قیمت‌هـــای فعلــی جذابیت چندانی ندارد/ دولت شرکت‌ها را به دردسر می‌اندازد/حاشیه سود عملیاتی بنگاه‌های بورسی کم شده/شاخص کل دماسنج بازار نیست

دولت در برخی مواقع تصمیماتی می‌گیرد که در نهایت اشکالات جدی را برای شرکت‌ها به وجود می‌آورد، از جمله آن می توان به تامین برق اشاره کرد. قطعی‌ برق می‌تواند بسیاری از صنایع بورسی را تحت تاثیر قرار بدهد و سرمایه‌گذاران بر این باورند که این تصمیمات می تواند سودآوری شرکت‌ها را دست خوش تغییرات داده و در نهایت طی ماه‌های آینده آثار آن بروز داده می‌شود.

مهدی افضلیان کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد درخصوص علت کاهش تقاضا در بازار سرمایه، اظهار کرد: در کنار افزایش نرخ محصولات، بهای تمام شده و هزینه شرکت‌ها نیز افزایش پیدا کرده و این موضوع در صورت‌های مالی آنها نیز به خوبی دیده می‌شود؛ در حقیقت این مسئله باعث شده تا حاشیه سود عملیاتی بنگاه‌های بورسی کاهش پیدا کند.

افضلیان بیان کرد: دولت در برخی مواقع تصمیماتی می‌گیرد که در نهایت اشکالات جدی را برای شرکت‌ها به وجود می‌آورد، از جمله آن می توان به تامین برق اشاره کرد. قطعی‌ برق می‌تواند بسیاری از صنایع بورسی را تحت تاثیر قرار بدهد و سرمایه‌گذاران بر این باورند که این تصمیمات می تواند سودآوری شرکت‌ها را دست خوش تغییرات داده و در نهایت طی ماه‌های آینده آثار آن بروز داده می‌شود.

وی در تکمیل سخنان خود اضافه کرد: در حقیقت این تصمیمات باعث می شود که انتظار سودآوری شرکت‌ها در آینده کاهش پیدا کند و به همین خاطر بسیاری از سرمایه گذاران به سودهای ساخته شده فعلی اهمیت نمی‌دهند و با خروج از نمادها سعی در پوشش و یا کاهش ریسک دارایی خود دارند.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: ریسک‌های سیستماتیک و اما و اگرهای موجود در بازار باعث شده تا قیمت‌های فعلی جذابیت چندانی نداشته باشد و سهامداران به دنبال نرخ‌های پایین‌تری باشند؛ از این رو تمایل به خرید سهام و ورود نقدینگی کاهش پیدا کرده است.

افضلیان ادامه داد: در این میان رصد شاخص کل نیز یکی از مشکلات و دغدغه‌های بازار سهام به حساب می‌آید که صدمات زیادی را به سهامداران و خود بازار وارد میکند. ایرادات محاسباتی در شاخص کل وجود دارد که وجود این اشکالات باعث شده تا این شاخص نتواند به عنوان دماسنج بازار به حساب بیاید.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ بعضا دیده می‌شود فارغ از حال و هوای کلی بازار با سبزپوش شدن نمادهای بزرگ، شاخص مثبت می شود و یا در برخی از روزها که با بازاری منفی و سرخ پوش مواجه هستیم، دستکاری‌هایی در معاملات اتفاق میفتد که به سبب آن شاخص کل سبز می‌شود.

وی مطرح کرد: به طور کلی این شاخص نمی تواند واقعیت‌های بازار را منعکس و اصطلاحا کاور کند و معیار خوبی برای ارزندگی بازار و یا نقطه ورود و خروج سرمایه نیست. اکنون بسیاری از سرمایه گذاران بر این باورند که بازارسهام روند صعودی خوبی را طی می‌کند در حالی که این رشد طی مدت زیادی رقم خورد اما در مقابل به مقدار تقریبی همان رشد در زمان کوتاهی اصلاح شد؛ کوتاهی زمان اصلاح باعث شد تا ریزش‌ها به طور محسوس احساس نشود و این در حالی بوده که در طی این رفت و برگشت‌ها شاخص کل تغییر خاصی نداشته است.

افضلیان گفت: طی ماه‌های گذشته شرکت‌ها به طور حدودی رشد ۳۰ الی ۴۰ درصدی را به ثبت رساندند اما مجددا در حال کاهش قیمتی هستند و اثرات این موضوع در شاخص کل به خوبی دیده نمی شود؛ در نتیجه سرمایه گذاران نباید این شاخص را معیار ورود و خروج خود قرار بدهند و باید هر گروه و نماد باید به طور مشخص تحلیل بشود.

۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
کد خبر: 28836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha