شاخص پیش بینی کننده تورم به بالاترین سطح در ۶ سال اخیر رسید + نمودار

تورم سالانه تولید کننده در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۵۴ درصد به ثبت رسیده است. این بالاترین نرخ تورم تولید در شش سال اخیر اقتصاد ایران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  اکوایران، بنا به گزارش منتشر شده از مرکز آمار از تورم تولید کننده در سال ۱۴۰۰، تورم سالانه تولید کننده در سال گذشته در قله شش سال گذشته قرار دارد. در میان بخش های تولیدی اقتصاد ایران بیشترین تورم تولید کننده مربوط به بخش معدن با تورمی نزدیک به ۱۰۰ درصد در سال ۱۴۰۰ بوده است. تورم تولید کننده از منظر اقتصاد کلان یک شاخص پیشنگر برای تورم مصرف کننده محسوب می شود که می تواند تورم مصرف کننده را پیش بینی کند. از همین حیث بررسی و تحلیل شاخص تورم تولید کننده بسیار حائز اهمیت است.

تورم فصلی تولید کننده در زمستان ۱۴۰۰

تورم فصلی تولید کننده در زمستان ۱۴۰۰ نزدیک به ۵ درصد به ثبت رسیده است، به عبارت دیگر شاخص قیمت تولید در فصل زمستان سال گذشته نسبت به پاییز ۴.۹ درصد افزایش داشته است. که در مقایسه با تورم تولید کننده پاییز ۱۴۰۰ بالغ بر ۵ درصد کاهش داشته است. در شاخص تورم فصلی زمستان کمترین تورم با اختلاف مربوط به بخش کشاورزی بوده است، تورم تولید کننده این بخش در زمستان منفی ۱۱.۴ درصد برآورد شده است. درجایگاه بعدی کمترین تورم فصلی نیز بخش تولیدی برق با تورم ۲.۱ درصدی قرار دارد. بیشترین نرخ تورم نیز به بخش تولید صنعت با ۷.۸ درصد تعلق دارد.

کاهش تورم نقطه ای در زمستان

تورم نقطه به نقطه تولید کننده در زمستان سال گذشته ۴۲ درصد به ثبت رسیده است، به عبارت دیگر شاخص قیمت تولید کننده در زمستان ۱۴۰۰ نسبت به زمستان ۹۹ بالغ بر ۴۰ درصد افزایش داشته است. تورم نقطه ای تولید کننده در زمستان نسبت به همین شاخص تورمی در پاییز ۶.۶ درصد کاهش داشته است.

به مانند تورم فصلی، کمترین تورم نقطه به نقطه تولید کننده در زمستان سال گذشته به بخش تولید و توزیع برق با نرخ ۱۰.۶ درصد تعلق دارد. بیشترین تورم نقطه ای را نیز در آخرین فصل ۱۴۰۰ بخش معدن به ثبت رسانده است. تورم تولید کننده این بخش در فصل مذکور ۶۴.۵ درصد برآورد شده است.

photo_2022-06-06_16-17-36

تورم سالانه تولید کننده در قله ۶ سال اخیر

تورم تولید کننده در زمستان ۱۴۰۰ از منظر تورم سالانه ۵۴.۲۹ درصد به ثبت رسیده است، به بیان ساده تر میانگین سطح عمومی قیمت های تولید کننده در چهار فصل منتهی به زمستان ۱۴۰۰ نسبت به میانگین سطح عمومی قیمت های تولید کننده در چهار فصل منتهی به زمستان ۹۹ حدود ۵۴ درصد افزایش داشته است. این نرخ تورم برای شاخص قیمت تولید کننده از سال ۹۵ تا کنون بی سابقه بوده است.

بررسی ها نشان می دهد تورم سالانه تولید کننده در ۶ سال گذشته روندی صعودی داشته است به گونه ای که از ۶.۳ درصد در سال ۹۵ به بالای ۵۰ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است. البته لازم به ذکر است این شاخص تورمی در سال ۹۸ کمی کاهش یافت و از بالای ۴۰ درصد به ۳۴ درصد رسید، اما پس از آن از سال ۹۹ دوباره روند صعودی خود را ادامه داد.

معدن در قله تورم سالانه زمستان

در میان بخش های تولید اقتصاد ایران بخش معدن بالاترین تورم سالانه تولید کننده را در زمستان ۱۴۰۰ به ثبت رسانده است، تورم این بخش ۹۲.۹ درصد برآورد شده است. پایین ترین نرخ تورم نیز به بخش معدن با تورم ۱۹ درصدی تعلق دارد. همچنین تورم تولید کننده بخش خدمات و صنعت در زمستان سال گذشته به ترتیب ۴۶.۹ درصد و ۵۶.۷ درصد به ثبت رسیده است. بررسی ها نشان می دهد در تمامی گروه های تولیدی، تورم تولید کننده در زمستان نسبت به پاییز ۱۴۰۰ کاهش یافته است، به عنوان مثال تورم بخش معدن از ۱۰۷ درصد در پاییز  به حدود ۹۲ درصد در زمستان رسیده است. اما از منظر تورم در پایان سال، تورم تولید کننده رقم خورده در سال ۱۴۰۰ در چند سال گذشته بی سابقه بوده است.

photo_2022-06-06_14-41-49

۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 28992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha