بورس در بهترین موقعیت سرمایه گذاری قرار دارد/ پیش‌بینی رشد شاخص بورس تا پایان امسال

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس در وضعیت فعلی با هیچ مشکلی مواجه نیست و اصلاح جزیی از بازار و روند طبیعی است، گفت: بازار سرمایه تا پایان سال روزهای خوبی را تجربه می‌کند و تا پایان فصل زمستان امسال شاخص بورس رشد بسیار خوبی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، شاخص کل بورس تهران در پایان روز چهارشنبه هفته گذشته (۱۱ خردادماه) در حالی در ایستگاه یک‌میلیون و ۵۴۱ هزار واحد به کار خود پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه این هفته (آخرین روز کاری هفته جاری) ۱۸ خردادماه با ۲۱ هزار واحد کاهش به یک‌میلیون و ۵۲۰ هزار واحد رسید.

شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۴۲۹ هزار و ۶۶۰ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۴۲۱ هزار و ۴۰۱ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۶۴ هزار و ۱۶۶ واحد به عدد ۲۵۸ هزار و ۸۶۵ واحد رسید.

در سه روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، ایران‌خودرو (خودرو)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، سایپا (خساپا) و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو (خگستر) در گروه نمادهای پُر تراکنش قرار داشتند.

«فردین آقابزرگی» کارشناس بازار سرمایه به افت اخیر شاخص بورس و عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره کرد و افزود: به صورت مستقیم نمی‌توان شخص یا اشخاصی اعم از حقیقی یا حقوقی را در زمان افزایش عرضه سهام، مقصر افت شاخص بورس دانست، بلکه تعیین روند بازار ناشی از چند عامل است که ممکن است زمینه‌ساز اصلاح شاخص بورس باشند.

اصلاح شاخص بورس در بازار طبیعی است

وی با تاکید بر اینکه برخی از مسایل حقوقی‌ها را به‌طور غیرمستقیم آماده فروش می‌کند، گفت: اشخاص حقوقی دارای پس‌انداز نیستند، بلکه باید به‌طور حتم در صورت نیاز یا زمان خرید سهام و اوراق اقدام به فروش بخشی از سهام خود در بازار کنند؛ بنابراین بخشی از این اتفاق در بازار طبیعی به نظر می‌رسد.

آقابزرگی خاطرنشان کرد: عرضه‌های اولیه‌ای که اکنون در حال انجام است و در اختیار حقوقی، صندوق‌ها و نیز نهادهای مالی حرفه‌ای قرار می‌گیرد؛ می‌تواند زمینه‌ساز فشار فروش در بازار باشد.

وی معتقد است که این نهادها از محل نقدینگی اجازه خرید ندارند، بلکه باید اقدام به فروش سهام و نیز مشارکت در عرضه اولیه کنند.

این کارشناس بازار سهام با بیان اینکه اکنون زمان مناسبی برای انجام عرضه اولیه نیست، گفت: برخی، حقوقی‌ها را مقصر نوسان ایجاد شده در بازار می‌دانند، درحالی‌که حقوقی‌ها برای تامین منابع مجبور به فروش سهام برای مشارکت در عرضه اولیه هستند.

بورس در بهترین موقعیت سرمایه گذاری قرار دارد

آقابزرگی روند فعلی بازار سهام را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: بازار اکنون به لحاظ بنیادی در بهترین موقعیت سرمایه گذاری قرار دارد و با توجه به انتظارات تورمی پتانسیل خوبی برای رشد بازار فراهم شده است.

وی ادامه داد: شاخص بورس در سال ۱۴۰۱ روند مثبتی خواهد داشت و حتی ممکن است رکورد شکنی هم کند، البته سهامدارانی باید به دنبال کسب بازدهی معقول از این بازار باشند؛ نباید به نوسانات ایجادشده در مقطع فعلی بازار توجه کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: سهامداران حرفه‌ای که در موقعیت فعلی اقدام به خرید سهام در بازار می‌کنند ضمن کسب بازدهی معقول از این بازار، ارزش دارایی خود را ازلحاظ سرمایه گذاری حفظ خواهد کرد.

آقابزرگی اعلام کرد که بازار در وضعیت فعلی با هیچ مشکلی مواجه نیست و فقط باید کنترل عرضه‌های اولیه در دستور کار قرار بگیرد.

وی روند معاملات بورس را پیش‌بینی کرد و گفت: بازار سرمایه تا پایان سال ۱۴۰۱ روزهای خوبی را تجربه می‌کند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل زمستان امسال روند مثبتی داشته باشد و حتی ممکن است شاهد رکوردشکنی‌ها شاخص بورس و دستیابی به کانال خوبی باشیم.

۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 29088

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha