چالش‌های جدید بازار بورس چیست؟

کارشناس بازارسرمایه از ظهور چالش جدیدی برای بازار بورس خبر می‌دهد، چالشی که در کوتاه‌مدت می‌تواند نوسانات جدی را همراه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد؛  قطعنامه شورای‌حکام که در چند روز گذشته به تصویب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید، به‌نظر می‌رسد ازنظر روانی بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران را به‌شدت تحت‌تاثیر قراردهد.

گرچه در دوران‌های قبل نیز بازارهای دارایی تحت‌تاثیر این اخبار بارها با نوسانات جدی همراه شدند اما از آنجا که سرمایه‌گذاران بورسی نسبت به اخبار برجامی واکنش‌های سریع‌تری نشان داده‌اند، این مهم می‌تواند منجر به تحولات جدی‌تری در این بازار شود.

بورس تهران در هفته‌های گذشته تحت‌تاثیر متغیرهای اثرگذار خارجی تا حدودی از مسیر صعودی که در پیش گرفته بود عقب نشست و سهامداران را از چرخه دادوستدهای بورسی دور کرد؛ به‌طوری‌که در هفته‌های اخیر حجم معاملات روزانه در مجموع بازارها از ۸ هزارمیلیاردتومان به حدود چهارهزارمیلیارد تومان در روز رسید.

حالا با تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای‌حکام به‌نظر می‌رسد سهامداران با احتیاط بیشتری معاملات را دنبال کنند.

این واکنش در مقطع کنونی طبیعی محسوب می‌شود اما باید دید اخبار مرتبط با سیاست خارجی کشور به کجا می‌رسد. رفتار هیجانی سهامداران بورسی که از هفته‌های قبل شدت بیشتری به خود گرفته بود احتمالا در این هفته نیز با قوت بیشتری دنبال خواهد شد.

این موضوع را نمی‌توان به جریان معاملات هفته‌های آینده تعمیم داد اما بازار سهام در هفته جاری با احتیاط کامل از سوی سهامداران رصد خواهد شد.

نگاه بورس به بازار ارز

حامد ستاک، کارشناس بازار سرمایه گفت: آخر هفته گذشته شاهد تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودیم که این اتفاق می‌تواند روی همه بازارها از جمله بازار سرمایه اثر بگذارد.

به‌نظر پس‌لرزه اتفاقاتی که در آخر هفته گذشته افتاد، رشد نرخ دلار خواهد بود.

البته این رشد در صورتی اتفاق می‌افتد که بازارساز قصد کنترل قیمت‌ ارز را نداشته باشد، با این‌حال پیش‌بینی می‌شود این هفته بازار ارز روند رو به‌رشدی را تجربه کند.

از آنجا که بازار سرمایه هم به نوعی همگرایی مثبتی با قیمت ارز دارد، انتظار می‌رود در هفته جاری روند رو به رشدی را تجربه کند.

البته بازار سرمایه یا یک تاخیر زمانی از بازار ارز تاثیر می‌گیرد و این‌گونه نیست که بلافاصله بعد از رشد نرخ دلار، شاخص‌کل بورس هم رشد کند، اما می‌توان پیشاپیش پیش‌بینی کرد که بازار سرمایه این هفته شرایط بدی را تجربه نکند.

احتمال شوک مقطعی  به سهام

جواد نصیریان، کارشناس بازار سرمایه افزود: با وجود اخبار سیاسی متعدد در حوزه داخلی و تحولات بین‌المللی مخصوصا در حوزه مسائل مربوط به توافق هسته‌ای و اتفاقاتی که در این حوزه رخ داده است (که ادامه‌دار هم خواهد بود) هفته‌ پیش‌رو انتظار می‌رود شاهد وارد شدن شوک‌های روانی‌ به بازار باشیم و بعید نیست که روزهای شنبه و یکشنبه بازارسهام با افت قیمت مواجه شوند، اما در کلیت و روند بلندمدت، بازار را صعودی می‌بینم.

در حال‌حاضر شرایط به گونه‌ای است که به‌اصطلاح می‌گوییم بازار در حال حرکت است اما حجم معاملات خرد هنوز به حد مطلوب نرسیده است.

۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 29113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha