استقراض دولت از بانک ها؛بد بجای بدتر! /نمی‌توان مشکل تورم بالای ۳۰ درصدی را به این راحتی‌ها حل کرد

استقراض مستقیم دولت از بانک مرکزی و غیرمستقیم ازسایر بانک‌ها بدترین روش تامین کسری بودجه است، چراکه باعث آسیب‌های زیادی به تن اقتصاد بیمار خواهد زد و این مسأله امروز بر اکثر کارشناسان اقتصادی و دولتمردان ذی ربط پوشیده نیست که خط قرمز دولت‌ها باید استقراض از بانک مرکزی و سایر بانک‌ها باشد، چرا که تورم را افزایش می دهد و تبعات آن غیرقابل جبران خواهد بود.

ب‍ه گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از آرمان ملی، با وجود اینکه در دولت سیزدهم تاکید اصلی بر عدم استقراض از بانک مرکزی بود و رئیس‌جمهور با این شعار که استقراض از بانک مرکزی ممنوع است زمام امور را به دست گرفت اما شواهد حاکی از رشد پایه پولی و افزایش نرخ تورم است. اما دولت همچنان منکر استقراض از بانک مرکزی است اما واقعیت اقتصاد و معیشت مردم چیز دیگری است، به نظر می‌رسد دولت میانبر جدیدی زده است و آن استقراض از بانک‌های دیگر است. با این حال اثر این روش غیرمستقیم اثر خود را بر تن بیمار اقتصاد باز هم برجای گذاشته و افزایش افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی تنها بخشی از تبعات رشد پایه پولی و سیاست‌های دولت در زمینه بانکی است که فشار آن بیشتر بر معیشت مردم وارد شده است.

در رابطه با چگونگی استقراض دولت کامران ندری کارشناس حوزه بانکی به «آرمان ملی» می‌گوید: خوشبختانه در سال ۹۹ وضعیت فروش نفت بهتر شد و این روند تا امسال ادامه داشت به‌طوری‌که‌ طبق آخرین آمار، میزان درآمد حاصل از فروش نفت در سه ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است، بنابراین انتظارمان این بود که به تبع این رشد وضعیت بودجه بهتر شده و مشکلات مالی دولت کمتر شود اما چنین نشد حال سوال اینجاست که چرا به‌رغم افزایش درآمد دولت مشکلات مالی دولت همچنان وجود دارد و چرا دولت به ناچار اقدام به فروش ‍اوراق و یا استقراض منابع پولی از بانک مرکزی و سایر بانک‌ها می‌کند؟ ‍

کامران ندری افزود: استقراض مستقیم دولت از بانک مرکزی و غیرمستقیم ازسایر بانک‌ها بدترین روش تامین کسری بودجه است، چراکه باعث آسیب‌های زیادی به تن اقتصاد بیمار خواهد زد و این مسأله امروز بر اکثر کارشناسان اقتصادی و دولتمردان ذی ربط پوشیده نیست که خط قرمز دولت‌ها باید استقراض از بانک مرکزی و سایر بانک‌ها باشد، چرا که تورم را افزایش می دهد و تبعات آن غیرقابل جبران خواهد بود.

چگونه تورم ۱۵ درصدی به ۴۰ درصد رسید؟

او بیان کرد: در بازه زمانی ده ساله یعنی از سال ۸۶ تا ۹۶ متوسط نرخ تورم ۱۵ درصد بوده این درحالی است که از سال ۹۷ تورم به بالای ۳۰ درصد رشد داشته است و نهایتا دچار تورمی بی‌سابقه شده‌ایم به‌طوری‌که‌ نظیر این تورم را نداشته‌ایم که این مساله خود جای تامل دارد و ادامه این وضع‍یت فشار سنگینی را به گروه‌هایی که درآمد ثابت دارند وارد می‌کند و باعث گسترش فقر می‌شود.

کامران ندری با اشاره به افزایش ناگهانی قیمت کالاهای اساسی تاکید کرد: مساله جالب اینجاست دچار تورم فزاینده هستیم که حتی تورم کالاهای مصرفی و اساسی درحال شتاب گرفتن هستند و چنین وضعی زندگی مردم را به به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است. به‌طوری‌که‌ اگر بخواهیم نگاه مقایسه‌ای داشته باشیم از سال ۹۷ به بعد رفاه مردم کاهش یافته که باید چاره اساسی برای این مساله اندیشید.

راه میانبر دولت در استقراض از بانک‌ها

این کارشناس معتقد است: آنچه این روزها بیان می‌شود که آیا واقعا دولت درحال استقراض از بانک مرکزی و سایر بانک‌هاست یا خیر را نمی‌توان به‌طور دقیق مشخص کرد اما شواهد امر گویای این است که شاید استقراض دولت از بانک مرکزی به صورت مستقیم نباشد اما به‌طور قطع دولت شیوه جدیدی ابداع کرده است و آن هم استقراض از بانک‌های دیگر است. ندری راهکار حل تورم را این گونه بیان کرد و گفت: حل بحران تورم شدید به این راحتی‌ها قابل درمان نیست و نمی‌توان مشکل تورم بالای ۳۰ درصدی را به این راحتی‌ها حل کرد درحالی‌که امیدوارم مسئولانی که عهده دار اقتصاد کشور شده‌اند کارشان را بلد باشند برای مثال همان‌طور که ‍‍جراحی یک غده سرطانی کاری دشوار و بسیار تخصصی است و یک فرد بدون دانش نمی‌تواند عهده‌دار این کار شود در اقتصاد هم نمی‌توان سکان نظام پولی و بانکی را به دست هرکسی سپرد. او راه حل خروج از این بحران را تغییر مدیریت دانست و عنوان کرد:‍‍‍‍ اولین و بهترین گزینه حل بحران تورم در اقتصاد ما تغییر مدیریت است و لازم است که مدیرانی در راس کار باشند که ‍‍‍ دانش و توانایی لازم برای حل این معضل و بیماری ریشه‌دار در اقتصاد را داشته باشند، چرا که امروزه در کمترین کشوری تورم دو رقمی را می‌بینید به‌طوری‌که‌ آمارهای جهانی نشان می‌دهد که ازبین ‍۱۸۷ کشور دنیا تقریبا ۹۰ درصد آنها تورم زیر ۱۰ درصد دارند اینکه ما هنوز نتوانستیم این مشکل را در اقتصاد حل کنیم اول از همه به عدم انتخاب مدیران مناسب برای نظام پولی و بانکی و در وهله دوم به سیاست‌های نامناسب دولت‌ها از جمله استقراض از بانک‌ها برمی گردد.

روسیه شرایط مشابه ما را دارد اما..

بنابراین حتی اگر بهترین راهکارها برای برون رفت از تورم شدید ارائه شود تا زمانیکه مدیریت مناسب و تحلیل درستی از وضعیت اقتصادی نداشته باشیم این راهکارهای موجود به اجرا درنخواهد آمد برای مثال روسیه که در همسایگی ماست در شرایط مشابه ما قرار دارد، اما مدیران کاربلد و آشنا به حوزه سیاستگذاری پولی و بانکی خوبی در این عرصه دارد که توانسته در شرایط مشابه ما که درتحریم به سر می‌برند کنترل خوبی داشته باشند. این کارشناس حوزه پولی و بانکی در مورد اینکه چقدر از مشکلات فعلی نتیجه استقراض دولت از بانک مرکزی است، گفت: در تورم‌های مزمن و بلندمدت حتی پیش از خروج آمریکا از برجام تورم ما بالا بوده است درحال حاضر این ۵ سالی است که اقتصاد ما تورم بسیار بالایی دارد و به‌طور قطع می‌توان گفت که تورم مزمن و بلندمدت حتما ریشه پولی دارد البته ممکن است بخشی از این تورم به‌خاطر اصلاح قیمت کالاها و ارز ۴۲۰۰ باشد اما به قطع عامل پولی در به وجود آوردن تورم نقش پررنگی داشته است. ‍‍‍‍

۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 28797

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha