تصمیم اوپک پلاس بر افزایش تولید نفت/ کارشناسان: قیمت احتمالا به ۱۳۰ دلار برسد

وزرای ائتلاف اوپک پلاس توافق کردند که افزایش تولید نفت را به میزان ۶۴۸ هزار بشکه در روز در جولای و آگوست آینده افزایش دهند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار ایلنا، وزرای ائتلاف اوپک پلاس توافق کردند که افزایش تولید نفت را به میزان ۶۴۸ هزار بشکه در روز در جولای و آگوست آینده افزایش دهند. این ائتلاف در جریان نشست وزیران خود در دوم ژوئن، بر اهمیت بازارهای باثبات و متعادل برای نفت خام و محصولات پالایش شده تاکید کردند.

اوپک پلاس به پایان تعطیلی‌های ناشی از همه گیری ویروس کرونا در اقتصادهای بزرگ جهانی اشاره کرده و انتظار افزایش مصرف پالایشگاه‌های جهانی پس از تعمیرات فصلی را دارد. در این میان ایالات متحده از این تصمیم، که چندین بار خواستار آن شده است، برای کنترل افزایش قیمت و مواجهه با پیامدهای ممنوعیت واردات انرژی روسیه استقبال کرد.

سهمیه تولید نفت تیرماه

 براین اساس، تولید نفت عربستان سعودی و روسیه در ماه ژوئیه ۱۷۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد و به ۱۰.۸۳۳ میلیون بشکه در روز بر اساس سهمیه‌های تولید جدید می‌رسد.

تولید الجزایر در ماه آینده به ۱.۰۳۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که نسبت به ژوئن ۱۶۰۰۰ بشکه در روز افزایش دارد. همچنین میزان تولید امارات با ۵۲ هزار بشکه در روز در ماه جولای به ۳.۱۲۷ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

تولید عراق در ماه آینده به ۴ میلیون و ۵۸۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید که ۷۱ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

بازار به کدام سو می‌رود؟

با پیش بینی تاثیر تصمیم اوپک پلاس بر قیمت‌ها، تحلیلگر بازار کالا در UBS سوئیس، جیووانی استانوو، تایید دارد که انتظار می‌رود نفت برنت همچنان در حدود ۱۱۵ دلار در هر بشکه در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ معامله شود.

استانوو گفت: امروز همه از تصمیم اوپک پلاس راضی بودند، تولیدکنندگان اوپک پلاس می‌توانند تولید را سریعتر افزایش دهند و کشورهای مصرف کننده نیز حالا می‌دانند که این کشورها به خواسته آنها توجه کرده است.

وی گفت: بنابراین، بر اساس تصمیم این ائتلاف، انتظار تغییر قابل توجهی در پویایی بازار نداریم. مسیر کوتاه مدت نفت بیشتر ناشی از بهبود تقاضای چین به دلیل رفع قرنطینه‌ و افزایش مسافرت‌های تابستانی در غرب است.

در حالی که اریک ناتال، استراتژیست سرمایه‌گذاری پیش‌بینی می‌کند که قیمت نفت احتمالاً بین ۱۱۰ تا ۱۳۰ دلار در هر بشکه در طول تابستان متغیر خواهد بود، که ناشی از ریسک‌های رکود و احتمال پایان ظرفیت مازاد جهانی است.

 الکساندر استاهل، کارشناس انرژی، اظهار داشت که انتظار می‌رود قیمت نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ شاهد نوسانات بالا اما در محدوده خاصی باشد. از همین روی، به نظر می‌رسد تقاضای نفت در نیمه دوم سال با بازگشایی تدریجی چین و پیش‌بینی از انتخاب مجدد رئیس جمهور شی جین پینگ در ماه اکتبر، تقویت شود.

همچنین تقاضای نفت تا پایان فصل تعمیر و نگهداری، شروع فصل مسافرت‌ها و همچنین پر کردن مجدد ۶۰ میلیون بشکه ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده در پاییز  تقویت می‌شود.

وی تاکید کرد: خطر اصلی کاهش قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه به دلیل شرایط بد اقتصادی است که باعث افزایش گمانه زنی‌ها نسبت به کاهش قیمت‌ها در نیمه دوم سال می‌شود. بنابراین، بعید است تصمیم اوپک پلاس منجر به افزایش بیشتر در ماه سپتامبر برای جبران کاهش صادرات نفت روسیه شود.

وی گفت: به عنوان مثال، تلاش می‌کنیم تا ببینیم که کدام عضو اوپک پلاس می‌تواند سهمیه خود را به جز عربستان سعودی، امارات یا عمان برآورده کند.و هنوز خطرات قابل توجهی از اختلالات عرضه در لیبی وجود دارد که می‌تواند صادرات اوپک پلاس را کاهش دهد.

این کارشناس انرژی پیش‌بینی کرد که روسیه می‌تواند - تا دسامبر - پس از توافق یک‌باره برای پر کردن ذخایر استراتژیک چین، ۲.۹ میلیون بشکه در روز از صادرات اروپا به چین، هند و ترکیه را دوباره بفروش برساند.

دلیل تغییر تصمیم اوپک پلاس

کشورهای اوپک پلاس در ماه‌های گذشته متعهد شدند تولید نفت خود را ۴۳۲ هزار بشکه در روز افزایش دهند. با این حال، روز گذشته تصمیم گرفت کل تولید برنامه‌ریزی شده برای ماه سپتامبر را تعدیل و افزایش تولید را به طور برابر طی ماه‌های جولای و آگوست ۲۰۲۲ توزیع کند.

این در شرایطی است که این گروه با درخواست‌های فزاینده برای افزایش تولید، در مواجهه با افزایش قیمت انرژی و کاهش تولید نفت روسیه تحت تأثیر تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو در پی حمله این کشور به اوکراین، مواجه است.

بر اساس برآوردها، تولید روسیه در نتیجه تحریم‌های غرب ممکن است بین ۲ تا ۳ میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

تولید نفت روسیه حدود ۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافت که کمتر از هدف تعیین شده در اوپک پلاس به ۱۰.۴۴ میلیون بشکه در روز بود، چون تولید روسیه در آوریل به حدود ۹.۳ میلیون بشکه در روز رسید.

۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 28850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha