جک دورسی Web5 را معرفی کرد/اینترنت بر بیت‌کوین!

جک دورسی، مدیرعامل سابق توییتر و مدیر فعلی شرکت خدمات پرداخت Block، طرح بسیار هیجان‌انگیزی از یک پلتفرم اینترنتی غیرمتمرکز مبتنی بر بیت‌کوین را رونمایی کرده است که Web5 نام دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، جک دورسی در یک جلسه‌ی معارفه ضمن تشریح سازوکار Web5 نام آن را TBD و هدف‌اش را ایجاد نوع جدیدی از تعامل در اینترنت خواند.

وی که همواره از هواداران ویژگی‌های بیت‌کوین بوده است پروژه‌ی جدید خود را ماجراجویی نوینی می‌داند که مخاطب آن تنها فضای کریپتو نبوده بلکه تمام کاربران اینترنت می‌توانند از آن لذت ببرند. وی مدعی شد که این راهکار «احتمالا مهم‌ترین کمک شرکت Block به فناوری اینترنت خواهد بود».

تمرکززدایی Web5 بسیار فراتر از Web3 خواهد بود

فرضیه‌ی اصلی Web5 بر ایده‌ی نسل سوم اینترنت یا Web3 پایه‌گذاری شده است که در آن از فناوری بلاک‌چین و مشتقات رمز ارز برای توسعه‌ی یک اینترنت غیرمتمرکز استفاده می‌شود. این پروژه مدعی شد که هدف وب3 مطلوب است اما از ابزارهای نامناسبی استفاده می‌کند.

Web5 با استفاده از بلاک‌چین اختصاصی بیت‌کوین سعی در رفع مشکل دوبار خرج کردن یا (Double Spending) و تحقق پرداخت‌های همتا-به-همتای پول دیجیتال دارد. TBD شامل مجموعه‌ای از فناوری‌های ضروری دیگر مانند شناسه‌های غیرمتمرکز (DID)، نودهای شبکه‌ی غیرمتمرکز (DWN)، سرویس هویت خودمختار (SSIS) و بسته‌ی توسعه‌ی نرم‌افزاری هویت خودمختار (SSI-SDK) خواهد بود.

جک دورسی Web5 را معرفی کرد: اینترنت غیرمتمرکز مبتنی بر بیت‌کوین!

Web5 می‌خواهد تا با ترکیب موارد فوق به توسعه‌دهندگان اجازه دهد تا به طور ویژه و انحصاری بر بهینه‌سازی تجربه‌ی کاربری تمرکز کنند، زیرا هویت غیرمتمرکز بخشی از زیرساخت‌های این نسل از اینترنت بوده و نیازی به اختصاص منابع انسانی به آن نخواهد بود.

جک دورسی هدف نهایی Web5 را بازگرداندن مالکیت دیجیتالی به اشخاص به وسیله‌ی ابزارها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) عنوان نمود.

۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 29250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha