تماس لابی ضد ایرانی با بانک های چینی برای قطع رابطه با ایران

یک لابی حامی اسراییل با برخی بانک های چینی تماس گرفته و از آنها خواسته ارتباطات مالی خود را با ایران قطع کنند.تنها یک بانک از ۶ بانک چینی، به نامه لابی ضد ایرانی پاسخ داده و گفته هیچ گونه ارتباطی با ایران ندارد.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از عصرایران، لابی ضد ایرانی " اتحاد علیه ایران هسته ای" مستقر در واشنگتن از ۶ بانک چینی خواسته تا روابط خود با ایران را قطع کرده و به طور مستقیم و یا غیرمستقیم تحریم های مالی و بانکی آمریکا علیه ایران را دور نزنند.
این لابی روز گذشته (جمعه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد با بانک‌های چینی تماس برقرار کرده است تا "درباره ماهیت رابطه آنها با ایران توضیح بخواهد و از هر یک از آنها خواسته تا روابط خود را با تهران قطع کنند."
لابی اسراییلی خاطرنشان کرده که در هر یک از این ۶ بانک‌ چینی حساب‌های مشکوک دلاری را یافته که " توسط شرکت‌ها یا  موسسات بانکی تحت تحریم ایران کنترل می‌شوند."
بنا بر مدعای این لابی، یکی از دارندگان این حساب ها بانک پارسیان ایران است که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا به ارتباط با نیروی بسیج ایران متهم شده است.
بنا بر اعلام لابی "اتحاد علیه ایران هسته ای" تنها یک بانک از ۶ بانک چینی به تماس آنها پاسخ داده است.
بانک تجاری" ژجیانگ مینتای" چین در پاسخ به درخواست این لابی با بیان اینکه به دنبال انجام هیچ تجارتی در ایران نبوده است، افزوده: " در این بانک هر گونه تجارت و تسویه حساب مرتبط با ایران ممنوع است. "
دیگر بانک های طرف تماس این لابی بانک های ICBC، گوانگفا چین، توسعه پودونگ شانگهای، بانک تجاری ژجیانگ تایلونگ و بانک تجاری ژجیانگ چوژو بوده اند که هیچ پاسخی به درخواست لابی حامی اسراییل نداده اند.

"مارک والاس" رییس لابی " اتحاد علیه ایران هسته ای" درباره همکاری بانک های چینی با ایران برای دور زدن تحریم ها گفته:" چین سال‌هاست که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران انتقاد کرده است. فقدان پاسخ قاطعانه در ترکیب با روابط گرم و پایدار تهران و حزب کمونیست چین به موسسات مالی چین این اطمینان را داده است که کمک به ایران هیچ پیامدی ندارد. ایالات متحده باید در این باره تحقیق کند تا این تصور را از ذهن بانک های چینی بزداید."

"مارک والاس" رییس لابی "اتحاد علیه ایران هسته ای" (UANI)

تماس لابی ضد ایرانی با بانک های چینی برای قطع رابطه با ایران


در نامه لابی ضد ایرانی به بانک‌های چینی تاکید شده است که "خطرات فعالیت و تجارت با ایران و عوامل وابسته به آن ادامه خواهد داشت - مگر اینکه ایران اساسا رفتار خود را تغییر دهد و خود را با قوانین بین‌المللی منطبق کند... در نهایت، شرکت‌های محتاط باید به این نتیجه برسند که فرصت‌های تجاری در ایران هنوز ارزش ریسک کردن را ندارند."
در اوایل سال جاری میلادی، این لابی ضد ایرانی در اقدامی مشابه برای ترغیب ۳ بانک ترکیه به عدم همکاری با ایران نامه نگاری هایی را با آنها نیز انجام داد و ادعا کرد که "احتمال اینکه این موسسات مالی ترکیه در حال تضعیف ایالات متحده و پولشویی از طرف جمهوری اسلامی هستند، توجه فوری مقامات ایالات متحده، ترکیه و مقامات آمریکایی و نیز گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را به بررسی همکاری برخی بانک های ترکیه با ایران، ضروری می کند."

این لابی حامی اسراییل در دوران پس از اجرای رسمی توافقنامه برجام نیز با وجودی که تحریم های مالی و بانکی آمریکا علیه ایران تعلیق شده بود، با بانک ها و موسسات مالی جهان تماس گرفته و به آنها فشار وارد می کرد تا از همکاری و ارتباط با ایران حذر کنند.

۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
کد خبر: 28888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha