عوامل تاثیرگذار بر معاملات بورس چیست؟ / اقدامات دولت سیزدهم زمینه‌ساز ایجاد ثبات در بازار سهام شد

 کارشناس با تاکید بر اینکه ریزشی برای بازار سهام از لحاظ بنیادی پیش‌بینی نمی‌شود، افت‌های اخیر شاخص بورس را اصلاح شاخص دانست، گفت: دولت سیزدهم تلاش خود را برای بازگشت اعتماد به بازار سرمایه انجام داد که امیدواریم این حمایت‌ها ادامه‌دار باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا؛ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته‌ای که گذشت (هفته منتهی به چهارشنبه، ۱۱ خردادماه) روند نوسانی داشت و با ۲۳ هزار واحد کاهش و اصلاح نسبت به هفته قبل، در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۴۱ هزار واحد ایستاد.

شاخص کل بورس تهران در پایان روز چهارشنبه هفته گذشته (۴ خردادماه) در حالی در ایستگاه یک‌میلیون و ۵۶۴ هزار واحد به کار خود پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه این هفته و در آخرین روز کاری هفته جاری (۱۱ خردادماه) به یک‌میلیون و ۵۴۱ هزار واحد رسید.

شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۴۳۶ هزار و ۸۰۳ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۴۲۹ هزار و ۶۶۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۶۹ هزار و ۳۹۱ واحد به عدد ۲۶۴ هزار و ۱۶۶ واحد رسید.

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای انتقال داده‌های آسیاتک (آسیاتک)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، ایران‌خودرو (خودرو)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو (خگستر)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و بانک تجارت (وتجارت) در گروه نمادهای پُر تراکنش قرار داشتند.

معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت روزهایی پر نوسان را پشت سر گذاشت و شاخص بورس تحت تاثیر رشد معقولی که از ابتدای سال تجربه کرده بود، وارد مدار اصلاحی شد که از مدت‌ها قبل ایجاد چنین روندی در بازار تجربه‌شده بود.

 اصلاح شاخص بورس بعد از رشدی که از ابتدای سال داشت، سبب نگرانی سهامداران شد اما اکثر کارشناسان و فعالان بازار سهام ایجاد چنین روندی را در بازار طبیعی اعلام کردند و معتقدند که اصلاح کوتاه‌مدت؛ لازمه تداوم ثبات و روند مثبت بازار سهام است.

علی صادقین به نوسان اخیر شاخص بورس و نیز عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره کرد و افزود: نوسان شاخص بورس در چند روز گذشته ناشی از چند عامل بود و معاملات این بازار را تحت تاثیر خود قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: سردرگمی فعالان بازار و سهامداران در مورد روند نرخ ارز ازجمله عواملی است که زمینه‌ساز ایجاد نوسان در معاملات بازار بود.

صادقین گفت: همچنین تعیین تکلیف برجام، وضعیت شرکت‌ها و ریسک سیاسی و مالی به‌عنوان اصلی‌ترین فاکتورهای تاثیر گذار بر معاملات بورس محسوب می‌شوند.

عوامل تاثیرگذار در نوسان اخیر معاملات بورس

این کارشناس بازار سرمایه به دیگر عامل تاثیرگذار در روند فعلی معاملات بورس اشاره و تاکید کرد: نکته دیگر گزارش ١٢ ماهه شرکت‌ها است که نشان‌دهنده رشد قابل‌توجه هزینه‌ها در سه ماه چهارم ۱۴۰۰ بود؛ این امر نشان‌دهنده کاهش روند سودآوری در برخی از شرکت‌ها است.

وی اظهار داشت: روند بازار سهام در چند ماه گذشته به گروه خودرو و پالایشی‌ها گره خورده بود که به‌نوعی لیدر بازار و تعیین‌کننده روند حال بازار بودند، اما اکنون در وضعیت فعلی، سهام این شرکت‌ها دارای عاملی برای پیشرانی بیشتر در گزارش‌ها نیستند.

صادقین ادامه داد: ایجاد چنین مساله‌ای باعث شد تا افراد، شناسایی سود را با سودهای کوتاه‌مدتی که به دست آورده بود را نسبت به ورود پول بیشتر ترجیح دهند که این موضوع بر افزایش عرضه‌ها تاثیر گذار بود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، ریسک مربوط به سیاست‌گذاری دستوری، عوارض‌ها و دخالت در بازار کامودیتی‌ها همچنان بر روند معاملات بازار تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: بازار از لحاظ بنیادی مستعد کاهش شدید نیست، اما قطعی برق در تابستان، افت تولید شرکت‌ها، مذاکرات برجام و نرخ دلار می‌تواند معاملات بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد و روند رشد شاخص بورس را کُند کند.

اقدامات دولت سیزدهم در زمینه بهبود روند معاملات بورس

صادقین به اقدامات انجام‌شده از سوی دولت سیزدهم در زمینه بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم تلاش خود را برای بازگشت اعتماد به بازار از طریق حمایت از صندوق تثبیت بازار سرمایه انجام داد که امیدواریم این حمایت‌ها ادامه‌دار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بازار بدهی و سیاست‌های دولت در زمینه بازار بدهی و تغییر نرخ بهره می‌تواند با اثر منفی بر بازار همراه باشد که خوشبختانه تاکنون دولت فعلی در این زمینه تصمیم منفی اتخاذ نکرده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم تا پایان امسال شاهد ایجاد تعادل میان بازار بدهی و بازار سهام باشیم، گفت: بازار نیازمند آرامش نسبی است، در صورت ایجاد چنین اتفاقی شاهد روزهای خوش در بازار خواهیم بود، البته روند بازار سهام تا پایان سال مثبت پیش‌بینی شده است و این اصلاح‌های شاخص بورس نیز طبیعی است.

۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 28872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 0
      تمامش وعده های انتخاباتی بود بعدش که رییس شدن دیگه تمام. سرمایه هامون از بین رفتن