ایران چندمین کشور قربانی حملات سایبری برجسته است؟

همچنان که پیش از این نیز گفته شده، دو ویژگی «انکارپذیری» و «هزینه اندک» حملات، آنها را برای گروه‌ها و دولت‌های مختلف جذاب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری مشرق،  یک فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: پس از حملات سایبری به یکی از برنامه‌های تلویزیون و یکی از برنامه‌های رادیویی،‌ خبرگزاری‌های ایسنا و مهر، حالا نوبت به حمله به سایبری به سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران و سامانه‌های مرتبط با آن رسیده است. حمله سایبری طیف وسیعی از حملات را دربر می‌گیرد و از یک دی‌فیس یا تغییر نمای یک وب‌سایت تا اخلال در زیرساخت‌ها یا حملات باج‌افزارانه مانند آنچه حمله به شرکت سوخت اداره‌کننده پالایشگاه‌های غرب آمریکا انجام داد، دربرمی‌گیرد. اتکای هر چه بیشتر دولت‌ها به شبکه‌های رایانه‌ای و به ویژه سامانه‌های آنلاین، احتمال حمله سایبری را بالا می‌برد و ضرورت حراست از شبکه‌ها و سامانه‌ها را بیشتر می‌کند.

دو ویژگی «انکارپذیری» و «هزینه اندک» حملات، آنها را برای گروه‌ها و دولت‌های مختلف جذاب کرده است اما وقتی گروه یا سازمانی اقدام به حمله سایبری می‌کند و آن را اعلام می‌کند؛ بیش از اعمال خسارت، خواستار به رسمیت شناختن یا اعلام پیام است. 

برای مثال، در حمله به صداوسیما و همچنین حمله به سازمان فناوری اطلاعات، گروهک منافقین به دنبال اعلام حیات یا خودنمایی است. هرچند می‌توان گفت پس از راه‌اندازی لشکر سایبری در شبکه‌های اجتماعی و تلاش برای مهندسی اجتماعی، منافقین در مواجهه با جمهوری اسلامی تغییر تاکتیک داده‌اند. این تغییر تاکتیک نکات و تأملاتی دارد که باید بدان توجه کرد.

در گراف حملات سایبری برجسته که به معنی حمله به سازمان‌ها یا نهادهای دولتی یا دفاعی، حملاتی که بیش از یک میلیون دلار خسارت در پی دارد، نیز وجود دارد؛ ایران با دریافت ۱۵ حمله در رتبه هشتم ایستاده است. موضوعی که لزوم در نظر گرفتن امنیت سایبری با استانداردهای بالاتری را گوشزد می‌کند.

* بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 28856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha