بی توجهی بورس به تورم /فرار حقیقی ها از بورس

در سه روز معاملاتی این هفته بورس تهران وضعیت چندان خوبی نداشت و شاخص کل آن ۱.۴۱ درصد افت کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز، شاخص کل بورس تهران این هفته ۲۱۶۷۷ واحد، معادل ۱.۴۱ درصد افت کرد. شاخص هم وزن هم این هفته با افت مواجه شد و با کاهش بیش از ۸ هزار واحدی، ۱.۹۱ درصد افت کرد.

شاخص فرابورس هم وضعیت مشابهی داشت و با افت ۲۷۲ واحدی، ۱.۲۸ درصد کاهش یافت.

البته در سه روز معاملاتی این هفته فقط روز دوشنبه وضعیت خیلی بد بود که شاخص ها افت زیادی را تجربه کردند و پس از آن شرایط بهبود یافت اما بهبود وضعیت طوری نبود که تمام افت روز دوشنبه جبران شود و در نهایت هفته با افت شاخص ها در مقیاس هفتگی به پایان رسید.

با توجه به اینکه در رشد بورس در سال ۱۴۰۱ نمادهای کوچک و متوسط بازار رشد بیشتری از نمادهای شاخص ساز داشتند، در افت این هفته هم میزان افت نمادهای کوچک بیشتر از افت نمادهای بزرگ بود و به همین دلیل شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل کاهش بیشتری داشت.

ارزش معاملات کف جدید ثبت کرد

ارزش معاملات در این هفته هم کاهشی بود. به جز دوشنبه که ۴۷۳۰ میلیارد تومان معامله خرد انجام شد و نسبت به چند روز از هفته گذشته نیز رقم بالاتری بود، در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ارزش معاملات به شکل عجیبی کاهش یافت. روز سه شنبه ۳۷۷۷ میلیارد تومان معامله خرد در بازار انجام شد که یکی از کمترین رقم ها در سال ۱۴۰۱ است.

در روز چهارشنبه هم ارزش معاملات خرد ۳۲۵۳ میلیارد تومان بود که می توان آن را کمترین ارزش معاملات خرد در سال ۱۴۰۱ دانست.

حقیقی ها در حال فرار از بورس

این هفته در سه روز معاملاتی، هر روز حقیقی ها سرمایه خود را از بورس خارج کردند. در روز دوشنبه که افت سنگینی ثبت شد، خروج پول حقیقی هم رقم سنگینی بود و ۱۱۴۰ میلیارد تومان از سرمایه های خرد، راه خود را از بورس جدا کردند.

در روز سه شنبه ۴۴۷ میلیارد تومان و در روز چهارشنبه هم ۲۴۹ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد که در مجموع بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی در این هفته از بازار خارج شده است.

چقدر پول وارد صندوق ها و اوراق بدهی شد؟

اتفاق قابل توجهی که در معاملات این هفته رخ داده، خروج همزمان پول از بورس و از اوراق بدهی و صندوق ها در روز دوشنبه بوده است. در روز دوشنبه که بیش از هزار میلیارد تومان پول از بورس خارج شد، ۱۹۰ میلیارد تومان پول هم از اوراق بدهی و صندوق ها خارج شد که این نشان می دهد این پول به طور کلی از بازار سرمایه خارج شده و به سایر بازارها رفته است.

در روز سه شنبه و چهارشنبه اما وضعیت متفاوت بود و به ترتیب ۱۸۳ و ۲۰۶ میلیارد تومان پول حقیقی وارد اوراق بدهی و صندوق ها شد.

فروشنده ها فعلا پرزورتر هستند

این هفته در تمام سه روز معاملاتی، فروشنده ها قوی تر از خریداران بودند. شاخص قدرت خریداران حقیقی در تمام این سه روز زیر عدد یک بود که این عدد در روز دوشنبه بدترین وضعیت را داشت.

دوشنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد ۰.۷۳ بود اما در روزهای سه شنبه و چهارشنبه به ۰.۹۳ و ۰.۹۸ رسید.

۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
کد خبر: 29093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha