روند خرسی کریپتو تا کجا؟ /این وضعیت چقدر طول می‌کشد؟

بازار کریپتو در حال تجربه پنجمین بازار خرسی خود است. روند ریزشی فعلی از نوامبر ۲۰۲۱ شروع شد و تاکنون ۷ ماه طولانی از کاهش قیمت‌ها گذشته است. سؤالی که همه مدام می‌پرسند این است: این وضعیت چقدر طول می‌کشد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد  و به نقل از وب سایت معتبر گریزلی، در این مقاله، با نگاهی به داده‌های تاریخی و ترکیب بینش‌های بازارهای نزولی و رکودهای گذشته در ۱۰۰ سال گذشته در تلاش برای پاسخ به این سؤال هستیم

بازار خرسی، رکود و ناامیدی - تفاوت آن‌ها چیست؟

برای درک روشنی از آنچه در مورد آن صحبت می‌کنیم، ابتدا باید برخی از اصطلاحات تعریف شود.

بازار خرسی: به کاهش ۲۰ درصدی یا بیشتر در بازار سهام یا کریپتو گفته می‌شود که به دلیل احساسات منفی سرمایه‌گذاران است که حداقل ۲ ماه طول می‌کشد. بازارهای خرسی اغلب به طور منظم اتفاق می‌افتد. به طور متوسط، هر ۳ تا ۴ سال یک‌بار در بازارهای سهام رخ می‌دهد. در کریپتو، زمان آن کمتر است - تقریباً ۲ سال.

رکود: معمولاً حداقل دو فصل متوالی کاهش اقتصادی است که به‌عنوان کاهش تولید ناخالص داخلی (GDP) تعریف می‌شود. تقریباً هر ۱۰ سال یکبار اتفاق می‌افتد. آنچه در اینجا مهم است درک این نکته است: در یک رکود، فقط بازارهای مالی ضربه نمی‌خورند، اگرچه بازارهای نزولی اغلب با آنها همپوشانی دارند. در یک رکود، کل اقتصاد کند می‌شود.

ناامیدی: یک رکود طولانی‌مدت است که ۳ سال یا بیشتر طول می‌کشد. معمولاً به‌ندرت اتفاق می‌افتند و رکود ایالات متحده در دهه ۱۹۳۰ نمونه بارز آن است. در سطح جهانی، ما در ۱۰۰ سال گذشته شاهد چند مورد در کشورهای مختلف بودیم.

این تصویر تجسم خوبی از رکود اقتصادی فعلی و گذشته در ایالات متحده است. این نشان می‌دهد که S&P ۵۰۰ چگونه از نظر کاهش و مدت زمان در ۹۰ سال گذشته تحت‌تأثیر قرار گرفته است. بازار نزولی سال ۲۰۰۰ در این نمودار گنجانده نشده است زیرا بیش از ۶۰۰ روز به طول انجامید. چرخه نزولی فعلی برای بازارهای سهام ایالات متحده در ژانویه ۲۰۲۲ آغاز شد و همان‌طور که می‌بینید، در مقایسه با برخی از نمونه‌های تاریخی هنوز هم می‌توان آن را کاملاً عادی تلقی کرد.

شاید تعجب کنید که چرا وقتی این مقاله در مورد بازار خرسی رمزارزها است، در اینجا بازارهای سهام ایالات متحده را در نظر می‌گیرم. دو دلیل دارد:

هر دو بازارهای مالی با شباهت‌های زیادی همراه هستند؛ بنابراین ما می‌توانیم سرنخ‌های زیادی از بازارهای سهام که تاریخ بسیار طولانی‌تری دارند، بگیریم.

همبستگی بین کریپتو و بازارهای سهام ایالات متحده زیاد است. به این معنی که وقتی بازارهای سهام بالا یا پایین می‌روند، کریپتو به‌احتمال زیاد آن را دنبال می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، آنچه بر S&P ۵۰۰ تأثیر می‌گذارد، احتمالاً بر بازارهای کریپتو نیز تأثیر می‌گذارد.

با دانستن همه موارد فوق، می‌توانیم اولین نتیجه‌گیری خود را انجام دهیم.

آیا ما در بازار نزولی هستیم؟ بله! هم بازار کریپتو و هم بازار سهام چندین ماه متحمل ضررهای قابل‌توجهی شده‌اند.

آیا در رکود هستیم؟ بله. از آغاز سال ۲۰۲۲، اقتصاد جهانی روزبه‌روز بدتر شده است - اکنون به نقطه بحرانی دو فصل متوالی رسیده است. بدترین چیزها هنوز در راه است. به‌احتمال زیاد، همه این اتفاقات بد برای مدت طولانی با ما خواهد ماند – شاید تا سال ۲۰۲۳.

آیا ما در ناامیدی هستیم؟ نه. هنوز نه. برای این منظور، بحران اقتصادی فعلی باید تا سال ۲۰۲۴/۲۰۲۵ ادامه داشته باشد. درحالی‌که نمی‌توان پیش‌بینی کرد که اوضاع چگونه پیش خواهد رفت، بیایید امیدوار باشیم که در حال حاضر بهترین اتفاق بیفتد و اوضاع دوباره در سال آینده بهبود یابد.

چه چیزی می‌توانیم از بازارهای خرس کریپتو در گذشته بیاموزیم؟

بسیار خوب. اکنون که می‌دانیم در کجا ایستاده‌ایم، چه چیز دیگری می‌توانیم از داده‌های تاریخی بیاموزیم؟

یک گام واضح این است که ببینیم بازارهای نزولی کریپتو در گذشته چقدر دوام داشته‌اند و افت قیمت‌ها چقدر قوی بوده است.

بازار نزولی ۲۰۱۱–۲۰۱۲

مدت زمان: ~ ۱۸۵ روز + ماه‌های حرکت رنج بازار

کاهش: -۴۰٪

---------------

بازار نزولی ۲۰۱۳–۲۰۱۵

مدت زمان: ~ ۴۱۵ روز + ماه‌های حرکت رنج بازار

کاهش: -۸۳٪

---------------

بازار نزولی ۲۰۱۷–۲۰۱۸

مدت زمان: ~ ۳۶۵ روز + ماه‌های حرکت رنج بازار

کاهش: -۸۴٪

---------------

بازار نزولی ۲۰۱۹-۲۰۲۰

مدت زمان: ۲۶۰ روز

کاهش: -۶۲٪

همان‌طور که می‌بینیم، میانگین بازار نزولی کریپتو به مدت ۳۰۶ روز به طول انجامید (به‌علاوه حرکت‌های رنج زیادی در ماه‌های بعد) و حدود ۶۱٪ کاهش یافت.

اما این بار می‌تواند متفاوت باشد.

همان‌طور که قبلا گفته شد، اکنون در مرحله ورود به رکود هستیم و این اولین‌بار است که چرخه خرسی کریپتو با رکود همپوشانی پیدا می‌کند.

این چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد؟

بیایید نمودار دیگری را ببینیم. زمانی که بازارهای نزولی در S&P ۵۰۰ اتفاق می‌افتند اما با رکود همپوشانی ندارند، در مقایسه با زمانی که یک رکود هم‌زمان اتفاق می‌افتد، بسیار کوتاه‌تر هستند.

در بازارهای سهام ایالات متحده، چرخه‌های بدون رکود به طور متوسط ​​تنها ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد و حدود ۲۲٪ کاهش می‌یابد. میانگین مدت زمان ریکاوری به بالاترین حد قبلی ۱۱ ماه است. بااین‌حال، در دوران رکود، بازارها به طور متوسط ​​۳۰ درصد از ارزش خود را از دست می‌دهند. پس از تشکیل کف، میانگین زمان لازم برای بازگشت به بالاترین سطح قبلی ۴۸ ماه است.

آیا همه اینها به این معنی است که این بازار نزولی برای کریپتو می‌تواند طولانی‌تر و سخت‌تر از بازارهای قبلی باشد؟ قطعا امکان‌پذیر است.

به‌علاوه، عوامل کلان اقتصاد کلان برای بازگشت زودهنگام همسو نیستند.

همه چیز خیلی امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد آیا اصلاً خبر خوبی هم در کار هست؟

بله. تحلیل تکنیکال یک چشم‌انداز امیدوارکننده را ارائه می‌دهد. RSI ماهانه (شاخص قدرت نسبی) در همان سطح بسیار پایینی است که در پایان بازارهای نزولی ۲۰۱۳-۲۰۱۵، ۲۰۱۷-۲۰۱۸، و ۲۰۱۹-۲۰۲۰ بود. در طول چرخه‌های خرسی گذشته، این نشانه نزدیک بودن به کف بوده است.

صرفاً بر اساس داده‌های تاریخی، به نظر نمی‌رسد که این چرخه نزولی به این زودی‌ها پایان یابد. خیلی بیشتر، ما هنوز باید برای ماه‌ها کاهش قیمت‌ها یا در بهترین حالت، روندی رنج آماده باشیم. اما آنچه از تجربه نیز می‌دانیم: حال و هوای اطراف کریپتو می‌تواند خیلی سریع تغییر کند.

درهرصورت، حفظ خونسردی مهم است. برخلاف تصور خیلی‌ها، بزرگ‌ترین ضررها نه در ابتدا، بلکه در یک‌سوم آخر بازار نزولی ایجاد می‌شود.

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 28939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha