پای روسیه روی خرخره صنایع بورسی/تصاحب بازارهای هدف ایران توسط روسیه باعث شده تا صنایع کشورمان لطمه ببینند/امکان رشد نرخ دلار در سطوح بالاتر وجود دارد

کارشناس بازار سرمایه گفت:تصاحب بازارهای هدف ایران توسط روسیه باعث شده تا صنایع داخلی کشورمان لطمه ببینند و سهامداران نسبت به این موضوع واکنش نشان بدهند؛ در حقیقت علت اصلی هراس سرمایه گذاران و عدم انعکاس رشد دلار در بازار سهام مربوط به ترس از سودسازی بنگاه‌های بورسی طی ماه‌های آینده است و به همین سبب حتی سهام شاخص‌ساز همانند پتروپالایشی‌ها، فلزات و معادن که از رشد نرخ دلار منتفع می‌شوند نیز تغییر قیمتی خاصی نداشتند.

حسن حسین نیا کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: پس از اینکه شاخص کل بورس به محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی رسید، شاهد عقب نشینی بازار سهام بودیم و تا پایان آخرین هفته معاملاتی به فاز اصلاحی خود ادامه داد. روند اصلاحی بازار سهام درحالی بوده که دلار در بازار آزاد با رشد قیمتی مواجه شده است.  

وی ادامه داد: هرچند که نرخ دلار نیما و یا سنایی برای بازار سهام حائز اهمیت بوده اما با این حال انتظار می رود که با رشد نرخ آزاد، تحرکات مثبتی در بازار سهام نیز دیده بشود اما متاسفانه در روزهای پایانی هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم معاملات تاثیری از آن نگرفت و این رشد در قیمت‌ها منعکس‌ نشد.

کارشناس بازار سرمایه در تشریح دلایل رشد نرخ دلار و تاثیر آن بر بازار سهام، گفت: احتمال به نتیجه نرسیدن برجام در کنار عوامل دیگری همچون استراتژی روسیه در دور زدن تحریم‌های علیه خود تاثیر بسزایی در افزایش نرخ دلار داشته است چراکه روسیه در پی تحریم‌هایی که متحمل شد سیاست‌هایی همچون تخفیف‌های ویژه در فروش محصولات صادراتی خود به ویژه به مناطق جنوب شرق آسیا را در پیش گرفت و از آنجایی که این کشورها از بازارهای هدف ایران بوده با مشکلات عدیده‌ای رو به رو شدیم.

حسین نیا ابراز کرد: تصاحب بازارهای هدف ایران توسط روسیه باعث شده تا صنایع داخلی کشورمان لطمه ببینند و سهامداران نسبت به این موضوع واکنش نشان بدهند؛ در حقیقت علت اصلی هراس سرمایه گذاران و عدم انعکاس رشد دلار در بازار سهام مربوط به ترس از سودسازی بنگاه‌های بورسی طی ماه‌های آینده است و به همین سبب حتی سهام شاخص‌ساز همانند پتروپالایشی‌ها، فلزات و معادن که از رشد نرخ دلار منتفع می‌شوند نیز تغییر قیمتی خاصی نداشتند.

کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ در بازارهای جهانی هم شاهد تقاضای خوبی برای محصولات پایه و کامودیتی‌ها هستیم و قیمت نفت برنت نیز به محدوده ۱۲۰ دلار رسیده اما متاسفانه بازار سهام نسبت به این مهم نیز بی‌تفاوت عمل کرده است.

وی بیان کرد: افق قیمتی بازار کامودیتی رو به بالا بوده اما اکنون سرمایه گذاران نسبت به اقلام داخلی که مشابه آن در بازارهای جهانی وجود دارد، اقبالی نشان نمی‌دهند و برخلاف سابقه چسبدنگی قیمتی این محصولات به بازارهای جهانی، اکنون رشدی در محصولات داخلی رقم نمی‌خورد و سهام مربوط به این صنایع دست‌خوش تحول نشدند.  

حسین نیا مطرح کرد: از طرفی تخصیص یارانه‌ نقدی بیشتر و هدفمندسازی آن پالس‌های منفی به بازار می‌دهد چراکه سرمایه گذاران بر این باورند که دولت در تامین ارز دچار مشکل شده و یا با دشواری در مدیریت شرایط موجود و مقابله با روسیه گرفتار شده است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: البته در کشور ما نیز همانند کشورهای دیگر مشکلاتی در برخی از صنایع همانند صنعت غذایی و دارویی وجود دارد و از آنجایی که دولت خود را متعهد به تامین آنها می‌داند، دغدغه‌هایی نسبت به افزایش منطقی نرخ آنها دارد؛ افزایش سطح نسبی محصولات به خودی خود باعث افزایش تورم انتظاری و رشد نرخ است.

وی بیان کرد: فکر می‌کنم امکان رشد نرخ دلار در سطوح بالاتر وجود دارد و این مسئله شاید چالش جدی در امور اقتصادی دولت سیزدهم به وجود بیاورد. در حال حاضر نمی‌توان سناریوی مشخصی برای آینده متصور شد و باید متناسب با استراتژی‌های روسیه نسبت به موضوعات داخلی کشور و بازارسهام پیش‌بینی داشته باشیم اما فارغ از مباحث کلان افزایش ارزش معاملات مشهود است و این موضوع می تواند تاثیر مستقیم بر کلیات بازارسهام دارد.

حسین نیا گفت: حجم معاملات طی ماه‌های گذشته افزایش داشته و با توجه به خلق نقدینگی که در کشور به وجود آمده، امکان رشد بیشتر و قابل توجه دلار وجود دارد اما اینکه رشد دلار منجر به رشد بورس بشود باید خیر نیازمند واکاوی و عوامل احتمالی آینده است؛ به طور قطع نمی‌توان با نگاه سنتی حاشیه‌سود و فروش بنگاه‌ها را تخمین زد و صدمه صنایع بورسی از رقابت با روس‌ها انکارپذیر نیست.

۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 28893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha