افراد با مدرک تحصیلی پایین زودتر جذب بازار می شوند!

در حال حاضر رقابت برای گرفتن مدرک همچنان رو به گسترش است و مدرک گرایی جای مهارت آموزی را گرفته است. کارشناسان معتقدند مدرک نیاز امروز جامعه نیست و باید به سمت و سویی حرکت کرد که دانشگاهها کارآفرین باشند و نگاه جوانان از مدرک گرایی و پشت میزنشینی به مهارت آموزی و کار و تولید تغییر کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، کارشناسان از مدرک‌گرایی به عنوان یکی از معضلات جامعه نام می برند که در عدم جذب دانش آموختگان به بازار کار اثر گذار بوده است. به زعم آنها، مدرک گرایی و ضعف مهارت آموزی در جامعه باعث شده تا بیشتر جوانان با وجود هزینه‌ای که خانواده‌ها برای تحصیل آنها انجام می‌پردازند، بازار کاری پیش روی خود نبینند و عمدتا با بیکاری دست و پنجه نرم کنند.

رهبر معظم انقلاب بارها در تاکیدات خود توجه به اهمیت مراکز فنی و حرفه‌ای در «مهارت افزایی و کارآمدی نسل جوان» را یکی از اولویتهای آموزش و پرورش برشمرده و تاکید فرمودند که باید استعدادهای دانش‌آموزان شناسایی و پرورش داده شوند تا استعدادهای پرورش‌یافته بتوانند منشأ ابتکار در مشاغل و حرفه‌های گوناگون شوند.

ایشان توسعه مهارتهای فنی از طریق توجه به هنرستان‌های فنی و صنعتی، دانشگاه‌های علمی و کاربردی و آموزشکده های فنی و حرفه‌ای را ضروری برشمرده و گفتند:" کشور به موازات نیاز به علم، به پنجه‌های کارآمد هم نیاز دارد. "

رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای می گوید: مدرک گرایی از آفات بزرگ نظام آموزشی است که نه تنها برای سیستم آموزشی بلکه برای کل جامعه یک آسیب جدی محسوب می شود.

رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای می گوید: مدرک گرایی از آفات بزرگ نظام آموزشی است که نه تنها برای سیستم آموزشی بلکه برای کل جامعه یک آسیب جدی محسوب می شود.

مقام معظم رهبری در سخنرانی خود به مناسبت روز کارگر نیز راه اندازی مراکز آموزشی برای کارگران را حیاتی خوانده و بر ارتقای سطح مهارت کارگران تاکید فرمودند.

با وجود آنکه بخش اعظمی از سرمایه‌ها و نیروهای کار کشور را جوانان تحصیلکرده تشکیل می‌دهند اما بخش عمده ای از این نیروهای آماده به کار در راه یابی به بازار کار ناموفق هستند.

برابر آمارها بیش از ۴۰ درصد جمعیت بیکار کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که به گفته کارشناسان این امر پیامد تب مدرک‌گرایی در جامعه است که اکثر خانواده‌های ایرانی را گرفتار کرده است.

غلامحسین حسینی نیا ـ معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ـ معتقد است: مدرک گرایی از آفات بزرگ نظام آموزشی است که نه تنها برای سیستم آموزشی بلکه برای کل جامعه یک آسیب جدی محسوب می شود.

وی بر ضرورت توسعه فرهنگ مهارت‌آموزی در جهت جلوگیری از مدرک‌گرایی و به بار نشستن خلاقیت و کارآفرینی دانش آموزان تأکید دارد.

معاون وزیر کار، "مهارت گرایی" را کلیدی برای تمامی قفل‌ها دانسته و می گوید: توسعه خارج از شعار آموزش‌های مهارت محور و دوری از مدرک‌گرایی به عنوان شاه کلید اشتغال پایدار و حل چالش‌های جامعه محسوب می شود و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در به بار نشستن این امر گام برداشته است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، با اشاره به آموزش و تربیت نیروی متخصص و متناسب با نیازهای بازار، بر لزوم ارتقای توان کارآفرینی، کمک به تولید ثروت و کاهش فقر در جامعه از طریق توانمندسازی نیروی کار و افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق آموزش، مهارت، خلاقیت و تجربه تاکید کرده است.

در حال حاضر کشورهای پیش رو و توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند که شیوه‌های متنوعی را برای توسعه ساختارهای آموزشی و هماهنگی میان بخشهای صنعت و آموزش به کار گیرند.

علی اصلانی ـ فعال حوزه کار ـ در گفت وگو با ایسنا، ایجاد فرهنگ کار را در تغییر نگاه و نگرش جوانان از مدرک‌گرایی به مهارت آموزی موثر دانسته و می گوید: افرادی که دارای مدارک تحصیلی پایین تر هستند، زودتر جذب بازار کار می شوند ولی جوانانی که با مدارک بالاتر فارغ التحصیل شده اند هر پیشنهاد کاری را نمی پذیرند و بلافاصله ارزش آن کار را مدنظر قرار می دهند.

وی می گوید: بازار کار رشته های فنی و مهارتی، هیچ وقت کساد نیست و بیشتر تعمیرکاران و مکانیک های خودرو جزوه رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش هستند که تعداد مراجعات آنها زیاد است در حالی که شاید مدرک تحصیلی بالایی هم نداشته باشند ولی چون بازار کار برایشان فراهم بوده درآمد خوبی دارند.

اصلانی معتقد است: در صورتی که معضل مهارت‌آموزی در کشور حل شود، بخش اعظمی از مشکل اشتغال غیررسمی و ناپایدار در کشور نیز برطرف خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مدرک‌محوری یا مدرک‌گرایی معضلی است که از بی‌توجهی به افراد خلاق، نوآور و کارآفرین و توجه به مدرک و استخدام دولتی پدید می‌آید. بی تردید مدرک‌گرایی یکی از ابعاد افزایش معضل بیکاری به شمار می رود و عبور از آن، نیازمند ترویج فرهنگ کار و بسترسازی برای بهبود فضای کسب و کار و اصلاح برخی قوانین و مقررات است.

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
کد خبر: 29193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha