درس‌های ۲۰۰۰ حمله موشکی روسیه به اوکراین برای ایران

یک اندیشکده آمریکایی می‌نویسد ایران با دقت تحولات جنگ اوکراین را با تمرکز بر فناوری و حملات موشکی زیر نظر دارد، چرا که روسیه در حملات خود به اوکراین نزدیک به ۲۰۰۰ موشک بالستیک و کروز پرتاب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری مشرق، مرکز سیاست امنیتی آمریکا در یادداشتی به قلم مایا کارلین، تحلیلگر دفاعی خاورمیانه در مرکز سیاست امنیتی و عضو سابق اندیشکده آی‌دی‌سی هرتزلیا رژیم صهیونیستی نوشت: ایران با دقت رویدادهای جنگ اوکراین را با تمرکز بر فناوری و حملات موشکی زیر نظر دارد، چرا که روسیه در تهاجم کنونی خود به اوکراین نزدیک به ۲۰۰۰ موشک بالستیک و کروز پرتاب کرده است. گستره و میزان موشک‌های شلیک‌شده در این حملات در قلمرو جنگ‌های قرن بیست و یکم بی‌سابقه است. در حالی که اکثر اعضای جامعه بین‌المللی، بمباران پیاپی شهرهای اوکراین توسط پوتین را تا حدودی محکوم کرده‌اند، جمهوری اسلامی ایران برداشت متفاوتی دارد.

ایران در حال درس گرفتن از جنگ اوکراین است

این اندیشکده می‌نویسد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ارتش روسیه تا حدودی دارای استراتژی و ظرفیت تاکتیکی مشابهی هستند. ایران شاهد ناتوانی روسیه در ارائه برتری هوایی در آسمان اوکراین بوده و به دنبال آن، اتکای مسکو به زرادخانه موشکی‌اش را برای حفظ برتری بر دشمن زیر نظر دارد.

در سال‌های اخیر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به توسعه زرادخانه موشکی به عنوان ابزاری کلیدی برای بازدارندگی وابسته بوده است. تهاجم روسیه به اوکراین مزایای این راهبرد را اثبات کرده است. در پنج سال گذشته، زرادخانه موشکی ایران به میزان قابل توجهی گسترش یافته و شامل موشک‌های بالستیک نقطه زن، موشک‌های کروز و انواع پهپاد شده است.

درس‌های ۲۰۰۰ حمله موشکی روسیه به اوکراین برای ایران / توسعه و پیشرفت قدرت موشکی تنها راه دستیابی به بازدارندگی مؤثر

موفقیت ایران در بکارگیری موشک‌های بالتسیک

در ادامه این گزارش آمده است: اولویت‌ دهی ایران به توسعه صنعت موشکی خود و موفقیت این کشور در استفاده از این سلاح‌ها در درگیری‌ها و مأموریت‌های اخیر، کارایی ذاتی آنها را به اثبات رسانده است.

سپاه پاسداران از زرادخانه جدید پیشرفته خود تاکنون برای انجام حملاتی علیه داعش در سوریه، تأسیسات نفتی در عربستان سعودی و گروه‌های کرد در شمال عراق استفاده کرده است. ایران همچنین به شبه‌نظامیان خود در سرتاسر منطقه، پهپادهای تهاجمی و انتحاری ارائه می‌کند.

تأکید ایران بر نقش توانمندی‌های موشکی این کشور حتی در یکی از بولتن‌های داخلی سپاه پاسداران نیز بیان شده است. در این مطلب آمده است: موشک‌ها با ایجاد توازن هراس، می‌توانند از بروز جنگ جلوگیری کرده و دشمنان را مجبور به توسل به دیپلماسی نمایند.

درس‌های ۲۰۰۰ حمله موشکی روسیه به اوکراین برای ایران / توسعه و پیشرفت قدرت موشکی تنها راه دستیابی به بازدارندگی مؤثر

جنگ اوکراین تأییدی بر تلاش‌های ایران برای بازدارندگی

در حالی که این تلاش‌ها برای پیشبرد زرادخانه موشکی ایران، سال‌ها پیش از حمله روسیه به اوکراین آغاز شده بود، اما درگیری‌های کنونی، ادعاهای تهران را تقویت نموده است.

به گزارش مؤسسه خاورمیانه، سرلشکر عزیز نصیرزاده، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، استفاده روسیه از موشک‌ها در اوکراین را رویدادی آموزشی می‌داند. وی افزود: درس کلیدی جنگ اوکراین این است که نمی‌توانید چشمان خود را بر روی بازدارندگی ببندید و درباره محدود کردن قدرت موشکی خود مذاکره کنید.

از سوی دیگر، حملات پیاپی موشکی به زیرساخت‌های اوکراین توسط روسیه، نمایش ضعیف نیروی هوایی این کشور را به حاشیه برده است. با وجود عملکرد ضعیف روسیه در آسمان، موشک‌باران‌های روسیه باعث تخریب و شکست‌های گسترده برای ارتش اوکراین شده است.

درس‌های ۲۰۰۰ حمله موشکی روسیه به اوکراین برای ایران / توسعه و پیشرفت قدرت موشکی تنها راه دستیابی به بازدارندگی مؤثر

روسیه عملکرد ضعیف هوایی خود را با زرادخانه موشکی بزرگش جبران کرد

اگر روسیه می‌تواند عملکرد ضعیف هوایی خود را با زرادخانه موشکی بزرگش جبران نماید، چرا ایران نتواند این اقدام را تکرار کند؟ این منطق که یک کشور نمی‌تواند برای تضمین امنیت خود به تضمین‌های قدرت‌های خارجی وابسته باشد، اولویت تاکتیکی ایران را تشکیل داده است.

این اندیشکده آمریکایی در پایان تصریح کرد: مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در وین در بهترین حالت، بی‌نتیجه بوده و به هر ترتیب، حکومت ایران این مذاکرات را مخاطره‌آمیز و غیرقابل اعتماد می‌داند. از نظر رهبری ایران، توسعه و پیشرفت قدرت موشکی این کشور، تنها راه دستیابی به بازدارندگی مؤثر است.

۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 28840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha