ارزش معاملات طی هفته اخیر کاهش چشم‌گیری داشته است/سهامداران استراتژی "حدضرر" داشته باشند/گروه‌های پالایشی پتانسیل خوبی برای رشد در آینده دارند

کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص کل روند صعودی خود را از محدوده ۱.۲ میلیون واحدی در بهمن ماه سال گذشته آغاز کرد و در اردیبهشت ماه امسال به ارتفاع ۱.۶ میلیون واحدی رسید و با بررسی مسیر آن خواهیم یافت که افت‌های اخیر از جنس اصلاح بوده و نمی‌توان به عنوان سقوط بازار از آن یاد کرد.گروه‌های پالایشی پتانسیل خوبی برای رشد در آینده را دارند و در گروه‌های پتروشیمی بجز متانولی‌ها، فرصت رشد برایشان مهیا است.

نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد با اشاره به اینکه ارزش معاملات طی هفته اخیر کاهش چشم‌گیری داشته است، اظهار کرد: ارزش معاملات همواره یکی از معیارهای مهم در تشخیص و ارزیابی روندها بوده و به طور طبیعی اگر این کاهش در گارد نزولی شاخص کل باشد، نگرانی سهامداران طبیعی و بجا است؛ از آنجایی که بازار سهام ما بازاری یک طرفه بوده و با ریزش آن شخصی منتفع نمی‌شود، سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه خود را خارج کنند.

کارشناس بازار سرمایه  تاکید کرد: سهامداران باید بر اساس پرتفوی خود، حد ضرر و سود را مشخص کند و به این واسطه هوشیار باشند که اگر روند نزولی طولانی شد، متحمل ضررهای سنگینی نشوند.

وی افزود: البته باید این نکته را مدنظر قرار داد که شاخص کل روند صعودی خود را از محدوده ۱.۲ میلیون واحدی در بهمن ماه سال گذشته آغاز کرد و در اردیبهشت ماه امسال به ارتفاع ۱.۶ میلیون واحدی رسید و با بررسی مسیر آن خواهیم یافت که افت‌های اخیر از جنس اصلاح بوده و نمی‌توان به عنوان سقوط بازار از آن یاد کرد.

میرزایی تشریح کرد: در حال حاضر نمی‌توان زمان مشخصی برای بازگشت و تغیر روند نزولی تخمین زد اما به طور کلی معتقدم که شاخص به کف حرکتی خود (یعنی محدوده ۱.۲ الی ۱.۳ میلیون واحدی) باز نمی‌گردد. فکر می‌کنم اگر اصلاح شاخص کل طولانی بشود با نگاه بدبینانه کانال ۱.۴ میلیون واحدی را اصلاحا تاچ می‌کند اما در آن محدوده برای طولانی مدت ماندگار نخواهد ماند و مجددا روند صعودی را پیش خواهد گرفت.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: باید نشانه‌های بازگشت بازار را به طور دقیق دنبال کرد و اگر حجم معاملات اندکی افزایش یافت، تنها آن را معیار برای روند بازار قرار نداد؛ به طور کلی با توجه به اینکه بازار سهام در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم با تعطیل بودن نیمی از روزهای معاملاتی آن، پایان خوبی داشت اگر در هفته‌های پیش‌رو روندی نوسانی و ساید داشته باشد، می توان امیدوار به بازگشت به روند صعودی بود و آن را در حال کسب نیرو برای بازگشت به مسیر اصلی خود تعبیر کرد.

میرزایی در خاتمه این گفت‌وگو با اشاره به اینکه با رشدهای اخیر برخی از صنایع هنوز امکان بازدهی خوبی را دارند، گفت: گروه‌های پالایشی پتانسیل خوبی برای رشد در آینده را دارند و در گروه‌های پتروشیمی بجز متانولی‌ها، فرصت رشد برایشان مهیا است. البته اگر تغیری در سیاست بین الملل و لغو تحریم‌ها داشته باشیم امکان توجه سهامداران به گروه‌های ریالی وجود دارد اما با توجه به بازخوردهایی که تاکنون از روند مذاکرات به دست آمده، احتمال حاصل شدن توافق و تغیر سیاست بین الملل در کوتاه مدت ضعیف است.

۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳
کد خبر: 29099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha