افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بستنی/ بستنی زیر ۵۰۰۰ تومان نایاب شد

افزایش قیمت بستنی به همراه کاهش وزن، منجر به این شد که رجوع مردم به یخچال‌ سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها به‌طور محسوسی کاهش پیدا کند. افزایش قیمتی که قرار بود فقط ۲۵ درصد باشد، اما در برخی از محصولات به ۱۰۰ درصد هم می‌رسد. چنان‌که دیگر بستنی زیر ۵۰۰۰ تومان در بازار پیدا نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت بستنی در روزهای اخیر به حدی بالا رفت که اگر قصد خرید بستنی معمولی را هم برای یک خانواده چهارنفره نفره داشته باشید باید مبلغی بین ۲۰ هزار تا ۶۰ هزار تومان به فروشنده بپردازید. در بازار دیگر بستنی زیر ۵۰۰۰ تومان وجود ندارد، مگر اینکه بستنی یخی را انتخاب کنید.

قیمت برخی از بستنی‌ها که قبل از سال جدید بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان بود در سال جدید با افزایش دو برابری همراه شد. اتفاقی که حتی تأثیر منفی بر بازار کافه‌داران گذاشت. این در حالی است که از ابتدای خرداد قرار بود بستنی تنها ۲۵ درصد گران شود.

قیمت بستنی در بازار چند؟

بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که بیشتر بستنی‌ها دیگر قیمتی بالای ۱۰ هزار تومان دارند. فقط چند نوع بستنی زیر این فیمت پیدا می‌شود. هم‌اکنون قیمت بستنی یک لیتری میهن در بازار ۴۰ هزار تومان، پریما ۱۲ هزار تومان، پریما شکلاتی ۱۵ هزار تومان، بستنی نان خامه‌ای ۵۰۰۰ تومان، ترامیسو دومینو ۷۰۰۰ تومان، لوماک ۳۰۰ گرمی ۲۵ هزار تومان است.

اوضاع گرانی بستنی در کافی‌شاپ‌ها و مغازه‌های ویتامینه بدتر است. در حال حاضر هر اسکوپ بستنی بین ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ یعنی یک بستنی چهار اسکوپه که حجم کوچکی هم دارد ۴۰ هزار تومان هزینه دارد. قیمت شِیک نیز در کافی‌شاپ‌ها از ۴۰ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان رسید.

دلیل تورم بستنی چیست؟

اکنون دلایل مختلفی برای تورم بستنی می‌توان برشمرد. ازجمله آنکه تولیدکنندگان و فروشندگان به افزایش قیمت شیر، به‌عنوان ماده اولیه بستنی اشاره می‌کنند.

اما گرانی شیر خود معضل دیگری است که امروز مورد پرسش جامعه قرار دارد. در توضیح این موضوع محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی کشور به تجارت‌نیوز گفت: در طول یک سال اخیر قیمت شیر خام حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافت. قیمت چربی نیز از ۸۰ تومان در هر یک دهم درصد به ۱۵۰ تومان رسید. حقوق و دستمزد کارگران هم که ۵۷ درصد افزایش یافت. یعنی هر کارخانه به ازای هر ۱۰۰ نیرو در سال گذشته، امسال باید به اندازه ۱۵۷ نیرو دستمزد بپردازد.

هر چند این محصول جزو کالاهای اساسی مورد نیاز مردم به شمار نمی‌رود، اما همواره به عنوان یک مواد غذایی ارزان‌قیمت و به صورت تفننی مصرف می‌شد. حتی برخی از این محصول به‌عنوان وسیله پذیرایی مجالس و میهمانی‌های خود استفاده می‌کردند.

افزایش قیمت بستنی از سر ناچاری

در آخرین روز اردیبهشت سال جاری، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان بستنی و آبمیوه تهران اعلام کرد که به دلیل افزایش قیمت شیر، قیمت بستنی ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

اسکندر آزموده این گرانی را از سر ناچاری عنوان کرد و گفت: این اتحادیه شب عید ۲۰ درصد افزایش قیمت اعمال کرد. اما بعد از آن کل کالاها دو برابر شد و دوباره در کل اصناف وابسته مجبور به افزایش قیمت شدیم.

هر چند گرانی بستنی با توجه به اینکه تولید هر کالایی وابسته به کالای دیگر است و هر افزایش قیمتی در روند تولید کالای دیگر تأثیر می‌گذارد؛ اما این انتظار وجود دارد که افزایش قیمت‌ها زیر سایه سخت نظارت‌ها قرار گیرد. بر این اساس از مسئولان ذی‌ربط انتظار می‌رود که مشخص سازند چرا برخی برندها بیش از چهار برابر مجوز دریافتی قیمت بستنی را بالا برده‌اند؟

۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۶
کد خبر: 29242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha