پیش‌بینی بورس/ بازار پس از تعطیلات رشد می‌کند؟

میانگین ارزش و تعداد معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت کاهشی بود. با وجود این کارشناسان عقیده دارند که بورس در هفته آینده سبزپوش می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ چهارشنبه هفته گذشته شاخص کل بورس روی سطح یک میلیون و ۵۶۴ هزار ایستاده بود و در پایان این هفته به یک میلیون و ۵۴۱ هزار واحدی رسید و افت ۱٫۴۷ درصدی را ثبت کرد. همچنین شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۰.۶۷ درصدی به تراز ۴۲۹ هزار و ۹۸۱ واحد رسید. شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۱.۲۵ درصد در ارتفاع ۲۶ هزار و ۲۱۹ واحد قرار گرفت.

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات بورس کاهشی بود. این ارزش از پنج همت (هزار میلیادر تومان) کمتر شد و این موضوع خبر از تغییر وضعیت بازار سرمایه می‌دهد. شاخص کل از کف قیمتی خود حرکت کرده و بالا می‌آید. این روند از پیش از سال ۱۴۰۱ آغاز شده بود و با افزایش ارزش معاملات همراه بود و در میانه مسیر به اوج خود یعنی بیش از هشت همت (هزار میلیارد تومان) رسید. احتمالا چند روز کاری هفته آینده ارزش معاملات ما افزایش یابد.

صعود ادامه‌دار شاخص کل بورس

بورس تقریبا از بهمن ماه سال گذشته روند صعودی خود را آغاز کرده و به نوعی در حال ترمیم افت‌های گذشته است. اما مشکل اینجاست که با رشد شاخص پرتفوی‌ها رشد نمی‌کنند و در برخی از موارد نزولی نیز می‌شوند که این موضوع عدم تطبیق شاخص کل و پرتفوی‌ها را نشان می‌دهد.

نباید انتظار داشت که با رشد شاخص همه سهامداران به سود برسند اما حداقل نیم یا کمتر از نیمی از پرتفوی‌ها باید تا حدودی از زیان خارج شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد در این از زیان سهامداران کاسته نشده است.

برای مثال قیمت‌ سهام بازار زمانی که امسال شاخص در سطح یک میلیون و ۶۰۰ قرار گرفت، با قیمت تک سهم‌ها در سال ۱۳۹۹ و زمانی که شاخص در همین محدوده بود مطابقت ندارد و به نوعی امسال سهام بورسی نسبت به سال‌های دیگر ارزان‌تر است.

کارشناسان عقیده دارند که روند شاخص کل بورس صعودی است و به مرور و در گذر زمان زیان سهامداران نیز آرام آرام جبران می‌شود.

۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱
کد خبر: 28826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha