سنگ‌های آسمانی با تلسکوپ جیمز وب برخورد کردند

تلسکوپ جیمز وب، کمتر از شش ماه پس از پرتاب به فضا با ریز شهاب واره برخورد کرد، البته ناسا درباره آسیب به این ابزار چندان نگران نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اسپیس، ریز شهاب واره یا micrometeoroid ذره سنگی در فضا است که معمولاً کمتر از یک گرم وزن دارد.

تلسکوپ فضایی جیمز در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ میلادی به فضا رفت و پس از سفری چند ماهه به مکان تعیین شده در اعماق فضا رسید و اکنون آماده مشاهدات فضایی است. این فرایند پیچیده به راحتی انجام شد و همین اواخر ناسا اعلام کرد نخستین تصویر علمی با کیفیت تلسکوپ در ۱۲ جولای منتشر خواهد شد.

اکنون سازمان فضایی آمریکا اعلام کرد تلسکوپ فضایی مذکور با تکه های کوچک فضایی به نام ریز شهاب واره برخورد کرده است. البته این رویداد هیچ تاخیری در برنامه های ابزار مذکور ایجاد نمی کند و به دستاوردهای علمی آن خسارت نمی زند.

لی فاینبرگ مدیر یکی از بخش های تلسکوپ جیمز وب در مرکز پروازهای فضایی ناسا در بیانیه ای اعلام کرد: با توجه به آنکه آینه های وب در فضا باز هستند، ما پیش بینی کردیم برخوردهای گاه به گاه ریزشهاب واره ها با آنها، قابلیت عملکرد تلسکوپ را در طول زمان کمتر می کند. از زمان پرتاب ما ۴ برخورد ریز شهاب واره رصد کردیم که منطبق بر پیش‌بینی‌های ما بودند. اما برخورد اخیر بزرگتر از پیش‌بینی‌های ما بود.

مهم ترین موارد برخورد ریز شهاب واره با تلسکوپ بین ۲۳ تا ۲۵ می اتفاق افتاده است. این سنگ‌های کوچک آسمانی با بخش C3 از ۱۸ آینه اولیه ۶ ضلعی ابزار برخورد کرده‌اند.

۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۹
کد خبر: 29072
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha