صنعت خودروسازی وضعیت ملتهبی دارد/در وضعیت بی ثباتی اقتصاد ایران بخش خصوصی واقعی برای خرید خودروسازان پا پیش نمی گذارد

کارشناس بازار خودرو گفت: در هنگامه ای که همه پارامترهای اقتصادی مجهول است و برای اقتصاد ایران در وضعیت کنونی نمی توان آینده روشنی متصور شد، در شرایط تورمی اقتصادی کنونی کارآفرینان و تولید کنندگان و سرمایه گذاران سعی می‌کنند بیزینس خود را کوچک کنند یا حداقل در بهترین شرایط این بیزینس را توسعه ندهند و در همان حد نگه دارند، در این وضعیت اگر کسی برای خرید ایران خودرو و سایپا زمان بگذارد به این معناست که یا خصولتی است یا از این دست به آن دست شده است، پس باز هم نتیجه می گیریم وزیر صمت با لغات بازی می کند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، واگذاری ایران خودرو و سایپا که در پایان سال گذشته رئیس جمهور بر آن تاکید داشت به صورتی پیش می رود که همچنان مشخص نیست مولفه های مورد نظر دولت برای واگذاری سهم خود چیست وبه عبارت بهتر آنگونه که وزیر صمت اخیرا بیان کرده اند ملاک دولت از اهل بودن خریداران چیست؟ علاوه بر این موضوع در صورتی که گمان کنیم دولت در واگذاری به خریدار اهل صادق است، آیا در این شرایط بخش خصوصی واقعی مایل به خرید شرکت هایی است که به قول مدیرانش دائم در حال زیان دهی است؟ کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت و گو با رادار اقتصاد تحلیلی دارد بر این موضوع.

بابک صدرایی کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با رادار اقتصاد در واکنش به سخنان وزیر صمت مبنی بر واگذاری دو خودروساز به خریدار اهل گفت: وقتی که در یک نظام اقتصادی چند دهه تصمیمات اشتباه پشت سرهم اتخاذ می‌ شود به طوری که جایی تصمیمات غلط فاجعه بار و بحران زا می شود عمق فاجعه را با گفتار درمانی نمی توان پنهان کرد. عمق فاجعه ای که در بخش جزء مثل صنعت خودروسازی امروز خود را نشان داده در جای جای تصمیمات در سطح کلان اقتصاد نیز به همین شکل است شاید هنوز آثار وحشتناکش مشخص نشده باشد،لذا وقتی تصمیمات اشتباه روی هم جمع می شود با بیان سخنی مثل واگذاری به اهل نمی توان در کوتاه مدت التهابات ایجاد شده را خاموش کرد.

وی در این باره گفت: امروز صنعت خودروسازی و صنعت ما در یک جمله وضعیت ملتهبی دارد شاید مسولین وزارت صمت و سایر مسوولین گمان کنند با گفتار درمانی به صورت موقتی می توانند بار فاجعه را کاهش دهند و نتایجی کسب کنند اما در یک بازه زمانی میان مدت و مشخص، نتایج فاجعه بارتری به دنبال می‌آورد که نمی توان عمق آن را کاهش داد.

 بابک صدرایی کارشناس بازار و صنعت خودرو در این باره تصریح کرد: وقتی  عمق اشتباهات آنقدر زیاد می شود که نمی توان آن را درست کرد، هر تصمیمی که اتخاذ شود متعاقب آن عواقب منفی ایجاد می شود که قابل درست کردن نیست، لذا وزیر صمت که به عمق فاجعه بسیار آشناست راه گفتار درمانی را در پیش گرفته و ادعا می کند سهام خودروسازی ها را به شرکت های اهل واگذار می کند. حال این سوال باید از وزیر پرسیده شود که کدام شرکت ها از نظر شما اهلی هستند و کدام غیر اهلی؟

وی با اشاره به اینکه در وضعیت بی ثباتی اقتصاد ایران بخش خصوصی واقعی برای خرید سهام خودروسازان پا پیش نمی گذارد گفت: شکی وجود ندارد در وضعیت بی ثباتی اقتصادی ایران و کاهش قدرت خرید مردم و اقتصاد فاسد رانتی بخش خصوصی تمایلی به خرید سهام ایران خودرو و سایپا ندارد. باور پذیر نیست بخش خصوصی واقعی

در فضای اقتصادی مافیای بدون ثبات اقتصادی و بدون ثبات سیاسی و ثبات در تصمیم گیری، در اقتصادی که شفافیت در آن جایی ندارد برای خرید سهام خودروسازان پیش قدم شوند. وضعیت به قدری بد است که حتی بخش خصوصی واقعی برای ادامه راه خود در این شرایط  سرمایه‌گذاری نمی‌کند، چه برسد به خرید سهام خودروسازان.

بابک صدرایی دراین باره تصریح کرد: در هنگامه ای که همه پارامترهای اقتصادی مجهول است و برای اقتصاد ایران در وضعیت کنونی نمی توان آینده روشنی متصور شد، در شرایط تورمی اقتصادی کنونی کارآفرینان و تولید کنندگان و سرمایه گذاران سعی می‌کنند بیزینس خود را کوچک کنند یا حداقل در بهترین شرایط این بیزینس را توسعه ندهند و در همان حد نگه دارند، در این وضعیت اگر کسی برای خرید ایران خودرو و سایپا زمان بگذارد به این معناست که یا خصولتی است یا از این دست به آن دست شده است، پس باز هم نتیجه می گیریم وزیر صمت با لغات بازی می کند.

بابک صدرایی درخصوص واگذاری خودروسازان به اهل گفت:  مطمئن باشید رانت خواران باز هم پشت ایران خودرو و سایپا به شکل دیگری قرار می‌گیرند و هدایت و مدیریت این صنعت را به عهده می گیرند چرا که در یک سیستم غیر شفاف، شفاف سازی صورت نمی گیرد که باور کنیم ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی چابک و توانمند که در این صنعت می تواند تغییراتی ایجاد کند، سپرده شده است.

کارشناس بازار خودرو در ادامه بحث درخصوص شباهت ایران خودرو و سایپا به کلیت اقتصاد ایران، گفت: ایران خودرو و سایپا سنبل هایی هستند از فضای عمومی اقتصاد ایران، در حالی که مسائل کلان اقتصادی و سیاسی حل نشده و کشور دچار عدم ثبات در عرصه های مختلفی است برای واگذاری به اهل تلاش هایی صورت می گیرد در حالی که اگر مسوولین واقعا به دنبال تغییرات اساسی در این صنعت و در صنایع کل کشور و در اقتصاد باشند باید با برنامه ریزی های اساسی چالش های اقتصاد را شناسایی وحل کنند تا در دل این چالش ها به صنعت خودرو برسیم . آن زمان با مطالعه نقاط قوت و ضعف و سنجش فرصتها و تهدیدها می توانیم به این موضوع ورود کنیم که در کدام بخش باید ورودی جدی داشته باشیم، خودروسازی یا قطعه سازی یا ساخت خودروهای سنگین؟

وی در ادامه افزود: شک نکنید واگذاری ایران خودرو و سایپا با بدنه ای که درگیر انواع و اقسام رانت ها و نیروی غیر انگیزشی، نیروی دستوری  و هزاران هزار مشکل دیگر است نه تنها ختم به خیر نمی شود بلکه چالش های جدیدی برای این صنعت و اقتصاد ایجاد می کند چرا که همه دست ‌اندرکاران صنعت می‌دانند در این دو شرکت چه خبر است.

بابک صدرایی کارشناس بازار و صنعت خودرو درپایان گفت و گو خاطر نشان کرد: گفتار درمانی تنها راه حلی است که این روزها به ذهن مسوولین می رسد. یک روز از آزاد سازی واردات بدون مشخص کردن سقف قیمت، عوارض و تعرفه سخن گفته می شود و یک روز از واگذاری خودروسازان بدون اینکه ضوابط مشخصی حول این محورها ترسیم شود. مسلما آنچه درباره واگذاری به اهل و اهلیت داشتن خریدار بیان می شود فقط بازی با کلمات و لغات است و از دل این لغات آبی برای مردم و برای اقتصاد ایران و صنعت خودروسازی گرم نمی شود.

۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
کد خبر: 28760

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha