیر به سبب جنگ این کشور با اوکراین بوده است.
 
کمترین قیمت بنزین در جهان
پایین‌ترین قیمت بنزین در جهان به سه کشور ونزوئلا، لیبی و ایران مربوط می‌شود. ونزوئلا با بنزین لیتری ۲ سنتی، لیبی با نرخ ۳ سنت و ایران با بنزین لیتری ۵ سنت کمترین قیمت بنزین در جهان را دارند. درحالی که اغلب کشورهای جهان امسال درگیر افزایش افسارگسیخته نرخ بنزین هستند، قیمت بنزین در ایران در سال ۱۴۰۱ هیچ تغییری نخواهد داشت و در نرخ ۱۵۰۰ تومان یارانه‌ای و ۳ هزار تومان آزاد ثابت خواهد ماند.

۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۰
کد خبر: 29280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha