نرخ سود بازارها، آمپر چسباند /رکوردزنی متوالی نرخ سود بین بانکی

تب نرخ سود بازار های مالی بالا رفته است. در یک هفته مانده به پایان بهار، بررسی های آماری نشان می دهد نرخ سود تمام بازار های مالی افزایش پیدا کرده و در برخی بازارهای مالی رکوردزنی کرده است. بازار بین بانکی و بازار مسکن مهم ترین این معاملات بوده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز، نرخ سود در بازار های مالی علامتی از وضعیت قیمت ها و متغیری است که نوسان آن نقش دماسنج  تغییر در معاملات را دارد.

در همین رابطه آمارها نشان می دهد نرخ سود تمام بازارهای مالی در هفته سوم خرداد ماه صعودی بوده  و روندی افزایشی به خود گرفته است.

رشد نرخ سود در هفته سوم خرداد بازار باز

بانک مرکزی دربازار باز و بازار بین بانکی اقدام به بسط و قبض نقدینگی در هر هفته در بانک ها می کند. نحوه فعالیت بانک مرکزی در بازار باز اینگونه است که با خرید و فروش اوراق به بانک ها نقدینگی این نهاد های مالی را تنظیم می کند. عرضه اوراق ازسوی بانک هاست اما تشخیص خرید آن با بانک مرکزی.

اکنون این معاملات در بازار بین بانکی روندی نزولی داشته و بعد از حداقل ۴ ماه دوباره به کانال ۶۰ همت بازگشته است.

این در حالی است که ضمن کاهش خرید بانک مرکزی در این بازار یا به عبارت دیگر کاهش بسط پول در بازار باز، نرخ سود در این معاملات افزایشی شده و از ۱۹.۱ درصد به ۱۹.۲ درصد در این مدت رسیده است.

رکوردزنی متوالی نرخ سود بین بانکی 

همزمان با کاهش معاملات در بازار باز، در بازار بین بانکی سطح معاملات بالا رفته و در هفته سوم خرداد ماه اعتبارات قاعده مند به ۱۷ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده است. 

در کنار افزایش نرخ سود در بازار باز، اکنون روند آماری نرخ سود بین بانکی نیز صعودی بوده و در بالاترین سطح خود در ۵ ماه اخیر قرار گرفته است. 

طبق آمارهای بانک مرکزی این شاخص با ۰.۰۲ واحد درصد افزایش به ۲۰.۵۷ درصد رسیده است.

نرخ سود

جبران کسری بودجه مدیون نرخ سود

بخشی از اوراقی که بانک ها با آن به داد و ستد در بازار باز می پردازند را از طریق عملیات در بازار اولیه خریداری می کنند. این بازار به منظور تامین بخشی از کسری بودجه دولت در سال ۱۳۹۹ راه اندازی شده و علت اصلی آن دست یابی به این هدف از مسیری غیر تورمی است.

این بازار در پایان سومین هفته خرداد ماه ۹ هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان از کسری دولت را تامین کرده که ۲ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان آن در هفته اخیر بوده است.

به باور برخی تحلیلگران این یک رونق جدی به حساب می آید که مهم ترین دلیل آن بالابردن نرخ سود و انعطاف وزارت اقتصاد در این خصوص بوده است.

به طور کلی یکی از مهم ترین شاخص های مورد بررسی دربازار اولیه نرخ سود و تاریخ سررسید آن است و هر چه نرخ سود در این بازار بالاتر و تاریخ سررسید کوتاه تر باشد مشتریان برای خرید تمایل بیشتری خواهند داشت.

در همین رابطه ویژگی اوراق فروخته شده در این بازار نشان می دهد در موقعیت مورد بررسی نرخ سود در بازار از هفته قبل افزایش بیشتری داشته و از ۲۱.۶۸ درصد به ۲۱.۸۳ درصد رسیده است.

وام مسکن پر تقاضا شد

آخرین بازار و آخرین نرخ سود مربوط به وام مسکن است. در این معاملات بانک مسکن اوراق به متقاضیان وام می فروشد تا آنها با اوراقی که خریده اند از بانک مسکن وام در یافت کنند. قیمت هر کدام از اوراق در بازار خرید و فروش این کالا تعیین می شود اما اعتبار هرکدام برای وام دهی ۵۰۰ هزار تومان است.

تهیه وام از این طریق سقفی هم دارد که ازنیمه دوم سال گذشته تاکنون دوبرابر شده و برای مجردین برابر با ۲۴۰ میلیون تومان و برای متاهلین معادل با ۴۸۰ میلیون تومان ثبت شده است.

اکنون بررسی نرخ سود و دامنه خرید و فروش اوراق نشان می دهد رشد تقاضا در هفته سوم خرداد ماه موجب شده تا اوراق به کانال ۱۳۰ هزار تومان رسیده و نرخ سود وام مسکن معادل با ۲۷.۱۲ درصد ارتقا پیدا کند. کانال نرخ سود ۲۷ درصد در وام مسکن بیشترین سطح این شاخص در ماه های اخیر به حساب می آید.

۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۴
کد خبر: 29144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha