قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی ایران با ١٠ مدال

در روز دوم و پایانی تورنمنت رنکینگ دار بولات تورلیخانوف قزاقستان، هر ۳ کشتی گیر ایرانی موفق به کسب مدال شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ورزش سه، در حالی‌که ۹ فرنگی کار ایرانی دیروز موفق به کسب ۷ مدال شده بودند، آخرین نماینده های کاروان ۱۲ نفره کشتی فرنگی ایران در جام بولات تورلیخانوف آلماتی نیز امروز به روی تشک رفتند که حاصل کارشان ۱ مدال طلا، ۱ مدال نقره و ۱ مدال برنز بود. 
محمدرضا گرایی که برای نخستین بار پس از جهانی نروژ به میدان می رفت، به یک وزن بالاتر یعنی ۷۲ کیلو آمده بود و در وزنی که ۷ نفر شرکت کننده داشت، در گام نخست با عزت سادیکوف قزاق کشتی گرفت که پس از اینکه ۳ بر ۰ از حریف عقب افتاد، در یک غافلگیری توانست با یک کمر گیری او را به روی پل برده و با ضربه فنی شکست دهد. دومین حریف قهرمان شیرازی میرژان شرماخانبت قزاقستانی بود؛ نفر سوم جهان که پیش از این سه بار گرایی را شکست داده بود. کشتی گیر قزاق پس از اینکه اخطار اول به گرایی داده شد، ۳ بار در خاک او را بارانداز کرد تا ۷ بر ۰ پیش بیافتد. گرایی نیز در حالت خاک فقط توانست یک کنده ۲ امتیازی را اجرا کند تا نتیجه ۷ بر ۳ شود. تلاش های گرایی در یک دقیقه پایانی نیز ثمری نداشت تا پس از ۳ شکست سال ۲۰۱۸ در جام تختی، جایزه بزرگ مجارستان و قهرمانی بزرگسالان جهان، برای چهارمین بار متوالی مغلوب این کشتی گیر قزاق شده و به عنوان نفر دوم گروه راهی نیمه نهایی شود.  
قهرمان المپیک توکیو در این مرحله به مصاف سرگروه گروه مقابل یعنی محمود بخشیلوئف ازبکستانی و نایب قهرمان جوانان جهان رفت که پس از قرار گرفتن حریف در حالت خاک، با ۲ کنده فرنگی و یک اخطار، توانست ۹ بر ۰ این حریف را شکست داده و راهی فینال شود. در حالی که همگان منتظر رویارویی مجدد شرماخانبت قزاق  و محمدرضا گرایی در دیدار پایانی بودند، کشتی گیر قزاقستانی که یک ماه پیش نیز قهرمان آسیا شده بود، از کشتی گرفتن انصراف داد تا قهرمان جهان و المپیک بدون کشتی گرفتن در دیدار پایانی به مدال طلا دست پیدا کند. 
نماینده ایران در وزن ۷۷ کیلو محمدرضا مختاری بود که پس از قهرمانی آسیا در وزن ۷۲ کیلو، در یک وزن بالاتر در آلماتی کشتی می گرفت. او ابتدا با دلشاد امانگلدیف ازبک مسابقه داد که پس از اینکه هیچکدام نتوانستند در خاک از حریف امتیاز بگیرند، مختاری بر روی فن کمرکشتی گیر ازبک او را خاک کرد تا با نتیجه ۳ بر ۱ پیروز این مسابقه شود. نفر پنجم جهان سپس با قهرمان قزاقستانی آسیا یعنی تمرلان شادوکایف رو به رو شد که پس از اخطاری که کشتی گیر قزاق در حین دفاع در خاک دریافت کرد، در وقت دوم به مختاری اخطار کم کاری دادند که که او در خاک و هنگام اجرای بارانداز حریف او را روی پل نگه داشت و دو امتیاز دیگر گرفت تا قهرمان نظامیان جهان با نتیجه ۶بر ۲ به پیروزی برسد. 
نفر دوم نوجوانان جهان درمرحله نیمه پایانی به مصاف دمو ژاداریف، نایب قهرمان آسیا از قزاقستان، رفت که پس از تک امتیازی که در خاک از حریف گرفت، وقت نخست را با پیروزی ۲بر۰ به پایان برد. مختاری در دفاع خاک به دلیل حرکت پیش از سوت داور، یک اخطار ۲ امتیازی گرفت و در ادامه نیز یکبار بارانداز شد تا ۵ بر ۲ عقب بیافتد. تلاش های مختاری در زمان باقی مانده هم نتیجه ای نداشت تا با همان نتیجه ۵ بر ۲ رقابت را واگذار کرده و راهی دیدار رده بندی مقابل یونس امره باشار ترک شود. مختاری در این دیدار با کار کردن بیشتر توانست اخطار اول را از حریف بگیرد. باشار ترک در هنگام اجرای بارانداز نچرخید و با رو کردن توانست پای مختاری را به بیرون از تشک ببرد و کشتی را برابر کند. کشتی گیر شیرازی در آغاز وقت دوم و برای خنثی کردن اخطار کم کاری احتمالی، با یک جهش سریع به پشت حریف رفت و او را به بیرون از تشک برد که با اخطار نیز همراه بود و نتیجه را ۳بر ۱ کرد و اگرچه اعتراض مربیان ترکیه رد شد اما نتیجه همان ۳بر ۱ باقی ماند و مختاری این نتیجه را تا پایان حفظ کرد تا به مدال برنز برسد.  
نماینده ایران در وزن ۸۲ کیلو پژمان پشتام بود که پس  از کسب مدال برنز در جهانی اسلو در هیچ مسابقه بین المللی شرکت نکرده بود. نفر سوم جهان در گام نخست با کالیدین آسیکیف قرقیز و نایب قهرمان آسیا دیدار کرد که برای جبران ۴ امتیاز عقب افتادگی وقت نخست، دوبار با دست تو حریف را خاک کرد تا با نتیجه ۴ بر ۴ و به دلیل کسب امتیاز درشت تر پیروز این دیدار شود. کشتی گیر باقرشهری در مرحله نیمه نهایی برابر شامیل باتیروف قزاقستانی  قرار گرفت که پس از اخطاری که گرفت و مقاومتی که در خاک نشان داد، با استفاده از دست تو های دیدنی خود ۲ بار حریف را خاک کرد و در هر مرتبه یک بارنیز حریف را تاباند تا به انضمام اخطاری که حریف به دلیل استفاده از پا در حین دفاع گرفت، این دیدار را با برتری ۱۰ بر ۱ به پایان برساند.
حریف پشتام در دیدار نهایی آکژول محموداف ۲۳ ساله قرقیزستانی بود که در یک وزن پایین تر در المپیک توکیو به مدال نقره رسیده و ماه گذشته نیز قهرمان آسیا شده بود. محموداف برای رسیدن به این مرحله برهان آکبوداک ترک را شکست داده بود که تنها باخت پشتام در جهانی اسلو برابر او رقم خورده بود. نایب قهرمان بازی های آسیایی از همان ابتدا جنگنده ظاهر شد تا علی رغم تلاش هایی که پشتام برای دست تو کشیدن از خود نشان داد، داوران را مجاب کند که اخطار کم کاری را به نماینده ایران بدهند. نایب قهرمان المپیک نیز از این فرصت نهایت استفاده را برد و با زدن دو فیتوی زیبای ۴ امتیازی در کمتر از دو دقیقه کار را تمام کرد و در یک وزن بالاتر از حد معمول خود به مدال طلا دست پیدا کرد و قهرمان ۲۰۲۱ آسیا نیز به مدال نقره رضایت داد. 
بدین ترتیب تیم کشتی فرنگی ایران با کسب ۴ مدال طلا، ۴ مدال نقره و ۲ مدال برنز و با کسب ۱۸۵ امتیاز به عنوان قهرمانی رسید و تیم های قزاقستان و ازبکستان نیز به ترتیب با ۱۶۵ و ۱۰۸ امتیاز دوم و سوم شدند.

۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۸
کد خبر: 28863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha