نگران آبله میمونی باشیم یا نه؟ + جزئیات نامه آماده باش وزارت بهداشت

بیماری آبله میمونی در این روزها خیلی سر و صدا کرده، اما هنوز معلوم نیست چقدر خطرناک است. با این حال، معاون وزیر بهداشت، در نامه ای به دانشگاه ها، خواستار اعمال مراقبت های بهداشتی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری مهر، این روزها خبر ویروس آبله میمونی، بیشتر از کرونا دست به دست می‌شود و دلیل آن هم، ترس ناشی از تجربه پاندمی کووید ۱۹ بوده است. مردم می‌ترسند که مبادا آبله میمونی، یک پاندمی جدید شود و دوباره به روزهای دلهره و نگرانی بازگردیم.

سرعت انتقال آبله میمونی بالا نیست

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، با اشاره به گزارش مواردی از آبله میمونی در چندین کشور دنیا، گفت: به نظر نمی‌رسد آبله میمونی، مشکل و مسئله‌ای جدی باشد.

وی در عین حال از آمادگی معاونت‌های بهداشت و درمان وزارت بهداشت برای بروز احتمالی آبله میمونی در کشور خبر داد و افزود: از سوی دیگر، بر اساس اطلاعات موجود، هیچ موردی از مبتلایان آبله میمونی، جان خود را از دست نداده اند و اکثر این بیماران بهبود یافته و نیازی به مداخله درمانی ویژه ای نداشته اند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تصریح کرد: بر اساس اطلاعات و گزارش‌ها، ممکن است افراد دارای نقص سیستم ایمنی، کودکان و زنان باردار بیشتر در معرض آبله میمونی باشند و علائم این بیماری هم خفیف گزارش شده که جای نگرانی نیست. از سوی دیگر سرعت انتقال آبله میمونی بالا نیست.

جماعتی تاکید کرد: با توجه به اینکه هنوز اطلاعات کافی از آبله میمونی در دنیا وجود ندارد، منتظریم که از سوی سازمان جهانی بهداشت و سازمان‌های علمی سایر کشورها، اطلاعات بیشتری در این زمینه حاصل شود.

وی با اشاره به شیوع آبله مرغان در سطح کشور، گفت: خیلی از مواردی که به عنوان موارد مشکوک آبله میمونی بررسی شود، ممکن است همان آبله مرغان باشد، بنابراین جای نگرانی نیست. راه‌های متحمل انتقال بیماری آبله میمونی، بیشتر از طریق تماس پوستی با لباس، ملحفه و ظروف افراد مبتلا است. تا زمانی که ضایعات پوستی افراد مبتلا کاملاً خشک نشده می‌تواند همانند آبله مرغان، قابلیت سرایت داشته باشد و برای جداسازی افراد بیمار، مشکوک یا آلوده به عامل بیماری‌زا از سایرین به دو تا سه هفته زمان نیاز است.

نامه وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی

کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، در نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، خواستار آمادگی و مراقبت‌های بهداشتی در مقابله با بیماری آبله میمونی شده است.

نگران آبله میمونی باشیم یا نه/ جزئیات نامه آماده باش وزارت بهداشت

در نامه معاون وزیر بهداشت، تاکید شده که نسبت به اقدامات احتیاطی نسبت به بیماری آبله میمونی اقدام شود.

شاید ویروس چراغ خاموش منتقل شود

در همین حال، سید علیرضا ناجی استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: این نگرانی وجود دارد که ویروس ممکن است به طور وسیع و خاموش در جامعه و احتمالاً از طریق یک مسیر جدید انتقال منتشر شود.

وی در ارتباط با راه‌های انتقال این ویروس، افزود: در مورد انتقال انسان به انسان، به شکل تنفسی از طریق قطرات خیلی بزرگ اتفاق می‌افتد که به صورت چهره به چهره منتقل می‌شود.

ناجی همچنین به انتقال ویروس از طریق ارتباط جنسی اشاره کرد و گفت: احتمالاً ویروس یک راه جدید به دست آورده و مطالعه‌ای که در انگلستان و آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد در بیشتر افرادی که تماس جنسی داشته اند، ویروس منتقل شده است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تاکید کرد: این ویروس دو سویه مختلف دارد که سویه آفریقای مرکزی تا ۱۰ درصد کشندگی دارد و سویه دیگر که آفریقای غربی است، ضعیف‌تر است و تا کنون کشته نداشته است. اما، اینکه بگوییم مرگ و میر ندارد، درست نیست و ممکن است کشته هم داشته باشد.

واکنش سازمان جهانی بهداشت

روز گذشته «روزاموند لوئیس» کارشناس ارشد بیماری آبله میمونی در سازمان جهانی بهداشت، گفت: انتظار نمی‌رود صدها مورد گزارش شده ابتلاء به آبله میمونی تا به امروز، به یک همه گیری دیگر تبدیل شود. هرچند هنوز نکات ناشناخته بسیاری در مورد این بیماری وجود دارد، از جمله اینکه دقیقاً چگونه گسترش پیدا می‌کند و آیا توقف ایمن سازی جمعی آبله طی چندین دهه قبل، ممکن است به نوعی سرعت انتقال آن را افزایش دهد.

وی به موضوع انتقال ویروس از طریق رابطه جنسی اشاره کرد و افزود: تاکید بر اینکه اکثریت قریب به اتفاق موارد ابتلاء در ده‌ها کشور جهان در همجنس‌گرایان مشاهده شده، حائز اهمیت است تا اینکه کارشناسان بتوانند مطالعات بیشتری را در این خصوص انجام دهند. توضیح این امر بسیار مهم است زیرا به نظر می‌رسد با شیوه انتقالی مواجه هستیم که ممکن است در گذشته کمتر شناخته شده باشد.

این کارشناس ارشد سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: در حال حاضر، نگران یک همه گیری جهانی نیستیم. نگران این هستیم که اگر افراد از دانش و اطلاعات لازم برای محافظت از خود برخوردار نباشند، ممکن است از طریق قرار گرفتن در معرض ویروس، به آن مبتلا شوند.

۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 28781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha