بحران صندوق‌های بازنشستگی در آینده نزدیک/ روز به روز مصارف بیشتر و منابع کمتر می‌شود

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون از بحران صندوق‌های بازنشستگی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،احمد خانی نوذری گفت: در کشور بالغ بر ۱۸ صندوق بازنشستگی وجود دارد که شامل سه صندوق بزرگ‌مقیاس هستند که شامل تأمین اجتماعی، بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح است که بیش از  ۹۰ درصد افراد بیمه‌شده کشور را پوشش می‌دهند.

به گفته معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در مجموع ۷۰ درصد جمعیت کشور زیر پوشش ۱۸ صندوق قرار دارند و حدود ۳۰ درصد افراد تاکنون تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی قرار نگرفته‌اند.

او گفت: چهار تا پنج صندوق متکی به بودجه دولتی هستند، از سال ۱۳۹۳ تاکنون بودجه دولت برای کمک به صندوق ها از ۳۰ هزار میلیارد تومان  به ۲۱۷ هزار میلیارد تومان رسید که این امر نشانگر رشد وابستگی صندوق‌ها به دولت است.

نوذری گفت: در آینده نزدیک بحرانی در صندوق‌ها وجود خواهد داشت و روز به روز بر حجم مصارف در صندوق‌ها افزوده می‌شود و منابع کاهش می‌یابد، در این‌باره باید برنامه‌ریزی  ویژه‌ای انجام شود.
 
به گفته معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به واسطه مشکلات متعدد در اقتصاد کشور سهم بنگاه‌های اقتصادی در ایفای تعهدات صندوق‌ها کم بوده و بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی وضعیت خوبی  ندارند در همین راستا باید اقداماتی انجام شود تا با بهبود وضعیت شرکت‌ها، سهم صندوق‌ها رشد پیدا کند.

او گفت: بیش از ۶۰۰ شرکت در صندوق‌های بازنشستگی کشوری داریم که این وزارتخانه سهام‌دار آن‌هاست که بالغ بر  ۴۰۰ شرکت به صورت کنترل مدیریتی در اختیار وزارت قرار گرفته که این شرکت‌ها ۸ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را در اختیار دارند.این بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی در ۳۵ حوزه صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌اند که بر اساس اطلاعات سال ۱۳۹۹، سرمایه ثبتی در شرکت‌های کنترل مدیریتی ۷۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 28843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha