میانگین قیمت مسکن در تهران از ۳۶ میلیون تومان گذشت | دو رکوردشکنی بزرگ در بازار مسکن تهران

معاملات بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت‌ماه با دو رکوردشکنی بزرگ مواجه بوده است از جمله اینکه، قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی با رشد ۶.۱ درصدی به بیش از ۳۶ میلیون تومان رسیده که بالاترین رقم در تاریخ بازار مسکن محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  همشهری آنلاین، معاملات بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت‌ماه با دو رکوردشکنی بزرگ مواجه بوده است. از یک‌سو میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی با رشد ۶.۱ درصدی به بیش از ۳۶ میلیون تومان رسیده که بالاترین رقم در تاریخ بازار مسکن محسوب می‌شود و از سوی دیگر تعداد معاملات این بازار در اردیبهشت امسال نسبت به ماه قبل بیش از دو برابر و نسبت به ماه مشابه سال قبل بیش از ۱.۶ برابر رشد کرده است.

اطلاعاتی که اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ منتشر کرده، نشان می‌دهد: در این ماه، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به حدود ۱۰.۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب افزایش قابل‌توجه ۲۰۶.۱ و ۱۶۶.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۶۳.۵ میلیون ریال بود که حاکی از افزایش ۶.۱ درصدی نسبت به ماه قبل است. همچنین این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۲۶.۲ درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه‌به‌نقطه اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ ( معادل ۶۹.۷ درصد) به‌مراتب کمتر بوده و مبین کند شدن آهنگ رشد نقطه‌به‌نقطه قیمت مسکن در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ است.

حجم معاملات مسکن

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که از مجموع ۱۰ هزار و ۴۹۰ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۲۹.۳۶ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. بااین‌وجود سهم مذکور در مقایسه با اردیبهشت‌ماه سال قبل حدود ۶.۱ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بالا در گروه‌های ۱۱ تا ۱۵ و بیش از ۲۰ سال ساخت افزوده شده است.

 توزیع تعداد معاملات انجام شده برحسب مناطق مختلف شهر تهران در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۶ درصدی از کل معاملات، بیش‌ترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۱۰ و ۲ به ترتیب با سهم ۱۰ و ۹.۳ درصدی از کال معاملات انجام شده در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

تحولات قیمت واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران

در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۶۳.۵ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب افزایش ۶.۱ و ۲۶.۲ درصدی نشان می‌دهد.
 در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۷۴۴.۴ میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با ۱۸۳.۶ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۳.۶ و ۵۳.۴ درصد افزایش نشان می‌دهند.

سایر شاخص‌های آماری بازار معاملات مسکن

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده شهر تهران در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که به لحاظ مساحت، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ مترمربع، سهمی معادل ۵۵.۳ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند. همچنین ۵۸.۸ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این ماه) ۳۶۳.۵ میلیون ریال(معامله شده و ۵۱.۳ درصد از معاملات نیز به واحدهای مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۲.۵ میلیارد تومان اختصاص داشته است.

تحولات اجاره‌بهای مسکن

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۴۶ و ۵۰.۶ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است. لازم به توضیح است رشد ماهانه شاخص مزبور در اردیبهشت‌ماه در شهر تهران و کل مناطق شهری به ترتیب معادل ۱.۹ و ۲ درصد است.

۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۸
کد خبر: 29006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha