تخلف در قرعه‌کشی سامانه یکپارچه خودرو + جزئیات

در حالی که چند روز پیش اسامی برندگان قرعه‌کشی خودرو از طریق سامانه تخصیص خودرو اعلام شد، اما برخی از این افراد می‌گویند که نام آنها در سامانه مذکور از «برنده» به «ذخیره» تغییر کرده‌اند.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  خبرگزاری فارس، برخی کاربران با ثبت پویش «رسیدگی به تخلف قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو» عنوان کردند، با وجود اینکه پس از اعلام نتایج اولین دوره تخصیص خودرو نام آن‌ها در سایت «عرضه یکپارچه تخصیص خودرو» به عنوان برنده اعلام شد، اما در هنگام واریز وجه برای تکمیل فرآیند ثبت نام با اتفاق غیرمنتظره‌ای مواجه شدند مبنی بر اینکه نام آنها در سایت خودروسازی مربوطه به جای برنده به عنوان رزو آمده است و حتی در سامانه «عرضه یکپارچه تخصیص خودرو» نیز این تغییر اعمال شده است. 

این در حالی است که به گفته امضا کنندگان این پویش، برخی از آنها برای تامین وجه خرید خودرو مجبور به فروش دارایی‌های ارزشمند خود مانند طلا شده‌اند و اکنون با توجه به پیغام ثبت شده در سامانه، نه تنها امکان ثبت‌نام را ندارند و در بلاتکلیفی به سر می‌برند، بلکه با فروش دارایی‌های با ارزش خود متحمل ضرر و زیان نیز شده‌اند. 

بنابراین، پیرو ادعای مطرح شده در این باره در سامانه «فارس من»، خبرنگار فارس تلاش کرد تا پاسخی را درباره علت این اتفاق از مسئولان مرتبط در وزارت صمت دریافت کند که تاکنون در این باره هیچ مسئولی پاسخی ارائه نکرده است و وزارت صمت نیز توضیحی نداده است.

وزارت صمت یکی از اهداف خود را برای عرضه خودرو از طریق «سامانه یکپارچه تخصیص خودرو» حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، شفاف‌سازی عرضه خودرو و جلوگیری از تخلفات احتمالی عنوان کرده بود، اما با شرایط پیش آمده این سوال مطرح است که آیا وزارت صمت در اهداف خود از تشکیل این سامانه موفق نبوده است؟

چگونه وقتی نام یک متقاضی در سامانه  تخصیص یکپارچه خودرو، به عنوان برنده در قرعه‌کشی اعلام می‌شود خودروساز نام آن فرد را به عنوان رزرو اعلام می‌کند و بعد هم در سامانه تخصیص یکپارچه تخصیص خودرو این تغییر اعمال می‌شود؟ 

با توجه به اینکه ایجاد «سامانه تخصیص یکپارچه تخصیص خودرو» این امید را در بین مردم برای تخصیص عادلانه خودرو به وجود آورده بود به نظر می‌رسد، وزارت صمت باید هر چه سریع‌تر دلایل این وضعیت را برای مردم تشریح کند و اگر خطا و تخلفی صورت گرفته، نسبت به رفع آن به سرعت اقدام کند. 

 براساس اعلام وزارت صمت در اولین دوره ثبت نام متقاضیان خرید خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ۴ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۳۵۲ نفر ثبت نام کردند که در این دوره مجموع خودروهای عرضه شده توسط خودروسازان در سامانه یکپارچه ۱۷۶ هزار و ۹۱۱ خودرو بود که در قالب ۱۱۵ طرح فروش متنوع (فروش فوری، فوق‌العاده، پیش فروش‌های کمتر از یک سال و مشارکت در تولید) عرضه می‌شود. 

واکنش سازمان حمایت به شیوه اعلام نتایج قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه فروش خودرو | برنامه جدید برای منتخبان ذخیره

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: علت مشکل پیش‌آمده در اعلام نتایج منتخبان خرید خودرو مشخص نشدن منتخبان ذخیره از منتخبان اصلی بود و به منتخبان ذخیره این دوره در قالب طرح‌های مشخص خودرو تخصیص داده می‌شود.

بازار خودرو

 صدیف بیک‌زاده درباره ابهامات پیش آمده در اعلام نتایج تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه گفت: برای جلوگیری از قرعه‌کشی‌های دوباره در یک فرآیند تخصیص، حدود ۱۲هزار نفر به عنوان منتخبان ذخیره مشخص شدند؛ اما این موضوع به‌صورت شفاف در سامانه یاد شده، مشخص نشد و ابهاماتی ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: برای رفع دغدغه‌های ایجاد شده برای کسانی که به عنوان منتخب ذخیره مشخص شده‌اند، هماهنگی‌های لازم انجام شده است تا در قالب سازو کار مشخصی، فرآیند تحویل خودرو با طرح‌هایی مانند فروش فوری، فوق‌العاده و پیش‌فروش که  توسط خودروسازان اعلام شده است و منتخبان نیز  برای آن‌ها ثبت نام کرده‌اند، پیگیری شود و برای آنان از سوی وزارت صمت تخصیص خودرو در قالب این طرح‌ها، انجام شود.

بیک‌زاده افزود: تعیین منتخبان ذخیره به این سبب بود که اگر به هر علتی منتخبان اصلی، فرآیند خرید خودرو را در زمان تعیین شده تکمیل نکرده یا وجه را واریز نکنند، این افراد جایگزین شوند؛ اما در سامانه یکپارچه، نفر اصلی یا ذخیره بودن مشخص نشد و اطلاع‌رسانی نادرست از سوی برخی خودروسازان نیز بر این ابهامات دامن زد و نگرانی‌ها را دوچندان ساخت.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بیان کرد: تغییر رویه تخصیص خودرو، اعمال نظارت‌های شدید و شفاف‌سازی نیز فشار مضاعفی را بر سیستم جدید تخصیص خودرو وارد کرده بود که پیش از این، کنترل ها و نظارت به این حد نبوده است.

وی با اشاره به بررسی وضعیت تخصیص خودرو، یادآور شد: در فرآیند تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه طراحی شده، قرار بود در گام نخست کنترل‌ها و نظارت‌های لازم انجام شود تا متقاضیان دارای شرایط به عنوان منتخبان اصلی تخصیص خودرو معرفی شوند.

۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۳
کد خبر: 28969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 23
    • نظرات در صف انتشار: 2
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      4 2
      سلام صدر در صد تخلف شده من الان مادر ۳تا بچه یکسال که دارم شرکت میکنم و نیاز شدید دارم برای چرخوندن زندگیم و تا به حال هم به نامم ماشین نبوده و گواهینامه هم دارن نمیدونم باید مشکلم رو کجا مطرح کنم این چه عدالتی هست اصلا به نام کیا در میا د از مت واجب‌تر مگه هست چرا به اسم مت در نمیاد چقدر رانت خ‌واری مردم خیلی خسته شدن خیلی فشار روشون هست میگین شفاف سازی دلمون خوش بود این سری دیگه صدرصد به آسمون در میاد کجا باید حرفمون رو بزنیم
    • Am IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      10 1
      اینم دولت خدمت گزار خخخخ
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      0 0
      هیچ شفافیت ی وجودندارد چطور می توان دم از شفافیت زد در حالی که به مردمی که هیچ پولی ندارندمیگویند در قرعه‌کشی شرکت کنید.وقتی نتوانندتکمیل وجه کنند سرنوشت‌ خودرو آنها چه می شود مگراین است که دست دلالان داخلی وصاحب نفوذشرکتهای خودروساز می افتد.شمابررسی کنید اکثربرندگان اشخاص بی پولی هستند که در سایت دیوار در به در دنبال دلالان هستند تاشایدبتوانندحواله خودرابفروشندودلالان هم دیگه اعتمادنمیکنندوسرنوشت خودروها دست رانت خواران می افتد.چطور فقط ناتوانان ازتکمیل وجه منتخب می‌شوند.آیا شمااعتقادی به شفافیت دارید؟پس تکليف متقاضی واقعی که با وام تکمیل وجه نمود وهمه شرایط رامثل من دارند چه میشود
    • مجید IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      0 1
      علی برکت اللا
      • hamed IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
        3 0
        اولا دارین به قشر پایین جامعه توهین میکنی،دوما تو پارتی داری وام بگیری حتما وضعت خوبه،در آخر هیچ شفافیتی وجود نداره قبلا خودروسازان خیلی بهتر مدیریت میکردند و الان اصلا برنده و ذخیره ای وجود نداره تمام خودروهای اعلامی به یک یا چند نفر میدن یک مافیای بزرگ بوجود میاد و اگرهم از طبقه پایین جامعه کسی هم برنده بشه و پول نداشته باشه حق مسلم اوست که حداقل یکباربرای همیشه حق داشتن یک خودرو را با فروختن امتیاز آن به حق خودش برسه.
    • زارع IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      1 0
      منکه فکر نمی‌کنم به ما خودرو بفروشن. من طلا زیر قیمت تابلو فروختم
    • شکراله نژاد IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      3 0
      سلام ما سه نفریم که همسری شرکت میکنیم یه نفر ۲۵ بار تا الان یه نفر ۲۲ بار منم الان ۴ بار شرکت کردم فکرشو میکردیم این قرعه کشیا دروغ باشه ولی الان مطمعنیم دروغه مثل بقیه چیزا
    • سیدالهه موسوی IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      0 0
      هیچ‌گونه‌نظری‌ندارم‌خودتون‌خسته‌نشدید‌۷باربرای‌طرح‌‌مادران‌ثبت‌نام‌کردم نشدم
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      0 0
      من وهمسرم ۱۵ ساله ازدواج کردیم تا حالا هیچ ماشینی بناممون نبوده این چه عدالتی اشناههمون کل خانواده چهر نفره شون ماشین دارن قرعه کشی برند ه شدن
    • محمد IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      1 0
      سلام ، خدا رو شکر بعد از ۴۵ ثبت نام در لیست رزرو ها قرار گرفتم شاید ابن دفعه شانس با ما یار باشد
    • علی IR ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 0
      مادر من شب روز دعا میکن که ماشین ببره تا با پولش برای ما لباس وبای خواهرم جهاز بگیره
    • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      0 0
      هیچ تخلفی صورت نگرفته وسایت مشکل داشته اگه تخلفی بوده تو آن زمان که خود ایران خودرو و سایپا خودرو فروش داشتن بوده که همه را به فک و فامیل و آشنا می دادن
    • ارسلان DK ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
      2 0
      من صبح استعلام گرفتم چ به عنوان برنده مشخص شدم خیلی خوشحال بودم و بعد از ظهر برای تکمیل وجه به سایت مراجعه کردم نوشته بود برنده نشده ام ، کلا این مسخره بازیها و مافیایی و باند بازی هست ، مردم و سر کار گذاشتن برای اینکه هم گندش الان در نیاد به سریها خودرو میدن
    • مصطفی IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
      2 0
      من کد ملی را وارد کردم و نوشت تبریک و شما برنده شدید،ده دقیقه بعد زدم نوشت متاسفانه برنده نشدید. کسی میدونه قضیه چیه؟؟؟
      • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
        1 0
        برا منم اینجوری شد
    • محمد IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      0 0
      با سلام باز یک عده برنده شدن بعنوان رزرو اعلام شدن من که برنده شدم میگن اشتباه انسانی بوده حذف کردن کلی ضرر مالی وروحی نصیبم شد که بد بختی ما مردم همینه خود کرده را تدبیر نیست
    • غلامی IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      0 0
      سلام لطفا خواهشا گزینه پرداخت وجه سایت را برای برندگان اصلی که نتونستن پرداخت کنن فعال کنید ماماشین نداریم وام گرفتم و روز اخر مشکل اینترنتی پیش امد نشد واریز کنم ..
    • عبدالرضا IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 0
      من پارس سال ثبت نام کردم ودرقرعه کشی برندهشدم. طبق بخشنامه خودشان تحویل پاییز وشش ماه بود. اکنون که واریز وجه کردم وقرار داد را امضا کردم تاریخ دعوتنامه را 30 دیماه زده چرا اینقدر دروغ میگن....
    • محمد صداقت IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      0 0
      سلام من پنج شنبه به سایت مراجعه کردم و بعنوان یکی از برندگان قرعه کشی اسمم وارد شده بود بعد جهت اقدام به جور کردن پول برای خودرو کردم و با فروش طلا و قرض و هزار زحمت پولم رو جور کردم اما دوباره صبح شنبه جهت واریز وجه که رفتم گفتن که اسم شما جزو برندگان نیست. رفتم نمایندگی یک شماره به من دادن که اصلا پاسخگو نیست. لطفا منو راهنمایی کنین کجا باید پیگیر کنم این مشکل رو با توجه به این که گفتن از این سامانه استفاده میشه جهت جلوگیری از اینگونه تخلفات. شماره تماس 09364458489
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      1 0
      قرعه کشی الکیه- برخی از افراد سودجو هستند که پول خودرو به قیمت کارخانه را از افراد می گیرند و در عرض یکماه خودرو را تحویل می دهند و الان کلی پول به جیب زدند و هیکس هم کاریشون ندارند.
    • ابراهیم IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      0 0
      ۱۴ بار درقرعه کشی خودرو دوخودرو بزرگ شرکت کردم تنها جوابی که دریافت ک دم اینه شما برنده نشدید مگه مبشه یعنی کل مردم ایران فاقدخو.درو وسرایط لازم رادارند این عداات نیست خداناظراعمال ماست
    • ابراهیو IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      0 0
      درقرعه کشی خودرو د ر طرح تخصیص خودرو هیچگونه عدالتی وجودندا رد ۱۴بار ثبت نام کنید باداشتن تمام شرایط برنده نشدم اماکسانی چه حقیقی چه حقوقی درهردوسال دوباربرنده شدند حق من کجا رفت پس نظارت کجاست حالا ازشما میخام رسیدگی شود وخودم بخاطر دفاع ازحق قانونیم به تهران وحضور وزیرمحترم سمت ورییس محترم جمهو ر خ.اهم رفت باتمام مدارک وشواهد موجود هرایرانی حق دارد که خودرو داشته باشد نه واسطه گران سودجو و انهاکه دست دارند
    • سعید IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      0 0
      کلا کلاهبرداری هستش ۳۴بار ثبت نام کردم