ادعای بانک مرکزی درباره تامین ارز نیمایی شیطنت آمیز است/صالح آبادی سرنوشت سیف و عراقچی را دیده و لذا اختیارات ویژه می خواهد!

کارشناس اقتصادی و بازار ارز گفت:به نظر می رسد رئیس بانک مرکزی از سران قوا خواستار گرفتن اختیارات ویژه ای شده است. این احتمال داده می شود که اختیارات ویژه همان دادن اختیار به بانک مرکزی برای مداخله در بازار باشد، متعاقب پیگردی که برای روسا و مدیران اسبق بانک مرکزی مثل آقایان سیف و عراقچی پیش آمد، روسای کنونی بانک مرکزی نگران هستند اگر به صورت مستقیم و بدون داشتن اجازه از سران قوا در بازار ارز مداخله کنند علیه آنها پرونده سازی  صورت بگیرد.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،نرخ ارز مقاومت تاریخی خود را نه تنها روی ۳۰ هزار تومان بلکه از ۳۲ هزار تومان شکست ونشان داد مسائل سیاسی در ایران به شدت به مسائل اقتصادی و نرخ ارز گره خورده است.رادار اقتصاد درگفت و گو با کارشناس اقتصادی و بانکی تحلیلی دارد بر چرایی افزایش نرخ ارز وتاثیر مسائل سیاسی در التهابات ارزی در اقتصاد ایران.

یوسف کاووسی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و ارزی در گفت وگو با رادار اقتصاد به مهمترین دلایل افزایش نرخ ارز و نقش بانک مرکزی در این رابطه اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه مسوولین بانک مرکزی ادعا می کنند که عرضه ارز در سامانه نیما فراوان است و تقاضا کم، باید به این نکته مهم اشاره شود که دراین موضوع یک شیطنت پنهان نهفته، به این دلیل که هیچ ارزی روی دست دولت نمانده، لذا این ادعا آنچنان صحت ندارد بلکه موضوع ناشی از محدود شدن شدید کالاهای دریافت کننده ارز نیمایی است.

وی در این باره افزود: بنا بر دسته بندی های انجام شده در خصوص تخصیص ارز به کالاها، از حدود بیست وسه قلم ارزی که با ارز نیمایی وارد کشور میشود فقط چند قلم انگشت شمار قادر به دریافت ارز نیمایی هستند، بنابراین تعداد کالاهای اعلامی که وزارت صمت برای تخصیص ارز نیمایی به بانک مرکزی اعلام می کند به چند قلم کالا محدود شده است، پس ارزی روی دست دولت نمانده، بلکه واردات با ارز نیمایی به شدت کاهش یافته است به عنوان مثال، موبایل از گروه نیمایی خارج شده، این قلم تنها نزدیک به  ۴ میلیارد دلار در سال تقاضا داشت.

کاووسی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: در حال حاضر ارز مورد نیاز واردات تلفن همراه به بازار دومی منتقل شده که با نرخ بالاتر از نیما و نزدیک به بازار آزاد  تامین می شود. آنچه مشخص است بانک مرکزی ارز نیمایی را به کالاهای ضروری و اساسی تر برای مردم اختصاص داده، لذا نمی توانیم بگوییم چون در بازار نیما عرضه زیاد است تقاضا در این بازار شکل می گیرد وچون در بازار نیما عرضه زیاد است بازار ارز متعادل و کنترل می شود.

 یوسف کاووسی نقش افزایش تنش های سیاسی در بالا رفتن نرخ ارز را یادآور شد ودر این باره گفت: نقش مباحث سیاسی را نمی توان در بالا رفتن نرخ ارز نادیده گرفت. به عنوان مثال موضوع صدور قطعنامه و تعلیق مذاکرات نقش جدی در بالا رفتن نرخ ارز دارد. به عبارت بهتر، بحث اثر گذاری روانی را در این موضوع نمی توان نادیده گرفت چرا که به خوبی مشهود است اتفاقات بازار ارز ناشی از مسائل و سیاست گذاری های اقتصادی نیست، بلکه ناشی از مسائل سیاسی  و بالا رفتن انتظارات تورمی است که تورم ها و افزایش نرخ ارز را شکل داده است.

وی در این باره افزود: وضعیت در حال حاضر به گونه ای شده که انتظارات روانی و توقعات بازار التهاب بازار ارز را افزایش داده است. با تورمی که به واسطه افزایش قیمت‌ها ایجاد شده و قیمت‌ها را بالا برده و خلق پول  بیشتری که در ماه های اخیر صورت گرفته مسیر برای عبور دلار از مرز ۳۲ هزار تومان میسر شده و چون بحث افزایش نرخ دلار یک موضوع حیثیتی است بانک مرکزی تلاش می کند تا با استفاده از ابزارهای های مختلف  بازار را کنترل کند به همین خاطر جلسه سران قوا تشکیل شد.

کارشناس بانکی و ارزی درباره این جلسه و آنچه مورد نظر بانک مرکزی است گفت: به نظر می رسد رئیس بانک مرکزی از سران قوا خواستار گرفتن اختیارات ویژه ای شده است. این احتمال داده می شود که اختیارات ویژه همان دادن اختیار به بانک مرکزی برای مداخله در بازار باشد، متعاقب پیگردی که برای روسا و مدیران اسبق بانک مرکزی مثل آقایان سیف و عراقچی پیش آمد، روسای کنونی بانک مرکزی نگران هستند اگر به صورت مستقیم و بدون داشتن اجازه از سران قوا در بازار ارز مداخله کنند علیه آنها پرونده سازی  صورت بگیرد و جریان مقابل برایشان پرونده سازی کند، از این رو تلاش می کنند تا این موضوع را با کسب اجازه از سران قوا حل و فصل کنند.

 کاووسی در خصوص تنش های بین المللی مثل صدور قطعنامه شورای حکام بر بازار ارز گفت: تا  زمانی که بین ایران و دنیای غرب تنش های سیاسی وجود دارد نرخ ارز بالا می رود. نمونه این موضوع را در صدور قطعنامه که در شورای حکام علیه ایران با بالا رفتن نرخ ارز به تماشا نشستیم. بحث متوقف ماندن مذاکرات برجام نیز به این موضوع دامن زده است. علی رغم اصرار دولت بر عدم گره زدن مدیریت اقتصاد به توافق برجام، پر واضح پیداست که تمام اقتصاد و بخش های دیگر نیز به برجام گره خورده و متاسفانه گره ها در حال تبدیل شدن به گره های کور هستند، لذا تا تنش ها کاهش نیابد نمی توانیم انتظار داشته باشیم که بازار ارز روی خوشی به خود ببیند.

یوسف کاووسی در ادامه گفت و گو در خصوص دست خالی دولت و بانک مرکزی از ارز مورد نیاز کشور براساس فعالیت های اخیر دولت و بانک مرکزی در مسائل ناظر به ارزهای خانگی و ... و محدودیت های ایجاد شده برای مردم گفت: بخشنامه های که درباره جرم انگاری نگهداری ارزهای خانگی یا قانون مبارزه با پولشویی اخیرا به تصویب رسیده و اعلام شده و حد و حدود تعیین شده برای مبالغ ریالی تراکنش‌ها در کنار قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و پولشویی نشان می دهد دولت  و بانک مرکزی مصمم هستند داستان ارزهای خانگی را به نوعی مدیریت کنند که بتوانند ارزهای خانگی را به بازار بکشند. براساس برآوردها  بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز دست مردم است، ارز بزرگی که نقش بسیار موثری در اقتصاد می تواند داشته باشد. به عنوان نمونه ارزهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی ٧ میلیارد دلار برآورد شده، موضوعی که روابط سنتی ۴۰۰ ساله ایران و کره را به چالش کشیده، چرا که کره جنوبی تحت تسلط آمریکا قادر به پرداخت ارز ما نیست، نه اینکه نخواهد ارز ما را پس بدهد، بلکه تحریم های آمریکا مانع این کار شده ، لذا در چنین وضعیتی بیرون کشیدن ارز از خانه های مردم برای دولت وبانک مرکزی مقوله بسیار مهمی است.

وی در این باره تصریح کرد: به همین دلیل است که نگهداری ارز در خانه جرم است و دولت به مردم برای فروختن و عرضه ارزهای خود به بانک سه ماه فرصت داده اند. اگر مردم بیش از ۱۰ هزار دلار داشته باشند باید فاکتور خرید از صرافی معتبر یا ارز با منشا خارجی را ارائه دهند و ثابت کنند که این ارز از چه طریقی حاصل و وارد کشور شده است.

کارشناس بانکی و ارزی در این باره خاطر نشان کرد: جرم انگاری برای بیرون کشیدن ارزهای خانگی نشان دهنده آن است که بانک مرکزی و دولت برای تامین ارز مورد نیاز خود دچار مشکل شده اند. علی رغم اینکه گفته می شود قیمت نفت افزایش یافته و نفت بیشتری نسبت به سال گذشته می فروشیم اما هزینه ها نیز به دلیل تورم افزایش یافته ضمن اینکه ما در حدود ۴ میلیون بشکه نفت در روز استخراج می کنیم در حالی که نیازهای داخلی ما به مراتب بیشتر از این میزان است.

وی در این باره تصریح کرد: در خوشبینانه ترین حالت نیز ۱ میلیون بشکه نفت در روز می توانیم صادر کنیم در حالی که کشورهای نفت خیز منطقه که ارتباط دوستانه ای با ایران ندارند روزانه تا ١٠ برابر ما نفت صادر می کنند، لذا روی درآمدهای نفتی آنچنان نمی توانیم حساب باز کنیم و امیدوار باشیم که هزینه ها را تامین کند، بنابراین دست بانک مرکزی به آن معنا پر نیست.

کارشناس اقتصادی وبازار ارز در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: برای کاهش چالش های موجود و آسیب های پیش رو قطعا و حتما باید به سمتی برویم که تنش های خارجی در روابط کاهش پیدا کند تا بتوانیم به آینده بازار و نرخ ارز و آتیه اقتصاد ایران امیدوار شویم.

۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 29173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha