۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 28947
چگونه از بورس طلا و سکه بخریم؟

خرید طلا را می‌توان یکی از مهم‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری دانست که در چندسال اخیر بسیار پرطرفدار شده است. البته خرید فیزیکی طلا و سکه نیز مشکلات خاص خود را دارد. افراد علاقمند به سرمایه‌گذاری در این بازار می‌توانند بدون خرید فیزیکی و نگهداری از آن، در صندوق یا گواهی طلا و سکه بورس سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، برای خرید و فروش طلا و سکه در بورس کالا روش‌های متعددی وجود دارد و معامله آن نیز یک کار تخصصی است. یعنی اگر سهامداران اطلاعات کاملی در این حوزه نداشته باشند، احتمالا زیان کنند. دو نوع سرمایه گذاری در حوزه طلا و سکه وجود دارد؛ نخست گواهی سپرده و دوم صندوق با پشتوانه طلا.

گواهی سپرده چیست؟

گواهی سپرده، نوعی اوراق بهادار است که موید مالکیت فرد بر مقداری معین از کالایی مشخص است. پشتوانه آن نیز قبض انبار استاندارد است که توسط انبارهای ثبت شده در بورس صادر می‌شود. یعنی به وسیله این گواهی، سهامدار می‌تواند بعد از خرید سکه، آن‌ها را از خزانه بانک‌های مورد تایید، تحویل و در صورت نیاز یا افزایش قیمت، گواهی سپرده را بفروشد.

این نوع گواهی‌ها از روز شنبه تا چهارشنبه در بورس مورد معامله قرار می‌گیرند. حداقل میزان خرید در این روش یک سکه است. البته این خرید کم ریسک است و متقاضیان زیادی نیز دارد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا و سکه

دومین نوع سرمایه‌گذاری نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا و سکه هستند. در این روش مدیر صندوق، طلا و سکه‌های مورد نیاز را از بانک یا بازار خریداری و در بانک عامل سرمایه‌گذاری می‌کند.

به عبارت دیگر سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری سکه و طلا، نوعی سرمایه‌گذاری غیر مستقیم است که بر پایه نرخ طلا و ارز جهانی است.

درصد عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش روی گواهی طلا و سکه است. البته قیمت طلا و سکه به دو عامل قیمت اونس جهانی و نرخ ارز بستگی دارد.

مزایای و معایب خرید سکه و طلا در بورس کالا

مزایا

۱.کاهش ریسک نرخ ارز در بازار جهانی و بهره بردن از تغییرات در قیمت اونس طلای جهانی

۲. کاهش ریسک نوسانات قیمت طلا

۳. کاهش ریسک تورم

۴. کاهش ریسک نگهداری فیزیکی طلا و سکه

۵. کاهش ریسک تعیین اصالت سکه و طلا در خرید فیزیکی

۶. میزان نقدشوندگی بالا

۷. امکان مقایسه قیمت طلا در بازار جهانی

۸. کاهش خطر سرقت

معایب

اما خرید سکه و طلا در بورس کالا سراسر مزیت نیست و گاها معایبی همچون؛ وجود دامنه معین ۵ تا ۱۰ درصدی برای صندوق سرمایه‌گذاری را دارد.

در واقع، اگر شما در بازار فیزیکی به خرید طلا و سکه بپردازید و قیمت طلا و سکه در ۳۰ روز افزایش یابد، شما در نهایت می‌توانید با فروش طلا و سکه خریداری شده، ۳۰ درصد سود داشته باشید. اما در خرید از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس، سود و ضرر شما در یک دوره مشخص تعیین می‌شود.

همچنین از دیگر معایب خرید و فروش طلا در بازار سرمایه، می‌توان به احتمال بسته شدن صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد.  معاملات طلا و سکه در بورس فقط در ساعات مشخصی در روز انجام می شود و فقط در این بازه زمانی امکان خرید و فروش برای شما وجود دارد.

معاملات طلا و سکه در بازار بورس فقط با داشتن کد معاملاتی امکان‌پذیر است و این در حالی است که در خرید فیزیکی نیازی به وجود این کد نیست.

چگونه کد کالایی بگیریم؟

افراد حقیقی (افراد عادی) باید  فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزاری را تکمیل و تصویر شناسنامه و کارت ملی را که توسط کارگزار برابر با اصل شده باشد، تحویل دهند.

مشتریان حقوقی نیز باید بعد از تکمیل فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزار، مدارک هویتی شرکت را شامل اساسنامه شرکت، روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت، آخرین روزنامه رسمی در خصوص اعضای هیات‌مدیره و دارندگان امضای مجاز شرکت و همچنین شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز و کلیه اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت، ارائه کنند. در ادامه، همه این موارد باید توسط کارگزار برابر با اصل شود.

مشتریان حقوقی، همچنین باید مدارک مالی شرکت را ارائه کنند. این مدارک شامل اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی، کد اقتصادی و صورت‌های مالی آخرین دوره مالی شرکت می‌شود. ارائه گزارش حسابرس رسمی و بازرس قانونی و مجوزهای فعالیت شرکت از جمله پروانه بهره‌برداری نیز ضروری است.

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 28947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha