اعتماد عموم مردم به بازار طلا و سکه و ملک بیشتر از بازار سرمایه است!

بورس تهران درحالی‌که توانست به مقاومت روانی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی برسد و حتی کمی نیز از آن فراتر برود، اما روندی نزولی به خود گرفت و شاخص کل دچارکاهش شد، به نحوی که تا محدوده ۱، ۵۱۴ میلیون واحدی هم رسید اما با جبران بخش کوچکی ازآن، در هفته نیمه تعطیل گذشته بازدهی منفی ۱، ۵ درصدی را به ثبت رساند. با این همه باید اذعان داشت که بازارسرمایه، اکنون به لحاظ بنیادی در بهترین موقعیت سرمایه‌گذاری قرار دارد و حتی با توجه به انتظارات تورمی، پتانسیل خوبی هم برای رشد بازار فراهم شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه ایران؛ واقعیت این است که نگاه برخی سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه در دوسال گذشته به‌دلیل رشد بی‌محابای شاخص بورس تغییرکرده و چنین تصوری در بین آنها ایجاد شده که به‌ محض ورود سرمایه‌های خود به این بازار می‌توانند در مدت‌زمان کوتاه، بازدهی کلانی را از این بازار به دست آورند. درحالی که چنین تصوری از این بازار درست نیست و سرمایه‌گذاران باید نگاه خود را به این بازار تغییر دهند تا بتوان شاهد روزهای معقول در این بازار باشیم. از نگاه بسیاری شاخص بورس در سال ۱۴۰۱ روند مثبتی خواهد داشت و حتی ممکن است رکوردشکنی هم کند. بنابراین سهامدارانی که باید به‌دنبال کسب بازدهی معقول از این بازار باشند؛ نباید به نوسانات ایجادشده در مقطع فعلی بازار توجه کنند. با این همه بسیاری می‌پرسند که روند بازار در سال‌جاری چگونه خواهد بود و آیا بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی، جذابیت و ارزندگی لازم را دارد؟ «محمد بختیارنصرآبادی» تحلیلگر بازارهای مالی به تحلیل وضعیت بازار سهام پرداخته که از نظر می‌گذرد:

باتوجه به شرایط فعلی بازار و ارزندگی بسیاری ازسهم‌ها، چرا برخی از معامله‌گران حقیقی خروج را به ماندن در بازار سهام ترجیح داده‌اند؟

شرکت‌های تولیدی در شرایط فعلی بازار، ظرفیت بنیادی خوبی دارند و بسیاری از مصوبات ابلاغی هم درشرایط فعلی به نفع بازارسرمایه است.

ناگفته نماند که اکنون بازار موازی فعالی درکنار بازار سهام وجود دارد که سهولت در ورود وخروج ازاین بازار به‌عنوان یک عامل باعث شده تا افرادی که جذابیت را درسایر بازارهای موازی می‌بینند بسرعت، خروج از بازار سهام را به ماندن ترجیح می‌دهند تا از بازارهای موازی هم یک کسب سود داشته باشند. بسیاری حقیقی‌های حال حاضر، از سال‌های قبل‌تر در این بازار حضوردارند زیرا عمده افرادی که در دوسال اخیر وارد بازار شده بوده‌اند تا اکنون از بازار خارج شده‌اند یا آنهایی هم که مانده‌اند فعالیت خاصی ندارند و پرتفوی خود را نگه داشته‌اند تا به یک حد مشخصی برسد. به نظر می‌رسد افرادی که در این شرایط از بازار خارج می‌شوند افراد هوشمندتری هستند ودر زمره جاماندگان سال ۹۸ و ۹۹ نیستند چون بازار نسبت به سال ۹۹ حدود ۸۰ درصد ریخته و رشد ۲۰ درصدی اخیر برای آنها چندان جذاب نیست. بعد از فاز نزولی بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران بازار سهام چندان دنبال پول‌های آنچنانی نیستند و بازدهی ۱۵ درصدی کوتاه‌مدت هم در سایر بازارها برای آنها رضایت‌بخش است، بنابراین پول خود را از بورس خارج کرده و یک سود کوتاه‌مدت از بازار سکه می‌گیرند.

با یک مقایسه بین ارزندگی و بازدهی در بین بازار سرمایه، مسکن و طلا، کدام بازار جذابیت بیشتری را دارد؟

در اقتصاد حال حاضر، به نظر می‌رسد که اعتماد عموم مردم به بازار طلا و سکه و ملک بیشتر از بازار سرمایه است؛ یعنی عموم مردم راحت‌تر وارد این بازارها شده و نگاه منفی‌تری به بازار سهام دارند. ولی درمورد این‌که کدام بازارمی تواند جذاب‌تر باشد باید گفت که بازارملک به‌ دلیل بالا بودن قیمت‌ها چندان جذاب نیست، چون قیمت‌ها در بازار ملک بالا بوده و نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین است، اما بازار سهام و سکه و طلا همچنان می‌تواند جذاب باشد.

با توجه به نوسانات اخیر نرخ ارز آیا انتظار می‌رود که بازار سرمایه با یک تأخیر زمانی روند خود را اصلاح کند؟

اصولاً درمورد اصلاح وضعیت بازار سهام به‌ دلیل نوسانات نرخ ارز در بازار سرمایه دو دیدگاه وجود دارد. چون اقتصاد کشور نسبت به اقتصادهای کشورهای توسعه‌یافته، اقتصاد کوچک‌تری بوده و فعالان بازارسرمایه کشور هم نسبت به سایر بازارسرمایه کشورهای پیشرفته کمتر است، این تأخیر در جبران ملاحظه می‌شود اما هرچه که بازار سهام پخته‌تر می‌شود، فاصله این تأخیر در جبران بازار سهام نسبت به اصلاح قیمت ارز کمتر می‌شود. یک دید دیگراین است که فعالان بازار سرمایه می‌پرسند دلیل افزایش قیمت ارز چه بوده، آیا این افزایش نرخ یک روند طبیعی مانند تورم بوده که در این صورت می‌پذیرند و بازار نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد اما گاهی بازار از نوسانات نرخ ارز نگران می‌شود که دلیل این افزایش آیا یک پدیده سیاسی است؟

در هر صورت و به عبارتی ساده‌تر، بازار سرمایه صبر می‌کند تا علت نوسانات نرخ ارز را کشف کند.

در بازار سهام سال‌جاری چند تفاوت مهم معاملاتی مشاهده می‌شود این تفاوت‌ها چیست؟

درسال ۱۴۰۱ دو اتفاق خوب در بازارسرمایه رخ داد که باید آنها را به فال نیک گرفت. بازار سهام از حالت تک لیدر بودن خارج شده درحالی که درسال‌های گذشته برای نجات بازار بسیاری بر حمایت از یک سهم به‌عنوان لیدر باور داشتند و معتقد بودند که حمایت از آن لیدر، بازار را نجات خواهد داد اما در معاملات امسال، هر روز یک سهم لیدر است. دوم اینکه بازار در خرید و فروش بشدت تحلیل‌محور شده و بعد از بازار هیجانی ۹۹ تا ۱۴۰۰ اکنون بازار مبتنی بر تحلیل بوده و تحلیلگران ابتدا روند و وضعیت بازار سرمایه را تحلیل می‌کنند و سپس به خرید سهم مبادرت می‌ورزند و هیجان در بازار سهام امسال، بشدت کمتر شده است.

روند تورم در بازارهای بین‌المللی تا چه میزان بر بازار داخل تأثیرگذار خواهد بود؟

در دو سال گذشته، یک سیکل قیمتی خوبی در بازار جهانی مشاهده شد ازجمله در بخش انرژی و کشاورزی. اما به نظر می‌رسد که بازارهای بین‌الملل به آرامی خود را آماده توقف سیکل صعودی و ورود به سیکل نزولی کرده هرچند که جنگ اوکراین و روسیه ورود به سیکل نزولی در بازار بین‌الملل را اندکی به تأخیر انداخت اما درکل انتظار می‌رود که وارد سیکل منفی شویم. بنابراین افرادی که می‌خواهند روی سهم‌هایی که کاملاً به قیمت‌های جهانی وابسته هستند سرمایه‌گذاری کنند باید به این امر هم توجه کنند. از طرف دیگر، با توجه به شرایط داخلی، به نظر می‌رسد که برخی صنایع از جمله صنعت دارو وغذا در آینده ریسک چندانی نداشته باشند و خرید این دسته از سهم‌ها جذاب خواهد بود. اما فراموش نکنیم که سهم‌های با p/e پایین جای نگرانی زیادی ندارند و دراین بازار برخی از سهم‌ها را می‌توان حتی با چشم بسته خرید. واقعیت این است که با توجه به اینکه بازار سهام دو فاز هیجانی را از مدتی قبل پشت سر گذارده، بنابراین افرادی که قصد ورود به بازار سهام را دارند با دید میان‌مدت و بلندمدت وارد بازار سهام شوند. ناگفته نماند که عمده افراد در بازار سهام دنبال سودآوری هستند و فقط فاکتور eps را می‌بینند در حالی که باید فروش یک شرکت را مورد توجه قرار دهند؛ شرکتی که فروش خوبی دارد و p/e پایینی دارد، عموماً ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

ساده‌تر اینکه دراین بازار، سهم‌های با p/e حدود ۵ درصد دارای حد متعادلی بوده و حتی سهم‌های با p/e ۸ درصد هم جذاب هستند.

۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
کد خبر: 29131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha