لبنیات از فروشگاه‌ها برگشت می‌خورد/دیگر کسی توان خرید آنها را ندارد!

به گفته رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه، افزایش قیمت محصولات لبنی کاهش فروش آنها را بدنبال داشته و برگشت این محصولات از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها تقویت شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،سیدمهدی افخمی با اشاره به افزایش قیمت انواع محصولات لبنی به دنبال اجرای طرح اصلاح نظام یارانه‌ها، اظهار کرد: بارها و در جلسات متعدد از پیش هشدار داده بودیم که با افزایش قیمت محصولات لبنی با کاهش خرید از سوی مردم مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه موضوع محصولات لبنی جدای از سایر مواد غذایی است زیرا به صورت مستقیم با سلامت مردم و خصوصا آینده سازان کشور در ارتباط است، ادامه داد: لبنیات موادی است که تمام مردم از کودک دو ساله تا سالمندان ۹۰ ساله به آن احتیاج دارند.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه معتقد است، در چنین جراحی‌های اقتصادی باید کالاهایی که با سلامت مردم در ارتباط است به صورت مجزا دیده شود که متاسفانه این اتفاق رخ نداده است.

افخمی از کاهش قابل توجه خرید محصولات لبنی و حذف تدریجی این کالاها از سفره مردم یاد کرد و افزود: برگشت این محصولات از فروشگاه‌ها بسیار تقویت شده، زیرا مردم توان خرید ندارند و چون این محصولات نیز تاریخ مصرف چندان طولانی ندارند، با نزدیک شدن به تاریخ انقضا به کارخانجات برگشت می‌خورد.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه اظهار کرد: وقتی قیمت یک پنیر ۴۰۰ گرمی به ۴۰ هزار تومان رسیده و یا پنیر سفید فتا ۷۰ هزار تومان شده دیگر کسی توان خرید آنها را ندارد.

افخمی با بیان اینکه برگشت این محصولات وضعیت کارخانجات را نیز بسیار تحت تاثیر قرار داده و آنها را نیز با رکود مواجه کرده، تاکید کرد: برای مثال در استانی مانند کرمانشاه بجز چند واحد بزرگ، مابقی واحدهای کوچک صنایع لبنی دیگر فعالیت ندارند.

وی از تاثیر این وضعیت بر دامداری‌ها هم یاد کرد که در پی کاهش فروش شیر، مجبورند دام‌های خود را برای کشتار بفرستند و این زنجیره معیوب همچنان ادامه دارد.

افخمی یادآور شد: برخی استان‌های دیگر که با مازاد شیر مواجهند، شیر را فعلا تا روشن شدن تکلیف به شیرخشک تبدیل می‌کنند که متاسفانه ما در کرمانشاه کارخانه شیرخشک را هم نداریم.

وی با بیان اینکه پیش از این هم سابقه حذف تدریجی یارانه لبنیات را در کشور داشتیم و پس از آن نیز شیر مدارس حذف شد که تبعات خوبی نداشت، افزود: باید از تصمیمات نادرست گذشته درس می‌گرفتیم.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه راهکار فعلی برای کمک به این وضعیت را در نظر گرفتن یارانه مجزا صرفا برای لبنیات دانست و تاکید کرد: امکان این وجود دارد که ساز و کاری فراهم شود که این یارانه صرفا برای خرید لبنیات قابل استفاده باشد.

افخمی خاطرنشان کرد: این یارانه می‌تواند در اختیار دامدار، واحد صنعتی یا خود مردم قرار گیرد، اما بهتر است برای جلوگیری از بروز سایر مشکلات در اختیار خود مردم باشد.

۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 29003

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha