امکان صادرات و واردات خودرو و قطعات از خارج بدون ایجاد تعهدات ارزی

مسئول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع مجلس گفت: عرضه خودروی صفرکیلومتر در بورس، باعث می شود که کارخانه ها تمام تولیدات خود را وارد بورس کنند و خودرو در کنار رشد کیفیت، به کالای مصرفی تبدیل می شود و همین امر، باعث قطع دست دلالان و سوداگران از بازار خودرو می شود. 

روح الله ایزدخواه مسئول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد با اشاره به جزئیات طرح مجلس در خصوص عرضه خودرو در بورس اظهار داشت: هدف از ارائه پیشنهاد این طرح، قطع دستان سوداگران بازار خودرو است و یقینا اگر این اتفاق رخ دهد، بین عرضه و تقاضا شفاف سازی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: این طرح از ابتدای تشکیل مجلس یازدهم مطرح بوده و برای تحقق بخشی به آن، جلساتی متعددی را با کارشناسان و مسئولان حوزه خودرو داشته ایم و به زودی در کمیسیون صنایع مجلس و سپس صحن علنی مجلس جهت تصویب ارائه می شود و امیدوار هستیم این طرح بتواند باعث خروج بازار خودرو از بحران فعلی شود و مردم و اقشار متوسط و ضعیف جامعه همچنان توانایی خرید خودرو را داشته باشند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه توزیع خودرو در کشورمان دچار مشکل شده است و به موازات آن، شاهد بی بندو باری و قیمت های نجومی خودرو در بازار هستیم، تاکید کرد: ما در کشورمان توانایی تولید خودرو برای پاسخگویی به نیاز داخلی کشورمان را داریم اما در توزیع خودرو با مشکل روبرو هستیم و در شرایط نابسامان اقتصادی فعلی، دلالان که فقط به منافع شخصی خود می اندیشند باعث التهاب بیشتر در بازار خودرو شده اند. 

کارخانه ها باید تمام خودروهای تولیدی را در بورس عرضه کنند
ایزدخواه افزود: متاسفانه به دلیل حضور دلالان، خودرو بعنوان یک کالای مصرفی، تبدیل به کالای سودآور شده است و راه حل این مشکل در حذف دست سوداگران و ساماندهی بازار خودرو خلاصه می شود و یقینا عرضه خودروی صفرکیلومتر در بورس، باعث می شود که کارخانه ها تمام تولیدات خود را وارد بورس کنند و خودرو در کنار رشد کیفیت، به کالای مصرفی تبدیل می شود.

مسئول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع مجلس  با بیان اینکه در کشورمان ظرفیت تولید بیش از ۲ میلیون خودرو را داریم، افزود: یقینا عرضه تمام خودروهای تولید کارخانه در بازار بورس باعث می شود که عرضه به خوبی مشخص باشد و از طرفی دیگر، خریداران خودرو تا دو سال حق فروش خودرو را نخواهند داشت و اگر در این مدت اقدام به فروش کنند، مالیات سنگینی باید پرداخت کنند که این باعث می شود، اگر نیتشان خرید خودرو و فروش آن در بازار بوده، با مشکل روبرو شوند و دچار ضرر شوند. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین کننده قیمت پایه خودرو خواهد بود، گفت: یقینا عرضه خودرو در بورس باعث حقیقی شدن تقاضا کننده برای خرید خودرو می شود و سودجویان دیگر نمی توانند بازار خودرو را به حیات خلوتی برای به جیب زدن پول های هنگفت بدانند.

در بازار بورس خودرو، اولویت با مصرف کننده واقعی است
ایزدخواه تاکید کرد: تنظیماتی را در عرضه خودرو در بورس لحاظ کرده ایم که اولویت اصلی با مصرف کننده واقعی باشد و همه افراد فقط در یک بازه زمانی مشخصی می توانند اقدام به خرید خودروی صفر کیلومتر کنند  و یقینا اگر قبل از این بازه زمانی اقدام به خرید خودرو کنند باید مالیات بپردازند و اگر نیتشان دلالی است، سود کاذبی نصیب آنان نخواهد شد و از طرفی دیگر، خودرو ساز ملزم است که خارج از بورس، خودروها را عرضه و پلاک گذاری نکند.

مسئول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه عرضه فولاد در بورس با مشکلاتی روبرو بوده است، تاکید کرد: تمام فولاد تولید داخل کشور در بورس عرضه نمی شود و فقط شاهد عرضه بخشی از آن در بورس هستیم و همین مسئله باعث شد که قیمت فولاد همچنان روند رو به رشد داشته باشد اما در بازار خودرو معتقدیم که باید تمام خودروهای کارخانجات در بورس ارائه شود و فروش خودرو خارج از بورس ممنوع است. 

بررسی طرح صادرات و واردات خودرو و قطعاتش بدون ایجاد تعهدات ارزی توسط کمیسیون عمران

وی حمایت از قطعه سازان داخلی خودرو را یکی از موارد مهم در طرح مجلس برای تقویت بازار خودرو عنوان کرد و گفت: جریان نقدینگی یکی از مشکلات قطعه سازان خودرو در داخل کشورمان است و خودروسازان ملزم هستند که براساس قراردادی، بخش قابل توجهی از جریان نقدی که در بورس خودرو ارائه می شود را به سمت قطعه سازان داخلی ببرند تا از این سو، شاهد انگیزه برای قطعه سازان خودرو باشیم.

 ایزد خواه ادامه داد: یکی از ماده های مهم دیگری که در طرح عرضه خودرو در بورس ارائه شده است، امکان صادرات و واردات خودرو و قطعات از خارج بدون ایجاد تعهدات ارزی است.

مسئول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع مجلس در پایان خاطر نشان کرد: طبق طرح عرضه خودرو در بورس، هر فردی در یک سال، فقط حق خرید یک مدل از خودرو را دارد و قیمت ها در بورس واقعی است و جزئیات جدید از این طرح، بعد از ارائه در کمیسیون عمران مجلس اطلاع رسانی می شود.  

انتهای پیام/

۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
کد خبر: 2894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha