قیمت نفت به بیش از ۱۲۰ دلار رسید

پس از افزایش قیمت نفت عربستان سعودی، قیمت نفت برنت به بالای 120 دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سی ان بی سی، روز دوشنبه بهای معاملات آتی نفت جهش کردند و پس از افزایش قیمت‌های عربستان سعودی برای فروش نفت خام خود در ماه جولای، قیمت نفت برنت به بالای ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسید که نشان‌دهنده کاهش عرضه حتی پس از توافق اوپک پلاس به منظور تسریع افزایش تولید در طول دو ماه آینده بود.

قیمت نفت برنت پس از رسیدن به بالاترین سطح روزانه ۱۲۱.۹۵ دلار در ساعت ۷:۱۳ صبح به وقت تهران با ۹۱ سنت یا ۰.۸ درصد افزایش به ۱۲۰.۶۳ دلار در هر بشکه رسید که افزایش ۱.۸ درصدی نسبت به روز جمعه را بالا برد. بهای معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) پس از رسیدن به بالاترین سطح سه ماهه ۱۲۰.۹۹ دلاری، ۹۳ سنت یا ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۱۱۹.۸۰ دلار در هر بشکه رسید. روز جمعه ۱.۷ درصد افزایش داشت.

 روز یکشنبه، تولیدکننده نفت دولتی آرامکو اعلام کرد: عربستان سعودی قیمت فروش رسمی (OSP) نفت خام سبک عربی خود را برای آسیا از ۴.۴۰ دلار حق بیمه در ژوئن به ۶.۵۰ دلار در برابر میانگین معیارهای عمان و دبی افزایش داده است. قیمت فروش رسمی ماه جولای بالاترین قیمت از ماه می است، زمانی که قیمت ها با نگرانی از اختلال در عرضه از سوی روسیه در بحبوحه تحریم ها به دلیل حمله روسیه به اوکراین، به بالاترین حد خود رسید. این افزایش قیمت علی رغم تصمیم هفته گذشته اوپک پلاس برای افزایش تولید در ماه های جولای و آگوست به میزان ۶۴۸ هزار بشکه در روز یا ۵۰ درصد بیشتر از برنامه قبلی صورت گرفت.

روز جمعه عراق اعلام کرد که قصد دارد تولید خود را در ماه جولای به ۴.۵۸ میلیون بشکه در روز برساند. آوتار ساندو، مدیر کالا در فیلیپ فیوچرز سنگاپور گفت: انتظار می رود تقاضای تابستانی ایالات متحده و کاهش محدودیت های COVID-۱۹  در چین قیمت ها را بالا نگه دارد.

اقدام اوپک پلاس در راستای افزایش تولید بسیار بعید به نظر می رسد که تقاضا را برآورده کند، در حالی که این افزایش تخصیص بین همه اعضا، شامل روسیه که با تحریم ها مواجه است، پخش شده است. به گفته یک تحلیل گر: با توجه به ممنوعیت نسبی واردات نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا، این افزایش به شدت مورد نیاز است، اما کمتر از انتظار رشد تقاضا است.

پنج نفر مطلع به رویترز گفتند که، شرکت های انی ایتالیا و رپسول اسپانیا جداگانه می توانند از ماه آینده برای جبران نفت خام روسیه، ارسال نفت ونزوئلا به اروپا را آغاز کنند و معاوضه نفت در برابر بدهی را که دو سال پیش با تقویت تحریم های واشنگتن بر ونزوئلا متوقف شد، از سر گرفتند. به گفته مردم، انتظار نمی رود حجم نفتی که این شرکت ها دریافت می کنند زیاد باشد.

۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۶
کد خبر: 28970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha