گروسی: اگر نظارت‌ها احیا نشود، برجام «ضربه مهلکی» خواهد خورد / ۲۷ دوربین نظارتی آژانس در ایران از مدار خارج می‌شوند

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران به شورای حکام اطلاع داده که می‌خواهد ۲۷ دوربین آژانس را به همراه بعضی تجهیزات نظارتی دیگر این نهاد، قطع کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، به دنبال تصویب قطعنامه‌ای انتقادی علیه ایران در شورای حکام، رافائل گروسی امروز در کنفرانسی مطبوعاتی در وین گفت ایران، قدرت نظارتی آژانس را به شدت کاهش داده و اگر این وضعیت سه تا چهار هفته دیگر ادامه داشته باشد، توافق هسته‌ای برجام ضربه «مهلکی» خواهد خورد.

گروسی گفت البته حدود ۴۰ دوربین در تاسیسات هسته‌ای ایران می‌ماند.

رافائل گروسی افزود که آژانس به تلاش برای همکاری با ایران ادامه می‌دهد هرچند شرایط به مراتب دشوارتر شده است.

به گفته مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دوربین‌هایی که قطع می‎‌شود در مراکز تولید سانتریفیوژ و مراکز تحقیقاتی نصب شده بود.

آقای گروسی در این کنفرانس مطبوعاتی گفت ایران طرحی برای نصب سانتریفیوژهای بیشتر دارد که باید به ما گزارش بدهد.

مدیرکل آژانس در مورد تبعات اقدام اخیر ایران گفت: در حالی که شرایط کنونی تنش‌آمیز است و مذاکرات برجامی هم با دشواری مواجه بوده، حالا این مشکل را هم باید به تصویر فوق افزود.

وی در عین حال تاکید کرد که در مورد فعالیت هسته‌ای ایران به شفافیت بیشتری نیاز است و از ایران دعوت می‌کند که فورا در مورد حل مشکل با او تماس بگیرد «پیش از آنکه فاصله ما بیشتر شود.»

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به قطعنامه انتقادی علیه ایران رای داد

مدیر کل آژانس: تهران باید به سوالات پاسخ بدهد

گروسی ادعای ایران در مورد ارتباط قطعنامه روز گذشته آژانس با سفر اخیر او به اسرائیل را عجیب خواند. در این قطعنامه ایران به عدم همکاری لازم با آژانس متهم شده است.

به گفته مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، واکنش ایران خلاف هدف ایجاد شفافیت بیشتر است و افزود که اگر در شرایط کنونی برجام احیا شود، آژانس در موقعیتی نیست که اطلاعات مورد نیاز را در اختیار طرف‌های توافق قرار دهد.

در این کنفرانس خبری از او در مورد اظهارات قبلی‌اش در این زمینه که «پنجره زمانی محدودی برای بازگشت به برجام وجود دارد» پرسیده شد که با توجه به شرایط فعلی، این پنجره زمانی چه مدتی خواهد بود؟

گروسی گفت حدود سه یا چهار هفته و در پاسخ به این سئوال که آیا پایان این مهلت به معنی «مرگ برجام» است، او گفت: اگر ظرف سه تا چهار هفته آینده نظارت ها به حالت قبلی برنگردد، به منزله «ضربه مهلکی به برجام خواهد بود.»

او در این نشست خبری همچنین گفت: «من به فعالیت هایم ادامه می دهم اما باید بگویم که روز خوبی نیست.»

۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
کد خبر: 29074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha