طبقه زیرزمین متروپل با یک متر حفاری به آب می‌رسید/ ساختمان در خاک سست غوطه‌ور بود

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار داشت: طبق بررسی‌ها در پارکینگ و زیر زمین ساختمان متروپل اگر تنها یک متر بیشتر حفاری انجام شود، به آب می‌رسند و به عبارت دیگر ساختمان در یک محیط بسیار سست و نرم غوطه ور قرار داشته‌ است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد علی بیت‌الهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره سست بودن خاک آبادان که یکی از عوامل مهم در ریزش ساختمان متروپل بوده، اظهار داشت: شهر آبادان و سایتی که ساختمان متروپل در آن منطقه واقع بوده، در بین دو رودخانه اروند و بهمن‌شیر در شرق و غرب قرار گرفته‌اند. طبق بررسی‌ها در پارکینگ و زیر زمین ساختمان متروپل اگر تنها یک متر بیشتر حفاری انجام شود، به آب می‌رسند و به عبارت دیگر ساختمان در یک محیط  بسیار سست و نرم غوطه ور قرار داشته‌است.  

وی درباره آبی که در طبقات زیرین ساختمان متروپل جمع شده‌بود و پس از آواربرداری مشاهده شد، گفت: این جمع شدن آب دقیقا به دلیل بالا بودن سطح آب بوده‌ است. از افراد مختلفی از بومیان درباره حادثه متروپل مصاحبه انجام شده و گفته شده که طبقه زیر زمین ساختمان متروپل آب نشت می‌کرد و افراد با نصب پمپ، از این محل آب، پمپاژ می‌کردند و اساسا سطح آب در پایین ترین طبقه این ساختمان بسیار بالا بوده‌ است.

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: سطح آب در زیر زمین هم، تراز قرار می‌گیرد. اگر سطح آب اروندرود صفر در نظر گرفته شود وقتی به زیرزمین این ساختمان می‌رسد، به یک متری  زیرزمین می‌رسد و اگر ترازی کشیده شود، تمام آن محیط را اشباع خواهد کرد و به همین دلیل خاک منطقه  بسیار نرم است.

بیت‌الهی با بیان اینکه نحوه احداث ساختمان بر روی خاک نرم و سست بسیار حساس و مهم است، گفت: ساختمان بلند مرتبه در این شرایط باید ضوابط کاملا ویژه و توسط افراد کاملا ذی‌صلاح ساخته شوند. وقتی باری به سنگینی متروپل بر روی بستر نرم وارد و ساخته می‌شود معلوم است که یک خطر بالقوه این ساختمان را تهدید می‌کند و با کوچک‌ترین قصور در زمینه ملاحضات فنی و مهندسی خسارت‌های غیرقابل جبرانی ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر قائل شدن محدودیت ارتفاعی برای ساختمان‌ها در زمین‌های نرم و سست، اظهار داشت: این خطر طبیعی و ذات این منطقه است و باید دید برای سایر ساختمان‌های این منطقه چه تدابیری در نظر گرفته شده و آیا اساسا اطلاعاتی از تدابیر اندیشیده شده  وجود دارد؟ تجریبات نشان می‌دهد که در موارد زیاد، این سختگیرها وجود ندارد و خطرات بالقوه باقی می‌مانند. 

۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۱
کد خبر: 29047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha