بازار سرمایه در پرتگاه ورشکستگی است؟

به تعریف عمومی در صورتی که شرکت‌های بورسی رشد و توسعه پیدا نکنند و از طرف دیگر کوچک شوند به این معنا است که در حال تحلیل رفتن هستند و ورشکستگی نیز حالت حاد آن است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرآنلاین؛ این روزها روند قیمت‌ها در بازار های مالی صعودی شده است به طوری که نرخ دلار در بازار آزاد به ۳۳ هزار تومان نزدیک شده است و قیمت هر قطعه سکه نیز از ۱۵ میلیون تومان گذشته است و در بازار خودرو و مسکن نیز روند قیمت‌ها برای هفته ها صعودی بوده است.

با وجود روند صعودی بازارهای مالی در هفته ها و ماه‌های اخیر اما روند قیمت‌سهام‌ها در بازار سرمایه کماکان منفی است و این بازار در حال سپری کردن روزهای سرخ یکی پس از دیگری است.

نرخ تورم عامل محرک بازار سرمایه

با توجه به منفی بودن نرخ سرمایه گذاری ثابت برای ده سال و عدم راه افتادن خط تولید جدید در شرکت‌ها و همچنین بازسازی خطوط تولیدی قدیمی، شرکت‌ها از رشد و توسعه بازمانده‌اند و در نتیجه رشدی صورت نمی‌گیرد تا به واسطه آن ارزندگی سهامی افزایش یابد و در نتیجه تنها تورم است که بازار سرمایه و قیمت سهام‌ را در کشور ما جابه‌جا می کند.

تجربه تلخ مردم در از دست دادن سرمایه‌های خود در سال‌های گذشته و از طرف دیگر بازدهی بالای دارایی های مشهود مانند خودرو، مسکن، طلا و سکه بدون خطر از دست دادن سرمایه، تقاضا برای خرید سهام را این روزها در بازار سرمایه کاهش داده است و در نتیجه این بازار از سایر بازارهای مالی عقب مانده است.

اقتصاد ایران در پرتگاه ورشکستگی؟

میثم رادپور، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌های بورسی در حال ورشکستگی هستند یا خیر؛ گفت: در صورتی که شرکت‌های بورسی رشد و توسعه پیدا نکنند و از طرف دیگر کوچک شوند به این معنا است که در حال تحلیل رفتن هستند و ورشکستگی نیز حالت حاد آن است.

وی در ادامه افزود: ورشکستگی به این معنا است که شرکت به مرور زمان درآمدش کم می‌شود و دیگر نخواهد توانست پاسخ بدهکاران را نیز بدهد و به زبان عامه مردم شرکت در حال آب رفتن است و به تعبیر دیگر زمانی که شما می‌بینید سهام شرکتی در چنین حالتی در حال رشد کردن است آنچه این اتفاق را رقم می‌زند تورم است و در اثر رشد واقعی اتفاق نیافتاده است.

رادپور در ادامه افزود: اگر ورشکستگی را به این منظور بگیریم که شرکت نتواند به تعهدات خود عمل کنند علی الخصوص تعهدات طلبکاران و تامین کنندگان مواد اولیه و حتی مشتریان بله این امکان وجود دارد که شرکت‌های بورسی ما به سمت ورشکستگی حرکت کنند. مشخصا چنین شرکتی که نتواند بدهی خود را پرداخت کند و رشد کند نسبت پوشش نرخ بهره آن پایین خواهد آمد و پایین آمدن این نسبت به عملکرد مالی این شرکت برمی‌گردد و در شرکت‌های ما به طور متوسط عنصر رشد کم رنگ شده است و نه تنها کم رنگ شده است بلکه منفی نیز شده است و این شرکت‌ها به لحاظ توانمندی مالی در حال تضعیف هستند و به سمت ورشکستگی حرکت می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: از طرف دیگر ممکن است ما در محیطی قرار بگیریم که خیلی وام گرفتن جذاب باشد و شرکت‌ها ریسک مالی خود را به شدت بالا خواهند برد و همین عامل نیز احتمال وقوع ورشکستگی را بالا می‌برد و حتی این اتفاق در شرکت‌های خوب نیز احتمال رخ دادن دارد.

شاخص کل بورس مثبت خواهد شد؟

میثم رادپور در ادامه افزود: به هر حال با وجود تورمی که داریم بازار سرمایه رشد عقب مانده خود را جبران خواهد کرد اما در این مسیر آنقدر که تقاضا مهم است ارزندگی اجناس مهم نیست. فاکتور تورم ارزش دارایی های مالی را علاوه بر دارایی های مشهود بالا خواهد برد و قیمت ذاتی اسمی آنها را رشد خواهد داد اما در حال حاضر در بازار سرمایه تقاضایی نیست که این رشد را مشهود کند و اگر اعتمادی که مردم ما به دارایی های مشهود داشتند به بورس داشتند در همین لحظه شاخص کل بورس ما به شدت رشد می‌کرد.

۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 28875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha