دخالت‌های دولت در بازار بورس همچنان ادامه دارد/احتمال بازگشت شاخص کل به کانال ۱.۴ میلیون واحدی/پیش بینی رکود ۱۰ ماهه در یوتیلیتی‌ها

کارشناس بازار سرمایه گفت:بازار سهام در هفته‌های گذشته روند نزولی را در پیش گرفته و این رویکرد  ناشی از دلایل متعددی است که از جمله آن می‌توان به قرارگیری هزینه تسهیلات در بالاترین حد ممکن اشاره کرد؛ این موضوع سیگنال مهمی برای افزایش نرخ بهره بانکی و سپرده است و همین عامل باعث شده تا معامله گران با احتیاط در بازار سهام فعالیت کنند و یا اینکه ترجیح به خروج داشته باشند و به بیان دیگر افزایش نرخ سپرده تأثیر مستقیمی بر کاهش قیمت سهام داشته است.

نوید رجایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله‌گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سهام در هفته‌های گذشته روند نزولی را در پیش گرفته و این رویکرد  ناشی از دلایل متعددی است که از جمله آن می‌توان به قرارگیری هزینه تسهیلات در بالاترین حد ممکن اشاره کرد؛ این موضوع سیگنال مهمی برای افزایش نرخ بهره بانکی و سپرده است و همین عامل باعث شده تا معامله گران با احتیاط در بازار سهام فعالیت کنند و یا اینکه ترجیح به خروج داشته باشند و به بیان دیگر افزایش نرخ سپرده تأثیر مستقیمی بر کاهش قیمت سهام داشته است.

وی با اشاره به ریسک‌های سیستماتیکی که از جانب سیاست‌گذار به بازار تحمیل می‌شود، گفت: دخالت‌های دولت همچنان ادامه دارد؛ به طور نمونه نرخ گاز شرکت‌های پتروشیمی افزایش داشته که این موضوع با توجه به شرایط نامساعد کنونی و تنش‌های منطقه‌ای، آسیب جدی به این شرکت‌ها وارد می‌کند، از این رو سرمایه‌گذاران در چنین شرایطی به بازار ورود نمی‌کنند. از طرفی گزارش عملکرد شرکت‌های پتروپالایشی حواشی بسیاری داشته و همین موضوع برتضعیف بیشتر تقاضا دامن‌زده است.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: مسائل مربوط به توافق برجام یکی دیگر از عوامل مهم تأثیرگذار در روند بازار سهام به حساب می‌آید و به هر میزان که نتیجه آن به تعویق بیفتد، فضای ابهام آلود و نزولی بورس نیز تداوم پیدا می‌کند؛ گمان می‌کنم طی یک الی دو ماه آینده با معاملات کم‌حجم و بی‌رمقی مواجه باشیم.

احتمال بازگشت شاخص کل به کانال ۱.۴ میلیون واحدی / کد به کد حقوقی در نماد فارس 

رجایی با بررسی تحلیل تکیکالی وضعیت بازار سهام، مطرح کرد: شاخص کل بورس چندین مرتبه برای عبور از مرز یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد تلاش داشته اما موفق به شکستن کانال ۱.۶میلیون واحدی نبوده و به نظر می‌رسد که شاخص مجدداً تا محدوده یک میلیون و ۴۸۰ و یا یک میلیون و ۴۶۰ هزار واحد افت کند و پس از نفس‌گیری، مجدداً به سوی شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد حرکت کند.

وی در بخش دیگری ازسخنان خود با اشاره بر اینکه عدد شاخص کل معیار خوبی برای رصد بازار سهام نیست، تشریح کرد: متأسفانه طی معاملات امروز در برخی از نمادها دستکاری‌هایی دیده می‌شد، به طور نمونه در سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس ( نماد فارس) سهامدار حقوقی اقدام به کد به کد می‌کرد تا به این واسطه از ریزش بیشتر شاخص کل جلوگیری کند.

بورس راه نجاتی دارد؟

رجایی درمورد پرسشی مبنی بر اینکه آیا راهکار و یا حمایتی برای بهبود وضعیت بازار سهام وجود دارد؟ پاسخ داد: شکل‌گیری اقدامی به جهت بهبود کلیت بازار و یا اصطلاحاً حمایت‌های مقطعی نمی‌تواند کمکی به بازار کند و فکر می‌کنم دولت و متولیان بازار نباید در فرآیند بازار دخالتی داشته باشند. سهام ارزنده بازار حتی اگر در برهه‌ای با افت مواجه بشوند، دوباره به سطح قیمتی بالا و معقولی دست پیدا می‌کند؛ در مقابل اگر دخالتی شکل بگیرد روند نزولی فرسایشی طولانی‌تری را در پیش خواهیم داشت.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دولت باید درمورد فاکتورهای تأثیرگذار بر بازارسهام شفاف‌سازی کند؛ به طور نمونه بر اساس متغییرها امکان افزایش نرخ بهره وجود دارد و اگر قصدی برای افزایش این نرخ وجود ندارد باید به صراحت اعلام شود.

پیش‌تازی یوتیلیتی‌ها تا دو ماه آینده

کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره توجه سهامداران به گروه عرضه برق (یوتیلیتی‌ها) گفت: با بررسی شاخص نیروگاهی‌ها خواهیم دریافت که نرخ برق در بخش صنعتی و مصارف خانگی افزایش پیدا کرده که این موضوع می‌تواند تأثیر مثبتی بر این صنعت داشته باشد. هرچند که قیمت عرضه برق نسبت به سال گذشته حدوداً دو برابر شده اما جای تعجب است که هیچ آماری از این مهم در کدال به ثبت نرسیده است.

رجایی گفت: از طرفی بررسی چارت تکنیکالی نمادهای گروه نشان می‌دهد که همواره در چهار الی پنج سال گذشته که با بحران برق مواجه بودیم، تقاضای بیشتری در تابستان به وجود می‌آید و این موضوع برای عرضه‌کنندگان شرایط مساعدی را به وجود می‌آورد؛ البته باید در نظر داشت که تقاضا تا پایان تیر و مردادماه همیشه در سطح خوبی قرار داشته اما اگر رویداد مثبتی در خصوص سرمایه‌گذاری دولت نباشیم با رکود ۱۰ ماهه این صنعت مواجه خواهیم شد.

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹
کد خبر: 28968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha