بانک مرکزی  در کنترل نرخ ارز ناتوان است/حذف ارز ۴۲۰۰ در جامعه جو نااطمینانی به آینده معیشتی ایجاد کرده  است/کنترل نرخ ارز بسیار مشکل است

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: عدم کاهش نرخ ارز و عدم توانایی بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز را باید به عدم عرضه ارز و دست خالی بانک مرکزی در نبود منابع ارزی کافی نسبت داد.حذف ارز ۴۲۰۰ در جامعه جو نااطمینانی به آینده معیشتی ایجاد کرده، افزایش نرخ کالاها که از چهار کالا به عموم کالاها و خدمات کشیده شده انتظارات تورمی را افزایش داده، ضمن اینکه ورودی ارز به کشور نیز بسیار کم است. این مسائل دست به دست هم داده تا قیمت ها افزایش بیابند.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، افزایش نرخ دلار همواره یکی از ترسناک ترین خبرهایی است که معیشت، قدرت خرید و آینده اقتصادی مردم ایران را تهدید کرده است. افزایشی که به مثابه از دست رفتن بسیاری از نیازهایی است که در پرتو بالا رفتن نرخ دلار خرید آن به رویایی دست نیافتنی تبدیل می شود از مرغ تا مسکن، تفاوتی نمی کند، بالا رفتن نرخ ارز همه کالاها و خدمات را گران کرده و حسرت بیشتری برای از دست رفتن قدرت خرید بر دل جامعه باقی می گذارد.با اینکه دولت سیزدهم وعده کاهش نرخ ارز و بانک مرکزی همچنان وعده مدیریت ارز را می دهد اما رکوردهای بالای ۳۰ هزار تومانی نرخ دلار گویای واقعیت دیگری است. کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت وگو با رادار اقتصاد عوامل افزایش نرخ ارز را تحلیل و بررسی کرده است.

پرویز جاوید کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد درخصوص عدم توانایی بانک مرکزی برای کنترل نرخ دلار و تبعات روند صعودی افزایش نرخ ارز بر اقتصاد و معیشت جامعه گفت: در روزهای اخیر رسانه ها سخنان رئیس کل بانک مرکزی را مبنی بر مدیریت و کاهش نرخ ارز و تلاش های بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز منتشر کرده اند، اما آنچه در این سخنان نهفته است، پیداست رئیس بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز ناتوان است، لذا آنچه گفته شده ناشی از تلاش های وی برای کاهش التهابات روانی افزایش نرخ ارز است تا به جامعه القاء کند مسائل کنترل شده و بانک مرکزی می تواند مانع افزایش نرخ ارز شود.

وی در این باره گفت: عدم کاهش نرخ ارز و عدم توانایی بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز را باید به عدم عرضه ارز و دست خالی بانک مرکزی در نبود منابع ارزی کافی نسبت داد. اگر بانک مرکزی منابعی برای عرضه به بازار داشته باشد قطعا برای کاهش التهابات نرخ ارز و گرانی هایی که در انتظار آن هستیم، به بازار ارز ترزیق می کند اما عدم عرضه نشان دهنده ناتوانی بانک مرکزی در تنظیم بازار ارز است.

پرویز جاوید در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به امنیتی بودن بحث میزان ارزی که در دسترس بانک مرکزی است رئیس بانک مرکزی در این باره با مردم و فعالین اقتصادی سخنی نمی گوید تا فعالین اقتصادی بدانند که آیا منابع ارزی برای ایجاد تعادل در بازار توسط بانک مرکزی عرضه می شود؟ تا زمانی که وضعیت غیر قابل پیش بینی باشد شکی نداشته باشیم که قیمت ارز روند کاهشی را تجربه نخواهد کرد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یکی از دلایل افزایش نرخ ارز را حذف یک باره ارز ترجیحی و بی برنامگی دولت عنوان کرد و گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ در جامعه جو نااطمینانی به آینده معیشتی ایجاد کرده، افزایش نرخ کالاها که از چهار کالا به عموم کالاها و خدمات کشیده شده انتظارات تورمی را افزایش داده، ضمن اینکه ورودی ارز به کشور نیز بسیار کم است. این مسائل دست به دست هم داده تا قیمت ها افزایش بیابند.

وی در ادامه تصریح کرد: هنگامی که ارز حاصل از صادرات به کشور بازنمی گردد و رقم های فروش نفت وگاز مشخص نیست و به جای دلار به ما کالا می فروشند و دلارهای حبس شده ایران به دلیل تحریم های بانکی به کشور داده نمی شود، مسلما اولین پیامد این موضوعات افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی است، بنابراین مشخص است بانک مرکزی ارزی برای عرضه به بازار ندارد تا بازار را متعادل کند یا حالت کاهشی به نرخ ارزی بدهد که شتابان رکورد شکنی می کند.

پرویز جاوید در خصوص تناقضات سخنان دولتمردان و آنچه در حقیقت دیده می شود گفت: دولت ادعا می کند نفت می فروشد و منابع ارزی آن وارد کشور می شود در حالی که بازار و قیمت ارز و دست خالی بانک مرکزی گویای یک واقعیت دیگر است. از سوی دیگر عدم صداقت بانک مرکزی و عدم ارائه اطلاعات ارزی به بازرگانان، تجار و فعالین اقتصادی منجر به کاهش اعتماد به بانک مرکزی و عدم سرمایه گذاری و حرکت به سمت فعالیت های اقتصادی می شود. دولت باید هر چه زودتر تناقضات مطرح شده را رفع کند و مشخص شود منابع ارزی که می گوید وارد کشور می شود در کجا هزینه می شود.

پرویز جاوید کارشناس اقتصادی درپاسخ به این سوال که پیش بینی شما از بازار ارز طی هفته ها و ماه های آتی چیست، گفت: در صورت تداوم وضعیت بر همین منوال امکان گسترده شدن دامنه بحران ارزی وجود دارد، یعنی پیش بینی های دلار ۵۰ هزار تومانی محقق می شود، لذا برای جلوگیری از تحقق پیش بینی هایی که فقیرترشدن مردم بخشی از آن است باید به دنیا از طریق توافق برجام ارتباط برقرار کنیم تا دلارهای حبس شده ایران آزاد شود.

وی در ادامه خاطر نشان شد: در صورت لغو تحریم ها می توانیم روزانه چهار میلیون بشکه نفت بفروشیم. مسوولین باید منافع ملی را در نظر داشته باشند. تحریم روسیه و جنگ اوکراین زمان خوبی برای لغو تحریم ها و فروش نفت و گاز به اروپا بود.در صورت امضای برجام، کشورهای اروپایی در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه گذاری می کنند، چرا این منابع مهم ارزی که توسعه دهنده اقتصاد ایران و زیر ساخت های کشور است باید از دست برود؟

پرویز جاوید در خصوص تبعات عدم لغو تحریم ها گفت: اگر تحریم ها لغو نشود نمی توان سقفی برای نرخ ارز در وضعیت غیر قابل پیش بینی بیان کرد، اما پر واضح است وضعیت نرخ ارز قابل کنترل نیست. اگر ما در برجام به نتیجه نرسیم پولهای بلوکه شده ایران بازنمی گردد و اقتصاد ما تنگ تر و محدود تر می شود. به دلیل تحریم ها در حال حاضر بیش از ۱ میلیارد دلاری که بابت صادرات برق به عراق طلب داریم به ما داده نمی شود. بی شک در صورت عدم به نتیجه رسیدن در توافق برجام، کنترل نرخ ارز بسیار مشکل می شود.

پرویز جاوید در پایان گفت و گو درخصوص تاثیر آتی افزایش نرخ ارز روی معیشت مردم گفت: با افزایش نرخ ارز در روزها و هفته های آینده شاهد سخت تر شدن معیشت مردم و گران تر شدن بیش از پیش قیمت ارزاق عمومی و بالا رفتن شدید قیمت کالاهای اساسی خواهیم بود که به تبع آن گرانفروشی نیز بیشتر میشود و دولت توانایی جلوگیری از گرانی های آتی را ندارد، ضمن اینکه یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی با نرخ ارز و تورم کنونی در چند ماه آینده به هیچ وجه قدرت خرید ندارد و مردم با این مبالغ نمی توانند حتی دو قلم کالا بخرند.

۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۲
کد خبر: 28874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha