تصویر ناسا از کهکشان همسایه ما

ناسا اخیرا تصویری چشم نواز از کهکشان همسایه ما که کهکشان آندرومدا نام دارد، به اشتراک گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، این تصویر جذاب از این کهکشان توسط کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع(WISE) گرفته شده است. کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع یا (WISE) یک تلسکوپ فضایی فروسرخ اخترشناسی ناسا است که در دسامبر ۲۰۰۹ به فضا فرستاده شد.

 آندرومدا که حدود ۲.۵ میلیون سال نوری از خورشید ما فاصله دارد، نزدیکترین کهکشان بزرگ به کهکشان راه شیری ماست. این دو کهکشان با هم بر گروه محلی کهکشان‌ها تسلط دارند. گروه محلی یا خوشه کهکشانی محلی نام یکی از خوشه‌های کهکشانی است که کهکشان راه شیری به همراه تعدادی از کهکشان‌های اطرافش در آن واقع شده‌اند.

تصویر به اشتراک گذاشته شده توسط ناسا یک تصویر ترکیبی از چهار رنگ است که از تمام آشکارسازهای فروسرخ کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع استفاده می‌کند:

آبی نشان دهنده نور فرابنفش دور است.

سبز نشان دهنده نور فرابنفش متوسط است.

قرمز نشان دهنده نور فرابنفش نزدیک است.

ستون اصلی کهکشان و ستاره‌های بالغ به رنگ آبی قابل مشاهده است، در حالی که حلقه‌های زرد و قرمز نشان دهنده گرد و غبار گرم شده توسط ستاره‌های تازه متولد شده و پرجرم هستند.

دو کهکشان راه شیری و آندرومدا در مسیر برخورد قرار دارند. به گفته دانشمندان، این برخورد در ۳.۹ میلیارد سال آینده رخ خواهد داد. پیش از این، گفته شده بود که این برخورد در ۴.۵ میلیارد سال آینده رخ خواهد داد اما داده‌های فضاپیمای گایا آژانس فضایی اروپا بینش‌های مهمی را در مورد چگونگی تکامل و تعامل کهکشان‌ها ارائه داد.

"هابل" قوی‌ترین تلسکوپ جهان است و در سه دهه مشاهدات فضا، این تلسکوپ نگاه ما را به جهان تغییر داده است. این تلسکوپ یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های کیهانی ناسا تاکنون بوده که به مدت ۳۲ سال در حال فعالیت است و ناسا امیدوار است سال‌های بیشتری نیز فعالیت کند. این تلسکوپ سیارات فراخورشیدی، کهکشان‌های دور و ماده‌ تاریک را مورد مطالعه قرار داد.

۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، ناسا تلسکوپ قدرتمند دیگری موسوم به "جیمز وب" را که اغلب به عنوان جانشین "هابل" از آن یاد می‌شود، پرتاب کرد. "وب" اغلب به عنوان جانشین یا جایگزین "هابل" توصیف می‌شود، اما به رغم تعداد انگشت شماری مشکل در طول این سال‌ها، ابزارهای علمی "هابل" همچنان قوی هستند.

نمی‌توان گفت "وب" جایگزین "هابل" خواهد شد، چرا که "هابل" همچنان در حال رصد کیهان است و ناسا امیدوار است تا چند سال دیگر، احتمالا تا دهه ۲۰۳۰ نیز بتواند از آن استفاده کند. "هابل" می‌تواند نورهای محدوده طول موج حدود ۲۰۰ نانومتر(nm) تا ۲.۴ میکرون را ببیند، در حالی که برد "وب" از حدود ۶۰۰ نانومتر تا ۲۸ میکرون است.

گفتنی است "وب" گرچه برای کاوش در طیف نور مادون قرمز طراحی شده، اما همچنان قادر خواهد بود قسمت قرمز/نارنجی طیف نور مرئی را نیز مشاهده کند.

تصویر ناسا از کهکشان همسایه ما

منبع: ایسنا

۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۱
کد خبر: 29010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha