جراحی اقتصادی اشتباه، تصمیم در بورس را سخت کرده است/ فرار از بورس با ترس از تورم!

ذوالفقاری کارشناس بازار سرمایه گفت: جراحی اقتصادی باید از انرژی و سوخت شروع شود نه از آرد و پنیر و شیر.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ سعید ذوالفقاری کارشناس بازار سرمایه و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری افتخار سهام در خصوص بازار بورس اظهار داشت: بازار سرمایه بعد اینکه شاخص نشان داد که با متغیر های فعلی توان عبور از محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را ندارد با عرضه بیشتری مواجه شد که متأسفانه بحث صدور قطعنامه شورای حکام و بحث عکس العمل هایی که ایران در قبال آن نشان داد بیش از پیش ریسک بازار سرمایه را بالا برد.

وی گفت: فضای فعلی حاکم بر بازار یک فضای بی تصمیمی است و هر روز هم متغیرهایی که باید برای تصمیم سازی استفاده کنیم تیره تر و مبهم تر می‌شود. بحث تحریم ها، بحث نرخ دلار، بحث برق صنایع، بحث عرضه سهامی که شرکت ها نشان می‌دهند چه حقوقی و چه حقیقی دارایی نقد شونده خود را مجبور هستند که بفروشند و بخش حقیقی که مشخصاً این مبالغ را به سمت بازار دلار و طلا و مسکن می‌برد و بخش حقوقی هم نشان داده که در این چند ماه مجبور به فروش می‌شود برای اینکه هزینه هایش را جبران کند و یا پرداخت حقوق داشته باشد.

دلار محرک فعلی رشد بازار
ذوالفقاری با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار توان رشد را ندارد بیان کرد: وضعیت فعلی بازار سرمایه نشان می‌دهد بازار توان رشد ندارد و تنها عاملی که می‌تواند باعث رشد بازار شود دلار می باشد و هیچ متغیر دیگری اثر گذار نیست مگر اینکه جو حاکم تغییر پیدا کند به بحث توافق هسته ای و برگشت به برجام توسط دو طرف ماجرا که آن هم با بحث قطعنامه تیره و تار شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تأکید کرد: با نزدیک شدن به فصل گرما شاهد ابلاغیه هایی مبنی بر قطع برخی صنایع چون فولاد و سیمانی ها هستیم که باید دید این شرکت ها در نبود برق چطور می‌خواهند تولید کنند!! فعلا امیدی به رشد سودآوری در بیشتر صنایع متصور نیستیم چون افزایش هزینه ها را داریم و سی درصد هم اختلاف پیدا شده بین سامانه نیما و بازار آزاد که دلیل این اختلاف را از جانب مسئولین جواب قاطع و محکمه پسندی نیست؛ مسئولین بانک مرکزی و وزرا می گویند ما داریم نفت می‌فروشیم و دلار خوبی هم دارد می آید و هیچ مشکل و هیچ ریسکی هم نداریم ولی رشد دلار را متوجه نمی‌شویم و ...

وی افزود: باید تکلیف این اختلاف شش درصدی دلار را که دولت تحویل گرفته و در سامانه نیما و بازار آزاد تبدیل شده است به سی درصد مشخص شود و اجازه دهند شرکت ها با هزینه هایی که به آن ها مترتب شده است دلار را آزاد بفروشند و بخشی از هزینه های خود را جبران کنند و بازار بتواند بر رشد سود آوری شرکت ها حساب کند چنان چه دوباره عوارضی از جانب دولت وضع نشود که بتوان تحلیل کرد و سوداوری شرکت ها را مد نظر قرار داد.

بی اعتمادی و خروج پول و سیاسی شدن تصمیمات
ذوالفقاری با اشاره به اینکه پول خارج شده از بازار به راحتی برنمی‌گردد تشریح کرد: این فضای فعلی امکان تحلیل را از سرمایه‌گذار گرفته است و سرمایه گذار خرد هم با توجه به تورمی که شاهد است از بازار سرمایه دارد خارج می‌شود و متأسفانه این پول راحت بر نخواهد گشت، در چند روز اخیر نیز شاهد خروج پول از صندوق های درامد ثابت بودیم و این اعتمادی که از بین رفته است که چه دولت قبل و چه دولت فعلی باعثش هستند نشان می‌دهد که این پول به راحتی برنخواهد گشت.

وی گفت: در حوزه های دیگر قیمت گذاری دستوری بلای جان بازار و بحث عدم افزایش درصد نوسان و روایی معاملات مزید بر علت شده است، مثلاً شاهد بودیم که خودرو ساز می‌خواهد در بورس کالا عرضه کند اما بدون هیچ دلیل و توضیحی وزارت خانه صمت جلو آن را می‌گیرد و یا قرار بود قرعه کشی خودرو حذف شود که شاهد هستیم نوع جدیدی را دارند باب می‌کنند و از تاریخی که وزیر صمت مطرح کرد قرار بود تا پایان اردیبهشت بلوک ها قیمت گذاری و عرضه شود که خود باعث رشد ۷۰ تا ۸۰ درصدی در این شرکت ها شده بود و در حال حاضر شاهد کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت در این گروه هستیم که باعث بلاتکلیفی این گروه شده است، در صورتی که پایان سال ۹۹ تماماً دارایی ها و سرمایه گذاری ها را تجدید ارزیابی کردند پس به نظر نمی‌رسد خیلی سخت باشد.

با تصمیمات سیاسی، اقتصاد غیر قابل پیش بینی است
وی افزود: وقتی تصمیمات سیاسی می شوند اقتصاد را نمی‌شود پیش بینی کرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه گفت: در شرایط فعلی امکان تحلیل بازار وجود ندارد و سرمایه گذار خرد تصمیم به خروج می‌گیرد و این نوساناتی که در بازار شاهد هستیم دفعتی می‌باشند به خاطر اینکه کسی نمی‌تواند تصمیم بگیرد، دولت باید از همین الان با توجه به تورمی که بوده هزینه پرسنلی، هزینه کارگر، هزینه برق و ...را شفاف کند چون این هزینه ها دفعتی به وجود می آید و از بازارخارج می‌شود و تصوری در بازار وجود ندارد که قرار است چه اتفاقی پیش بیاد.

وی ادامه داد: دولت باید یک بار تصمیم بگیرد همه چی را باهم آزاد کند. بحث فروش آزاد، انرژی آزاد، واردات آزاد. به غیر از این حالت به هیچ جایی نخواهیم رسید.

رانت حذف، فروش آزاد، واردات آزاد
ذوالفقاری در ادامه با اشاره به بحث جراحی اقتصادی بیان کرد: شاهد هستیم که جراحی اقتصادی شده است، دلار سی درصد رشد کرده پس دوباره رانت انرژی یارانه را داریم بنابراین اگر قرار بر این است تصمیم درستی انجام شود و اسمش را جراحی اقتصادی بگذاریم این اتفاقی که الان افتاده نیست، جراحی اقتصادی باید از انرژی و سوخت شروع شود نه از آرد و پنیر و شیر.

وی در انتها خاطر نشان کرد: دولت یک بار تصمیم درستی بگیرد و کلا رانت را حذف، فروش را آزاد و واردات را نیز آزاد کند. به غیر اینکه تمامی اقتصاد های دنیا همین را تجربه کردند ما نمی‌توانیم چرخ را از نو اختراع کنیم پس این فضایی هم که در بازار شاهد هستیم دلیلش فقط این است که سرمایه گذار نمی‌تواند تصمیم بگیرد و بازار نیر نمی‌تواند روی رشد قیمت دلار حساب کند. بالاخره باید این موارد یک جایی قابل اندازه‌گیری و پیش بینی شود تا بازار بتواند حرکت کند.

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲
کد خبر: 29231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha