نگاه سرمایه‌گذاران به رخدادهای غیراقتصادی

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد؛ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

روند متعادل بازار سهام

در هفته گذشته بورس تهران پس از تعطیلات دو روز ابتدایی، معاملات کم رمقی را پشت سر گذاشت. به طوری که برآیند روند نزولی شاخص کل در هفته سوم خرداد تداوم یافت. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با تقویت فروشنده‌ها عملکرد منفی ۴/ ۱‌درصد را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. علاوه بر این، ارزش معاملات در هفته گذشته کاهشی بود و در پایین‌ترین سطح از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ قرار گرفت. به عقیده برخی از کارشناسان بازار سهام با توجه به شرایط ایجاد شده در بازار ارز و سکه این احتمال وجود دارد که این پول‌ حقیقی‌های خارج شده از بورس به منظور جبران زیان‌ها یا خارج شدن از خواب سرمایه به سایر بازارها جاری شده باشد. بنابر این انتظار می‌رود بازار سهام معاملات هفته جاری را متعادل دنبال کند و نوسانات محدودی را در بالای سطح حمایتی ۵/ ۱‌میلیون واحد داشته باشد.

بازار سکه

فضای صعودی احتمالی طلا

بازار طلا و سکه طی معاملات هفته اخیر روند متعادلی را پشت سر گذاشت. به طوری که سکه امامی از سطح ۱۵‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان عقب‌نشینی کرد و به زیر مرز ۱۵‌میلیون تومان بازگشت. ضمنا در روزهای پایانی هفته برجسته شدن قطعنامه شورای حکام علیه ایران و احتمال فعال شدن بازگشت تحریم‌های سازمان ملل و افزایش تنش‌ها و محدودیت‌ها باعث شد تا تمایلات صعودی نرخ دلار در بازار آزاد افزایش یابد. همین امر موجب شد تا نگاه سرمایه‌گذاران از بازار طلا و سکه به بازار ارز معطوف شود و معامله‌گران سکه در موقعیت فروش قرار بگیرند. بر این اساس مسکوک گرانبهای داخلی هفته گذشته عملکرد منفی ۹۲/ ۲‌درصدی را به ثبت رساند. به عقیده برخی از کارشناسان با توجه به فضای ایجاد شده در بازار ارز و طلا، برای معاملات هفته جاری انتظار می‌رود که قیمت‌ها نوسانات صعودی به همراه داشته باشند.

بازار طلای جهانی

مسیر پرنوسان طلا

با افزایش بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده، سرمایه‌گذاران برای یافتن سرنخ‌های بیشتر در رابطه با مسیر افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به دنبال آمار تورم آمریکا، هستند. همین امر باعث شد تا طلا روز جمعه ابتدا تا سطح ۱۸۲۴دلار به ازای هر اونس سقوط کند اما در ادامه رو به افزایش گذاشت و تا ساعت ۱۹:۳۰به وقت تهران به ۱۸۵۸ دلار رسید. معامله‌گران تمرکز خود را روی شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده (CPI) معطوف کرده و آن را ارزیابی می‌کنند که افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو تا چه حد تهاجمی خواهد بود و به چه میزانی روی روند آتی این فلز گرانبها موثر خواهد بود. علاوه بر این ادعاهای اولیه بیکاری در ایالات متحده در هفته گذشته به بالاترین سطح در نزدیک به پنج ماه گذشته رسید که نشان می‌دهد بازار کار همچنان در تنگنا قرار دارد. بر این اساس طلای جهانی پس از پشت سر گذاشتن سه هفته متوالی عملکرد مثبت، در مسیر ثبت بازدهی منفی قرار گرفت.

بازار اوراق مسکن

صعود هفتگی قیمت اوراق تسهیلات

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، طی داد و ستدهای هفته گذشته با افزایش نرخ همراه بودند. به طوری که اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۹ جایگاه خود را از محدوده ۱۳۰‌هزار تومان افزایش داد. بر این اساس «تسه۹۹۱۲» عملکرد مثبت ۰۲/ ۴‌درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که با توجه به اینکه بازار ساخت‌وساز به دنبال استمرار روند تورمی در بازار مصالح ساختمانی، با افزایش هزینه تولید روبه‌رو بوده است، واحدهای مسکونی نیز متناسب با آن افزایش قیمت را نسبت به ماه‌های گذشته شاهد بودند. حتی اجاره‌بهای این واحدها نیز تا حدودی  شاهد رشد بودند. علاوه بر این گفته می‌شود که نوسان برخی کالاهای مصرفی باعث تغییر قیمت‌های پیشنهادی مسکن شده و عده‌ای از مالکان به نرخ‌های دلخواه روی آوردند.

بازار نفت

فضای گرم بازار نفت

بهای شاخص‌های نفتی در روز جمعه کاهش یافتند اما با وجود افت قیمتی در فاصله نزدیک به بالاترین حد سه‌ماهه خود باقی ماند. زیرا نگرانی‌ها در مورد اقدامات قرنطینه جدید ویروس کرونا در شانگهای و همچنین تقاضای سوخت در ایالات متحده که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده جهان است، غلبه کرد و باعث عقب‌نشینی قیمت‌ها شد. با این حال طولی نکشید که این روند معکوس شد و نفت خام برنت روز گذشته (تا ساعت ۱۶) در سطح ۱۲۴ دلار و ۶ سنت قرار گرفت. علاوه بر این نفت WTI در قیمت ۱۲۲ دلار و ۴۱ سنت به ازای هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. با این حال همراه با افزایش کلی قیمت‌ها در دو ماه گذشته، نفت برنت در مسیر چهارمین افزایش هفتگی متوالی قرار گرفته است. نفت WTI نیز برای هفتمین افزایش هفتگی متوالی تعیین شد. بنابراین به عقیده برخی از تحلیلگران این بازار انتظار می‌رود که معاملات نفت برای هفته آتی بر مدار نسبتا صعودی دنبال شود و قیمت‌ها نوسانات محدودی را تجربه کنند.

۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 29107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha