سرگردانی دلار در بازار/سکه وارد  کانال ۱۶ میلیون تومان شد!

نرخ طلای آبشده الان نزدیک سقف خودش یعنی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده که البته بیشتر فعالان این بازار انتظار اصلاح قیمت را دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز، دلار در بازار تهران سرگردان بود؛ نرخ‌ها پرت هستند و هر کسی برای خودش نرخ می‌دهد. اما علت چیست؟

اختلاف نرخ دلار در مرز پایتخت

اختلاف نرخ دلار در مرز با پایتخت در روز شنبه بیشتر از روزهای گذشته شده بود. البته این فقط در مورد مرز شرقی یعنی بازار هرات صدق می‌کند چرا که ظاهرا بازار هرات از روند نرخ‌ها در بازارهای دیگر جا مانده و از آن طرف نرخ تهران خودش را به سلیمانیه رسانده بود.

در بازار متشکل اما روند نرخ‌ها معکوس بوده و دلار و یورو کاهش یافت. دلار بیش از ۵۰ تومان و یورو هم تقریبا ۴۰۰ تومان.

ورود قیمت سکه به کانال ۱۶ میلیون تومان

بنا به گزارش اکوایران، در بازار غیررسمی دلار فراتر از مهر ۹۹ رفته است. نرخ سکه نیز در بازار آزاد وارد کانال ۱۶ میلیون تومان شد، اما در فتح سقف تاریخی خودش مثل دلار موفق نبود. سقف تاریخی سکه ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. حباب سکه الان بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شد که حباب بالایی محسوب می‌شود.

طلای آبشده صعودی شد

موازی با سکه، طلای آبشده نیز رفتار مشابهی داشت. نرخ طلای آبشده الان نزدیک سقف خودش یعنی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده که البته بیشتر فعالان این بازار انتظار اصلاح قیمت را دارند.

در بورس کالا نیز سکه رفاه ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را زد. بازهم عرضه‌های مقاومتی در بازار مشاهده شد. ۷ هزار عرضه، ۵۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از بازار که معادل ۳.۵ میلیارد اختلاف ارزش با بازار دارد.

احتیاط در بازار رسمی

از آن طرف همچنان احتیاط در سمت رسمی بازار مشاهده می‌شود. سایت اتحادیه طلا از ۵شنبه نرخ را آپدیت نکرده و آخرین نرخ اعلامی ۱۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان بود.

اما فعالان بازار یک نکته مهم در مورد بازار ارز دارند: بازارساز طی چند وقت اخیر سعی کرده که نرخ‌های رسمی بازار را بر نرخ‌های غیررسمی چیره کند، اما تا حالا چقدر موفق شده؟‌

نرخ دلار کف بازار پرید زیرا...

در حال حاضر معامله‌گران خیلی کمتر از گذشته در بازار حضور دارند، اما روند بازار مطلوب بازارساز نیست. نرخ منوچهری که به عنوان کف بازار شناخته می‌شد، بخاطر جو انتظامی به طور کلی از بین رفته است.

نرخ اصلی بازار از کف بازار کشف می شد، اما فعلا کف بازار تعطیل شده است. معامله‌گران معتقدند که این فضای غبارآلود در بالا رفتن نرخ هم بی‌تاثیر نبوده است. چرا که مرجع عرفی دلار از بین رفته و حالا هر کسی و هر کانالی می‌تواند نرخ روز را دچار تغییر کند.

خبرهای موثر در بازار

خبرهای تاثیرگذار در بازار شنبه، هم داخلی بودند، هم خارجی. خبرهای خارجی معطوف به واکنش‌ها به تحولات شورای حکام بود. در داخل نیز برخی همچنان معتقدند که ایران باید واکنش تندتری به قطعنامه اخیر شورای حکام نشان بدهد. سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی مجلس، خواستار این شده که مجلس فورا تعلیق عضویت ایران در ان‌پی‌تی را بررسی کند. این به مذاق افزایشی‌های بازار خیلی خوش آمد.

از آن طرف، توییت رحمن قهرمان‌پور نیز در مورد تحولات اخیر، که نشست بعدی شورای حکام را خیلی مهم ارزیابی کرده، در بازار به شدت واکنش داشت. یک فعال رسانه‌ای نیز توییتی زده بود که خبر از موج دوم گرانی در ماه محرم می‌داد. این خبر را هم کانال‌های دلاری پوشش دادند.

به طور مشخص دو گروه  در بازار مشاهده می شود:

دسته اول توصیه می‌کنند که خریداران مارکت داخلی احتیاط کنند، از نظر آن‌ها ریسک خرید در این نواحی بسیار بالاست و در این سطوح خرید پیشنهاد نمی‌شود. این دسته معتقدند که دلار بدون اصلاح آمده و نیاز به اصطلاح شارژی دارد.

شرط قیمت دلار برای کاهشی شدن

اما در مقابل گروهی هم هستند که معتقدند که دلار برای کاهش و اصلاح نیاز به خبر خوب دارد، خبرهایی هم برای بازار ارز خوب محسوب می‌شوند که قبلا به آن‌ها واکنش نشان داده باشد.

اما در داخل بازار شنبه خبرهای جالب توجهی هم وجود داشت که بد نیست باهم مرور کنیم.

اول اینکه اطلاعیه‌ای را برخی اتاق‌های دلاری منتشر کردند که نشان می‌داد آن‌ها به دلیل تغییرات لحظه‌ای و خبری بودن مارکت فعلا فعالیتشان را متوقف کردند.

دوم اعلام نرخ کوتاژی در برخی کانال‌های درهم بود. این نرخی که مخصوص صادرکننده و واردکننده بدون دخالت شرکت تضامنی است. این نرخ در معاملات شنبه هشت هزار و ۴۰۰ تومان به ازای هر درهم بود که از نرخ آزاد در حدود ۵۰۰ تومان ارزانتر بود. این نرخ به این دلیل اعلام می‌شود که بسیاری از فعالان بازار می‌خواهند رفتار معامله‌گران بزرگ را رصد کنند.

یورو نایاب است

نکته سوم اینکه یورو همچنان نایاب و نرخ های یورو نیز خیلی متفاوت بود. این اختلاف بین صرافی‌ها به هزار و دویست تومان به ازای هر یورو می‌رسد.

و عجیب‌ترین خبر یا شایعه اینکه دیروزبرخی می گفتند هیچکدام از شعب ارزی بانک‌ها، قادر به ارائه حواله ۵۰۰ دلاری مسافرتی بعد از گیت فرودگاه نبودند و دلاری ارائه نشد.

۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱
کد خبر: 29151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha