عزل قطعی عزیزی‌خادم در حضور نماینده فیفا/ اصولی، حیدری و براتی ابقا شدند، سراجی عزل شد

مجمع عمومی فدراسیون فوتبال با یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان حادثه فروریختن ساختمان در آبادان آغاز شد. در ابتدای مجمع تاکید شد که شهاب‌الدین عزیزی خادم به علت محرومیت، دیگر حق مدیریت در فدراسیون فوتبال را ندارد و بنابراین ریاست او بر این فدراسیون،‌ رسما پایان یافت. همچنین مجمع فدراسیون هشتم شهریور ۱۴۰۱ را برای برگزاری انتخابات فدراسیون تعیین کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛مجمع عمومی فدراسیون فوتبال با یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان حادثه فروریختن ساختمان در آبادان آغاز شد. در ابتدای مجمع تاکید شد که شهاب‌الدین عزیزی خادم به علت محرومیت، دیگر حق مدیریت در فدراسیون فوتبال را ندارد و بنابراین ریاست او بر این فدراسیون،‌ رسما پایان یافت. همچنین مجمع فدراسیون هشتم شهریور ۱۴۰۱ را برای برگزاری انتخابات فدراسیون تعیین کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مجمع فدراسیون فوتبال صبح امروز آغاز شد و حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال و دبیر مجمع این فدراسیون با اعلام حضور ۷۸ نفر در این مجمع، رسمیت این جلسه را اعلام کرد. مجمع فدراسیون فوتبال دارای ۸۹ عضو است که قانونا ۸۷ نفر می توانند در جلسات شرکت کنند.

عزل عزیزی‌خادم هنوز در دستور کار است؟

کامرانی‌فر هنگام قرائت دستور جلسه مجمع این فدراسیون، از بررسی عزل موقت عزیزی خادم هم نام برد و هیچ اشاره‌ای به خارج شدن این مساله از دستور کار مجمع نکرد. پیش‌تر گفته شده بود که این مساله از دستور کار مجمع خارج شده است.

اعضای مجمع فدراسیون فوتبال دستور جلسه قبلی مجمع این فدراسیون در تاریخ دهم اسفند ۹۹ را تایید کردند.

عزیزی‌خادم دیگر نمی‌تواند رئیس فدراسیون فوتبال شود

حسن کامرانی با اشاره به بند ۱۴ دستور کار مجمع عمومی فدراسیون فوتبال مبنی بر عزل ارکان رسمی، توضیحاتی را ارائه کرد. او گفت: امروز یک روز سرنوشت ساز برای فوتبال کشور است و نمایندگان فیفا و AFC به این تصمیمات توجه دارند. می خواهم امروز شما را به واسطه مسئولیتی که بر دوش دارید، آگاه کنم. من باید پاسخگو باشم. ایرانی‌ها انسان های بزرگ و باشخصیت هستند. باید درک درستمان از فوتبال را به دنیا نشان دهیم. مخصوصا اینکه مردم ایران، منتظر تصمیمات ما هستند. با توجه به تکلیفی که شما بر دوش ما گذاشتید و اتفاقاتی که رخ داد، امروز می‌خواهم واقعیت را عرض کنم. نمی خواهم طرف یا ضد کسی باشم. می خواهم اطلاعات دقیق ارائه کنم.

هیچ خطری فوتبال ایران را تهدید نمی‌کند

وی ادامه داد: امروز تصمیم گرفته بودیم که نظرات موافق و مخالف شنیده شود اما بعد از دستور جلسه به جاهای جدیدی رسیدیم و فضای جدیدی در فوتبال به وجود آمد و می خواهیم اعلام کنیم که می خواستیم به همه افراد عزل شده فرصت بدهیم اما با تصمیمات جدید نمی توانیم این فضا را داشته باشیم. بر اساس اساسنامه نمی توانیم این شرایط را داشته باشیم. من، فیفا و ای‌اف‌سی را در جریان شرایط خودمان گذاشتم تا به حیثیت فوتبال ایران لطمه‌ای وارد نشود. من، حسن کامرانی‌فر به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال تمام تلاش خودم را برای حفظ فوتبال کردم. هیچ تهدیدی برای فدراسیون فوتبال نخواهیم داشت.

فیفا، عزل عزیزی‌خادم را تایید کرده است

کامرانی‌فر ادامه داد: اگر کسی یا رسانه ای عنوان کرده که فوتبال ایران دچار چالش می شود، به هیچ وجه این اتفاق رخ نخواهد داد. این اطمینان را خواهیم داد. اگر فکر می کنید فوتبال از سوی مقامات بالاتر جریمه می شود صحت ندارد و هر کسی که این مساله را مطرح کرده، حقیقت را نگفته است. این اتفاقات در فوتبال رخ داده و منجر به صدور رای از سوی ارکان قضایی شد. می دانید که در این آرا نقشی نداشتم و به وظیفه ام عمل کردم. کمیته اخلاق و استیناف این آرا را صادر کردند. من طبق وظیفه از هر دو گروه دعوت کرده ام و نامه هایشان را در رسانه ها دیده اید. من بر اساس اساسنامه از این نفرات دعوت کردم و کسی من را مجبور نکرده است. بعد از تایید (حکم محرومیت عزیزی خادم) از سوی استیناف، ما این مساله را با فیفا و AFC در میان گذاشتیم که آیا شخص محروم شده می تواند در مجمع باشد و فعالیت فوتبالی داشته باشد؟ فیفا هم به صراحت اعلام کرد که امکان پذیر نیست. فیفا این مساله را به ما اعلام کرد. ما استعلامی هم از فیفا انجام دادیم که اگر شخصی طبق آرای احکام قضایی محروم شود، آیا بعد از اتمام محرومیت می‌تواند به سمت خود برگردد؟ فیفا گفت به هیچ عنوان امکان پذیر نیست چون شرایط احراز سمت را از دست داده است.

۱۰ شهریور، تاریخ پیشنهادی انتخابات فدراسیون فوتبال

او افزود: کمتر از سه ماه بعد و همانطور که اساسنامه اعلام کرده، برای عزیزانی که حضور ندارند، انتخابات برگزار می‌شود و تاریخ پیشنهادی ما هم دهم شهریور است. امروز به مساله عزل عزیزی خادم رسیدگی نمی‌شود. من امروز صادقانه سخن گفتم.

دبیرکل فدراسیون فوتبال همچنین گفت: در این شرایط بحث اینکه بخواهیم دفاع کنیم و فرصتی بدهیم امکان پذیر نیست. حتی اگر بهترین دفاع را هم داشته باشید، دیگر امکان بازگشت به سمت نیست. بعد از اتمام محرومیت، امکان بازگشت به سمت نیست. همین اساسنامه، تکلیفی را به عنوان دبیرکل بر دوش ما گذاشته است. اگر فردی محروم شود، نمی تواند هیچ فعالیتی در فوتبال داشته باشد و ما ایشان (عزیزی خادم) را به عنوان عضوی از فدراسیون نخواهیم داشت. شاید این مساله علی‌رغم میل باطنی ما باشد اما مجبوریم. تخلفات ایشان را رد یا تایید نمی‌کنم چون در آن جایگاه نیستم. فوتبال برای همه شماست. شما باید برای فوتبال تصمیم بگیرید. امروز نظر حسن کامرانی‌فر مهم نیست. طبق موضوعی که فیفا اعلام کرد، امروز نمی‌توانیم فرصتی به ایشان (عزیزی‌خادم) بدهیم و هر کجا که هستند برای ایشان آرزوی سلامتی داریم.

کامرانی فر همچنین به اجرای فرآیند بررسی عزل چهار نفر از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال شامل اصولی، براتی، سراجی و حیدری اشاره کرد.

عزل موقت عزیزی خادم از دستور کار مجمع خارج شد

با رای قاطع اعضای مجمع، بند ۱۴ - ۱ مبنی بر عزل موقت عزیزی خادم از دستور کار مجمع خارج شد ولی سایر موارد مجمع اجرا خواهد شد.

هیجان نمایندگان فیفا در جشن قهرمانی استقلال

میرشاد ماجدی، سرپرست ریاست فدراسیون فوتبال با اشاره به حضور نمایندگان فیفا در ورزشگاه آزادی و تماشای حضور پرشور استقلالی ها در ورزشگاه در بازی دیروز (دوشنبه) گفت: نمایندگان فیفا به بنده می گفتند اگر خودمان در ورزشگاه نبودیم، نمی توانستیم چنین حضور و هیجانی را درک کنیم. ما باید به زودی با انگلیس و آمریکا در جام جهانی دیدار کنیم که می تواند یک افتخارآفرینی برای ما باشد.

وی به کارنامه مدیریتی فدراسیون فوتبال بعد از عزل عزیزی خادم گفت: برخلاف صحبت هایی که گفته شد، فدراسیون فوتبال را با موجودی بسیار اندک در خزانه، تحویل گرفتیم. با حمایت وزارت ورزش و سایر ارگان‌ها و همکاری سازمان لیگ، مبالغ قابل توجهی را جذب کردیم و اعزام تیم های ملی مختلف را انجام دادیم. با وجود پروپاگاندای بعضی از رسانه‌ها که می‌گفتند ما نمی‌توانیم کار کنیم، دختران و پسران ما در مسابقات کافا موفق شدند و اعزام های مختلف را داشتیم. برگزاری دو بازی نهایی مقدماتی جام جهانی را داشتیم. پرداختی های بسیار خوبی بابت قرارداد سرمربیان تیم‌های ملی داشتیم. خیلی از استان‌ها بحث  های استعدادیابی کشوری را انجام داده بودند و هزینه ها مانده بود.

در ماجرای بازی با کانادا با مسائل غیر ورزشی روبرو شدیم

سرپرست فدراسیون فوتبال گفت: در  ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ و در ساعت ۱۷، این بدهی ها را هم صاف کردیم و دغدغه های دوستان را از بین بردیم. خدا را شاکر هستیم که همکاران ما در فدراسیون فوتبال هیچ معوقه مالی از ما ندارند. تیم ملی المپیک ما با برنامه ریزی پیش رفته، یک اردوی خوب با دو بازی دوستانه را در عراق داشتند و تا یکی دو روز دیگر هم مسابقات نهایی این تیم آغاز می شود. تمام اردوها بدون پرداخت یک ریال بوده است. تمام سعی خودمان را کردیم که اردوی تیم ملی بزرگسالان را در فیفا دی انجام دهیم. قرارداد بستن با تیم های ملی فوتبال جهان برای کشور ما و سایر کشورها امکان پذیر نیست چرا که کشورهای اروپایی و آفریقایی در لیگ های ملی خود هستند و ما از میان اندک گزینه های خودمان کانادا را انتخاب کردیم. تمام کسانی که مسائل فنی را مرور می کنند، اذعان داشتند که برای شبیه سازی دیدار با آمریکا، همین دیدار با کانادا مناسب بود. با برخی مسائل غیر ورزشی روبرو شدیم که به آن اذعان داریم ولی از آن عبور می کنیم.

حق فوتبال و مردم را از کانادا می‌گیریم

ماجدی با اشاره به شکایت از فدراسیون فوتبال کانادا گفت: حق فوتبال و مردم کشورمان را می‌گیریم. انجام پروسه بلیت فروشی بازی های تیم ملی در جام جهانی بدون اهمال انجام شد. سعی کردیم قرعه‌کشی را به خود فیفا هم واگذار کنیم که هیچ حرف و حدیثی نداشته باشد و تمام فرآیند بلیت فروشی مسابقات فیفا هم به پایان رسید.

ماجدی در ادامه خطاب به اعضای مجمع تاکید کرد: ما برای ادامه فعالیت به تصمیمات اصلح شما عزیزان نیاز داریم. من با خیلی از شما عزیزان همکارم و از شما خواهش می کنم که بهترین نظر و آرای خودتان را امروز ارائه کنید تا فوتبال ایران دچار سردرگمی بیشتر از این نشود.

پولادگر: ورزشکاران، سرداران زمان صلح هستند

سید محمد پولادگر، معاون وزیر ورزش گفت: قرار بود آقای وزیر امروز حضور داشته باشند اما یک مورد فوری پیش آمد که این توفیق به دست آمد که من در جمع صمیمی شما باشم. به رسم مهمان نوازی، به نمایندگان فیفا و AFC خیر مقدم عرض می‌کنم. قطعا همه به یاد دارید که به مناسبت روز آزادسازی خرمشهر، یک جشن مردمی داشتیم و به حدی این اتفاق برای مردم ارزشمند بود که همه چیز را فراموش کردند و هر کسی با هر بضاعتی که داشت، شادی خود را اعلام کرد. حتما همه به یاد دارند که مردم چطور بعد از آزادسازی خرمشهر به خیابان‌ها ریختند و شادی کردند. بعد از آن فقط یک حادثه را به یاد دارم که این اتفاق تکرار شد. آن موقع مردم تعجب می کردند که چقدر ورزش می تواند تاثیر گذار باشد و آن هم صعود تیم ملی ایران به جام جهانی فرانسه بود که بعد از بازی با استرالیا و در لحظات آخر رخ داد و همانطور مردم به خیابان ها ریختند. می‌خواهم تاثیرگذاری ورزش را بگویم. ورزشکاران، سرداران زمان صلح هستند. قطعا همه می دانیم که فوتبال یکی از تاثیرگذارترین رشته های ورزشی ماست.

دشمن، ورزش ما را هدف گرفته است

وی با تبریک مجدد به مصطفی آجورلو بابت قهرمانی استقلال گفت: سوای اینکه کدام تیم قهرمان شد، دیشب شاهد خوشحالی مردم بودم و چقدر ارزشمند است. می دانم چقدر کار شما سخت و ارزشمند است چرا که شما این فرصت را دارید که با همدلی و وفاقی که در مجمع این فدراسیون ایجاد می‌کنید، تاثیر آن را در حضور قدرتمندانه تیم ملی کشورمان در مسابقات جام جهانی پیش رو ببینم. خیلی زمان خطیری است و چند ماه بیشتر به این رویداد بزرگ نمانده است. همه این ها یک فرصتی طلایی و استثنایی است که در تاریخ این مرز و بوم ثبت خواهد شد. از این فرصت طلایی استفاده کنید و ان شاء الله هم‌صدایی و وفاق باعث تقویت تیم ملی ما شود. همه می دانیم که امروز ورزش جایی است که دشمن هدف گرفته است. همه اتفاقات بازی با کانادا را شاهد بودید. واقعا باور نکردنی بود که رویدادی که به سادگی و عادی در حال برگزاری بود و طرف کانادایی هم در شرایط عادی توافق کرده بود، این توافق را به هم زد. امیدوارم از جایگاه خود برای وفاق و همدلی استفاده کنید. امروز چشم دنیای فوتبال به اینجاست چون فیفا و AFC چشمان فوتبال دنیا هستند که در جلسه حضور دارند. تصمیمات امروز کمک می کند که به دور از هر حاشیه ای تیم ملی کشورمان را آماده کنیم.

در میانه‌های برگزاری مجمع، تعداد اعضای حاضر به ۸۰ نفر افزایش یافت اما به علت اینکه باشگاه سایپا صاحب دو رای است، امکان اعلام ۸۱ رای وجود دارد.

مجمع فدراسیون فوتبال قانونی است؟

یحیوی، مدیرعامل موسسه رازدار که بازرس و حسابدار مستقل این فدراسیون است، در ادامه گزارش صورت های مالی این فدراسیون را ارائه کرد. او اعلام کرد که گزارش های مالی در زمان مقرر به دستشان نرسیده و گزارش صورت های مالی آماده نشده است.

جهانگیر کی شمس، مدیرعامل باشگاه صنعت نفت آبادان با ایراد به ارائه نشدن صورت های مالی گفت: اساس هر مجمع، تعیین وضعیت صورت های مالی است. صورت های مالی یعنی تمام فعالیت یک شرکت، تعاونی و یک فدراسیون است. گزارشات مالی را که می خواندم نکات مهم زیاد بود. وقتی گزارش بازرسی و حسابرسی هم می گوید که هنوز به ما صورت ها را نداده اند، خواهشم این است که به راحتی از این مساله نگذرند. اگر می‌خواستند، گزارش ها را داده بودند پس قرار نیست صورت ها را بدهند. اگر این گزارش ها ارائه نشود، مجمع قانونی نیست. مهمترین رکن مجامع، همین مورد است. نظر کارشناسی را می خواهم. زمانی که صورت های مالی یک موسسه مردود اعلام می شود، آیا مجمع مبنای قانونی دارد یا خیر؟

حسابرس در بخش کوتاهی گفت که با این حساب مجمع قانونی نیست اما مجمع باید تصمیم گیری کند.

کامرانی فر گفت: صورت های مالی باید توسط هیات رئیسه به تصویب برسد. هیات رئیسه قبلی صورت های مالی را امضا نکرده اند. هیات رئیسه کنونی هم امضا نکرده اند. چندین بار نامه زدیم و از اعضای هیات رئیسه قبل خواستیم که صورت های مالی را امضا و تایید کنند اما این اتفاق صورت نگرفت. دلیل هم این است که به دلیل چند مورد، صورت های مالی مورد تایید قرار نگرفته است. ضمن احترام به فرمایشات شما، صورت های مالی باید بررسی می شود و ما به راحتی از این مساله نگذشتیم. مجمع محترم در صورتی می تواند صورت های مالی را تصویب کند که ابتدا هیات رئیسه آنها را تایید کند. با توجه به عدم تایید هیات رئیسه قبلی و فعلی، این زمان را به فدراسیون فوتبال و هیات رئیسه بدهند که بررسی های بیشتر انجام شود. درخواست ما این بود و با توضیح اندکی که عرض کردم، شما هم همراهی خواهید کرد که این مشکل را حل کنیم. من نمی خواهم وارد جزییات شوم.

کی شمس بار دیگر تایید کرد که باید شفاف سازی مالی صورت بگیرد و به اینجا نیامده که به این راحتی از این مسائل بگذرد.

ایراد اینفانتینو به فدراسیون فوتبال ایران

کامرانی فر گفت: متاسفانه تایید صورت های مالی مربوط به گذشته است و مقداری از کارها جلو رفت و متوقف شد و الان ضمن احترامی که برای تمام عزیزان قائل هستم، از تمام اعضای هیات رئیسه قبلی هم درخواست کردیم که صورت های مالی را امضا کنند و حتی شفاف‌تر عرض کنم، بخش حقوقی فدراسیون فوتبال درخواست کرد که از طریق نامه‌های معتبر برای این عزیزان ارسال شود اما ارسال این نامه ها امکان پذیر نیست. یک موضوع کوتاه را بگویم. در جلسه ای که با اینفانتینو داشتم یک جمله گفت که آقای ماجدی می تواند شهادت دهد. اینفافنتینو گفت تنها کشوری که در عرض دو سال، چهار رئیس فدراسیون را تجربه کرد و مورد تایید فیفا هم نیست، ایران است. ما باید مسیری را برویم که فدراسیون را به ثبات برساند. یکی از همین موارد، صورت های مالی است. باور کنید ما که در فدراسیون فوتبال هستیم، این دغدغه را داریم. درخواست ما این بود. الان شفاف اعلام کردم و مجدد درخواست می کنم با توجه به اینکه شرایط مالی مهم است، فرصت به ما بدهید که در مجمع عمومی بعدی و نه در مجمع انتخاباتی، این مساله را بررسی کنیم. این فرصت را بدهید که در مجمع عمومی بعدی صورت های مالی را ارائه کنیم.

کی شمس مجددا گفت: رکن اصلی مجامع، عزل و نصب و تعیین هیات رئیسه بعدی است. از نظر قانونی می گویم. بر اساس سابقه می گویم. رکن اصلی تعیین صورت وضعیت مالی است. رکن اصلی تعیین بودجه است. مابقی جزو بندهای غیر مهم هستند. خواهشم این است که صورت های مالی که در مجمع عمومی آتی تعیین می شود را تببین کنید. من ۱۰۰۰ کیلومتر نیامده ام که این موارد را بشنوم.

کامرانی فر گفت: ما باید سه ماه بعد انتخابات را طبق اساسنامه برگزار کنیم. ۱۰ شهریور انتخابات فدراسیون فوتبال برای انتخاب ریاست، نواب رئیس و ... را خواهیم داشت. با توجه به اینکه برگزاری انتخابات باید تاریخ هیات رئیسه تایید شود و این امکان دارد که هیات رئیسه از حد نصاب هم بیفتد، خواهش دارم که همین جا تاریخ انتخابات را تعیین کنید. اگر برای هشت شهریور همین جا عزیزان موافق هستید، اعلام کنید.

اعضای مجمع با آرای خود، برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در تاریخ هشتم شهریور را تصویب کردند.

مدیرعامل صنعت نفت آبادان: پیشنهاد کامرانی‌فر مردود است

منصور قنبرزاده، عضو هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال گفت: مدیرعامل صنعت نفت به درستی گفتند اما یک نکته وجود دارد. پیشنهاد من این است که هیات رئیسه‌های گذشته و فعلی صورت های مالی را تصویب کنند.

کامرانی فر گفت: با توجه به برگزاری انتخابات، ما نیازمند زمان هستیم. سه نفر از عزیزان مجمع به نمایندگی از عزیزان انتخاب شوند و تمام صورت‌های مالی را بررسی و گزارش را برای مجمع بعدی آماده کنند.

کی‌شمس گفت: ما نمی توانیم هر چیزی را پیشنهاد دهیم. استاد صحبت های شما مبنای قانونی ندارد و پیشنهادش هم مردود است. این که شما بلافاصله می گویید یک کارت قرمز، سبز و زرد بگیرید، خواهش می‌کنم استانداردهای حسابرسی را رعایت کنید. شاید برخی نسبت به مسائل حسابرسی ناآگاه باشند. این پیشنهاد شما مردود است. می‌خواهم مسئولیت مالی آن فدراسیون مشخص شود. این حق و حقوق باشگاه ها و فوتبالی‌هاست و باید بدانیم چه اتفاقی افتاده است.

یحیوی، حسابرس قانونی هم گفت: پیشنهاد آقای کامرانی فر قانونی است. برای مجمع عمومی بعدی مصوب شود که هیات رئیسه صورت های مالی ادوار گذشته را مصوب کند. رسیدگی ما برای هر دو سال تقریبا آماده است. از آن مقطع تا به حال رویدادهایی بررسی شده است. با توجه به اینکه هیات رئیسه‌های قبلی صورت های مالی را تصویب نمی کنند، می توانند هیات رئیسه های فعلی بدون مسئولیت، این صورت ها را امضا کنند.

چرا سازمان لیگ جزو شرکت‌های تابعه فدراسیون فوتبال نیست؟

خطیر، نماینده باشگاه تراکتور گفت: وقتی رئیس سازمان لیگ که خودش عضو هیات رئیسه قبلی بوده، صورت های مالی را امضا نمی کند، چرا هیات رئیسه فعلی صورت های مالی را امضا کند؟ چه انتظاری دارید؟ چطور خودتان که دستور و امضای هیات رئیسه را نداشتید، نسبت به این مساله اقدام می کنید؟

یحیوی در واکنش به خطیر گفت: مصوبه مجمع برای انتخاب ما موجود است.

خطیر ادامه داد: سازمان لیگ در سال های ۹۶ تا ۹۷ تابع فدراسیون فوتبال بوده اما چه اتفاقی رخ داده که سازمان لیگ جزو شرکت های تابعه فدراسیون فوتبال نیست؟ وضعیت سازمان لیگ به چه شرحی است؟ شما وظیفه داشتید که صورت های مالی سازمان لیگ را ارائه کنید. خودتان هم تخلف کردید. مجمع به شما این اجازه را داده یا فدراسیون؟ چرا صورت های مالی فدراسیون فوتبال در صورت های مالی ۹۹ و ۱۴۰۰ نیست؟ چرا در سال های ۹۷ وجود داشت؟

یحیوی گفت: ما کار اجرایی نمی کنیم که یک سازمان را وارد حساب‌ها کنیم یا نه. این وظیفه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال است که در گزارش ۹۹ و ۱۴۰۰، صورت های مالی سازمان لیگ تلفیق نشده و ما هم در گزارش پیش نویس این ایراد را وارد کردیم. متاسفانه سازمان لیگ هم مثل فدراسیون فوتبال صورت های مالی مصوب خود را جهت ارائه گزارش به ما نداده است.

کامرانی فر گفت: با توجه به اینکه نیاز داریم انتخابات را برگزار کنیم، پیشنهاد من این است که اجازه دهید صورت های مالی را بعد از انتخابات مجددا بررسی کنیم.

اعتراض خارج از دستور؛ پاداش ملی‌پوشان فوتبال ساحلی چه شد؟

محمد احمدزاده، کاپیتان تیم ملی فوتبال ساحلی با وجود تذکرهای مکرر کامرانی فر گفت: اعتراض من این است که چرا  پاداش‌های بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی را پرداخت نکردید؟

کامرانی فر گفت: درخواست من این است که درباره مصوبه صحبت کنید.

ماجدی گفت: درخواست شما در زمانی بود که ریاست محترم قبلی قراردادها و پاداش های شما را امضا نکرده اند و در زمان هیات رئیسه جدید امضا شد و امروز اول وقت هم پاداش‌های شما پرداخت شد. در بحث قراردادها هم آقای محتشم در جریان است که هیچ قراردادی به امضای رئیس سابق نرسیده بود. دغدغه شما دغدغه ما هم است و مطمئن باشید چیزی که فکر می کنید باید در اختیار شما قرار گیرد، قرار می گیرد.

احمدزاده با بیان اینکه پرداخت پاداش ها به صورت های مالی مرتبط است اما ماجدی گفت این مساله هیچ ارتباطی ندارد و کاملا خصوصی است.

کامرانی‌فر از اعضای مجمع خواست که فرصت دهند تا در مجمع عمومی بعدی این صورت های مالی بررسی شود.

گرشاسبی، مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان گفت: شما باید قاطعانه برخورد کنید تا هیات رئیسه قبلی صورت های مالی را امضا کنند.

کامرانی‌فر گفت: ما دسترسی قانونی به افراد بیرون از فدراسیون نداریم. دغدغه ما انتخابات است و بلافاصله بعد از آن بررسی می کنیم.

در ادامه اعضای مجمع با موکول شدن بررسی صورت‌های مالی به مجمع عمومی بعدی که بعد از انتخابات خواهد بود، موافق کردند.

پیشنهاد سپاهان و نیروهای مسلح به سازمان لیگ

کامرانی فر با اشاره به بند ۱۲ دستور جلسه مجمع گفت: باشگاه سپاهان پیشنهاد داد که تیم ها بتوانند تیم دومی هم داشته باشند. همچنین نیروهای مسلح پیشنهادهایی درباره حضورشان در لیگ داشتند که این دو مورد در دستور جلسه قرار گرفت اما موضوعی که وجود دارد این است که نیازمند بحث کارشناسی است که سازمان لیگ باید بررسی و هیات رئیسه محترم تصویب و به اجرا بگذارد. این در دستور کار قرار گرفته است.

محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه سپاهان اظهار کرد: همه مسائلی که در فوتبال می گذرد، نباید ما را از اصل توسعه فوتبال دور کند. متاسفانه در مشکلاتی که این روزها دست و پنجه نرم می کنیم، نباید اصل موضوع توسعه فوتبال را فراموش کنیم. پیشنهاد ما چندین ماه قبل ارائه شد و سازمان لیگ هم ارزیابی درستی داشت. موضوع این است که باشگاه های فوتبال مجاز باشند تیم "ب" خود را در یک رده یا رده‌های پایین‌تر از رده اصلی فعالیت خود داشته باشند. یعنی اگر خوشه طلایی ساوه در لیگ یک حضور دارد، می تواند در لیگ دو یا سه هم تیم "ب" داشته باشد. دلیل هم این است که ما در هرم سازندگی فوتبال، وقتی به رده امید می رسیم، اگر بازیکنی به تیم بزرگسالان جذب نشود، معمولا رها می‌شود.

او ادامه داد: برای اینکه چرخه سازندگی و ارتقای این بازیکنان کامل شود، در کشورهای پیشرفته دنیا که همه مطالعه کرده اند، در اسپانیا، پرتغال و آلمان، تیم های "ب" وجود دارند که این امکان را می دهد که باشگاه ها این فعالیت را داشته باشند. الان هم تعدادی از باشگاه ها تیم دوم دارند اما قانون می گوید حتما باید یک باشگاه، هیات مدیره و سیستم مالی مجزا داشته باشند و مجددا مالیات هم بدهند. این عملا یک هزینه مضاعف را به باشگاه ها تحمیل می کند و پیوستگی و سبک فنی مشترک را در تیم های پایه از بین می برد. ما در تاریخ مقرر پیشنهاد کردیم که در مجمع محترم، این موضوع مورد رای گیری قرار گیرد و باشگاه‌ها اجازه داشته باشند، تیم دوم را با این شرط داشته باشند که در یک رده مشترک با تیم اصلی نباشند چرا که مشکل تعارض به وجود نیاید. اینجا هم اشکال این است که قوانین دیده نشده است.

شمسایی: کجای فوتبال ما شبیه آلمان و پرتغال است؟

ماجدی در ارتباط با پیشنهاد محمدرضا ساکت گفت: پیشنهاد خوبی است اما بحث اصلی در ذهن من تعارض منافع است. حضور یک تیم در لیگ پایین‌تر، باعث می شود که باز هم شائبه باشد. این مساله نیازمند چکش‌کاری و مهندسی بیشتری است. اساتید اهل فن هستند. ما زمانی را در اختیار مجمع بگذاریم تا تحلیلی داشته باشند و اگر به این نتیجه برسیم که با یک مدیریت در دو لیگ مختلف تیم‌داری کنند، باید بررسی شود.

کامرانی فر گفت: در اروپا هم این مساله وجود دارد اما با فاصله دو لیگ تیم های خود را بررسی می کنند.

ساکت گفت: وقتی آقای نویدکیا را به بوخوم منتقل کردیم، به تیم "ب" رفت که ما فلسفه کار را پرسیدیم که گفتند بازیکنان جوان را به تیم "ب" می‌فرستیم.

کامرانی فر تاکید کرد که این مساله نیازمند بررسی سازمان لیگ، تصویب هیات رئیسه و ورود به مجمع دارد.

قنبرزاده گفت: با توجه به اینکه آقای ساکت پیشنهاد مناسبی دارد و تیم هایی هستند که سازندگی می کنند و آکادمی هم دارند، پیشنهاد خوبی است. منتهی این مساله نیازمند بررسی و رفع موانع قانونی است لذا مجمع تفویض اختیار کند به سازمان لیگ و هیات رئیسه که سازمان لیگ بررسی کارشناسی خود را کند که آقای ساکت هم توضیحات خود را ارائه دهند.

براتی، عضو هیات رئیسه گفت: به هر حال آقای ساکت به عنوان یکی از اعضای مجمع، پیشنهادی را طبق اساسنامه در موعد مقرر ارائه کرده اند. ما خودمان از ۷۰ روز قبل زمان مجمع را اعلام می کنیم که پیشنهاد خود را ارائه دهند. بنابراین یک طرفه نمی توان درباره این مساله تصمیم گیری کرد. اساسنامه گفته که وقتی هر عضوی از مجمع پیشنهادی داد، باید تصمیم گیری شود. اکنون اعضای مجمع برای تغییر دستور جلسه تصمیم بگیرند. از طرفی نظرات شما هم درست است و نیازمند بررسی است. پیشنهاد مشخص من این است که به احترام اساسنامه که سال ها تلاش کردیم سندی داشته باشیم و برمنبای ان صحبت کنیم و دوم به احترام اعضای مجمع که پیشنهادها در محل قانون خود بررسی می شود. پیشنهادم این است که درباره اینکه آیا این مساله تحت مطالعه و بررسی قرار گیرد یا خیر، تصمیم گیری شود و در آن صورت به سازمان لیگ ماموریت دهید و بعد از آن هم تصمیم نهایی برعهده هیات رئیسه خواهد بود. اگر سه چهارم مجمع صلاح می دانند، در جهت توسعه فوتبال و باشگاه‌ها، پیشنهاد آقای ساکت را به رای بگذاریم.

وحید شمسایی، سرمربی تیم ملی فوتسال گفت: نمی دانم چرا هر وقت حرفی زده می شود با سرعت می گذریم. آقای ساکت حرف می زند که این کارها باید انجام شود. سپاهان و فولاد به لحاظ مالی با بقیه تیم ها متفاوت هستند. دیدگاهشان وسیع است. چرا هر موقع می خواهیم چیزی را پیشنهاد دهیم، نگاهمان به آلمان و پرتغال می شود. کدام شرایط ما شبیه این کشورهاست؟ مرتب می خواهیم از پایه صحبت کنیم. کجای دنیا چهار رئیس عوض می کنند؟ یک مقدار به آینده فوتبال فکر کنیم. کمتر از پنج، شش ماه به جام جهانی مانده همه دنبال موفقیت هستند اما درگیر هستیم.

پیشنهاد باشگاه سپاهان و بند ۱۲ اساسنامه به رای گذاشته شد و اعضای مجمع با بررسی این بند توسط هیات رئیسه موافقت کردند.

به گزارش ایسنا، اعضای مجمع درباره بند ۱۳ دستور مجمع و فعالیت شرکت هوشیار ممیز به عنوان بازرس مستقل موافقت کردند.

در حاشیه: حمید استیلی مدیر تیم ملی فوتبال هم با حضور در محل استقرار خبرنگاران نظاره‌گر جریان مجمع فدراسیون فوتبال بود. همچنین در خلال برگزاری مجمع، ویدیوی قرعه‌کشی جام جهانی پخش شد و هنگامی که تصویر علی دایی نشان داده شد و اسم ایران بیرون آمد، اعضای مجمع به افتخار دایی و ایران دست زدند.

در ادامه محتشم، رئیس هیات فوتبال بوشهر به کامرانی فر تذکر داد که در صورت مصوب نکردن بودجه، نمی‌توانند مبلغی را برای تیم ملی هزینه کنند.

فدایی، سرپرست خزانه داری فدراسیون فوتبال گفت: در حال حاضر فعالیت‌های مالی خودمان را انجام می دهیم و احتیاج به مصوبات هیات رئیسه داریم. اگر دوستان صلاح می دانند، این تفویض را به هیات رئیسه یا سرپرست فدراسیون بدهند که کارهای مالی ما در چارچوب قانون باشد و فعالیت‌های ما هم قانونی باشد.

خطیر، نماینده فدراسیون به این مساله انتقاد داشت که ماجدی مانع او شد و گفت: آقای خطیر به نظر شما الان باید کارهای فوتبال بخوابد و ما کاری نکنیم؟ وقتی هیات رئیسه به حد نصاب نمی‌رسد، قانونی نیست.

کامرانی‌فر به خطیر تذکر داد و گفت اگر کسی بدون اجازه صحبت کند و نظم جلسه را به هم بزند، بر اساس اساسنامه وارد بند دوم خواهیم شد. با توجه به فرمایش آقای فدایی و تذکر به موقع آقای محتشم، درخواست دارم که مجمع محترم فدراسیون فوتبال این اجازه را بدهد. اگر اجازه دادید، از همین لحظه فعالیت را ادامه می‌دهیم و اگر ندادید، فعالیت فدراسیون فوتبال می‌ماند. درخواستم به عنوان برادر کوچک‌تر این است که این اجازه را به فدراسیون فوتبال بدهید تا مجمع انتخاباتی آتی، کارها را انجام بدهیم.

مجمع فدراسیون فوتبال با آرای خود، بودجه این فدراسیون را تا مجمع انتخاباتی به هیات رئیسه تفویض کردند.

درد دل نماینده سیستان و بلوچستان با نماینده فیفا!

سپس نوبت به بند ۱۴-۲ و عزل چهار عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال رسید. کامرانی‌فر از طالقانی و سیدالحسینی، دو عضو مجمع که پیشنهاد عزل این چهار نفر را ارائه کرده بودند درخواست کرد اما طالقانی امتناع کرد.

سیدالحسینی گفت: اگر امثال آقای احمدزاده (کاپیتان تیم ملی فوتبال ساحلی) در مجمع حضور نداشته باشند، مجمع موضوعیتی ندارد. اگر این دوستان نتوانند اینجا صحبت کنند، کجا صحبت کنند؟

وی خواستار صحبت به زبان انگلیسی خطاب به نماینده فیفا بود که کامرانی‌فر به او تذکر داد و گفت این نمایندگان ناظر هستند و هیچ سوالی را جواب نخواهند داد و به مساله‌ای ورود نمی‌کنند.

سیدالحسینی گفت: من فقط می خواهم حرف بزنم. گوش این نمایندگان که می شنود. می‌خواهم حال و روز فوتبال را بگویم. من در استان سیستان و بلوچستان هستم و سالی یک بار هم نمی توانم صحبت کنم. استان من محروم است.

کامرانی‌فر گفت که او به زبان فارسی مطالب خود را بگوید و مترجم‌ها برای نمایندگان ترجمه می کنند اما سیدالحسینی گفت به نمایندگان فدراسیون اعتماد ندارد که تمام مطالب را ترجمه کنند. در نتیجه گفت که به فارسی صحبت نمی‌کند و به انگلیسی سخن خواهد گفت! ماجدی هم به او تذکر داد که که زبان رسمی مجمع فارسی است و باید به همین زبان سخن بگوید.

عزیزی خادم بد کار کرده ولی هیات رئیسه خوب بوده؟

سیدالحسینی گفت: به نماینده فیفا بگویید آیا عدم تبعیض در مجمع فدراسیون فوتبال رعایت می شود؟ کمیته اخلاق ایشان (عزیزی خادم) را محروم کرده اما مجمع باید او را عزل کند. آیا این اتفاق انجام شده است؟ الان استاد براتی که به عنوان نفر اول در سیستم حقوقی ماست، درباره مساله آقای ساکت اظهارنظر می کند اما درباره مساله به این مهمی مساله ای ندارد. اگر براتی بگوید درست است، من هیچ حرفی ندارم. اگر الان براتی بگوید که قانون می گوید عزیزی خادم نباید در جلسه شرکت کند، من می‌پذیرم. شما به رای گذاشتید اما توضیح ندادید و کسی هم سوال نکرد. اگر آقای عزیزی خادم بد کار کرده و هیات رئیسه خوب کار کرده، چه معنی دارد که نامه عزل را زده‌اند؟ چرا این سوال را نپرسیدی که چرا چنین نامه ای را زده اند؟ نظر دوستان این بود که کل هیات رئیسه حضور نداشته باشند. برای اینکه تصمیمی گرفتند که من به درست یا غلط آن کاری ندارم. به این دلیل که با آن ها مشورت نشده بوده، این تصمیم را گرفته اند. آقای کامرانی‌فر و ماجدی شما مورد احترام هستید اما اگر به دیگران سیخ می زنید، یک میخ کوچک هم به خودتان بزنید.

وی ادامه داد: واقعا اگر یک نفر این همه مشکل داشت، در همین یک ماه به جمع بندی رسیدند؟ مسائل انسانی و اخلاقی را برای دوستان در نظر بگیرید. روزی هم تیم ما داشت در بحرین حذف می شد اما وارد موفقیت شدیم و به جام جهانی رفتیم و بانوان و فوتسال سر و سامان گرفتند. این مسائل را در نظر بگیرید. چرا این مسائل را در نظر ندارید؟ در این ۱۱ ماه چه کار کردید؟ اینطوری که نمی شود. خواهشم این است که مسائل اخلاقی و انسانی و شرافتمندانه را مدنظر داشته باشید. من کوچک‌تر از حاضران هستم اما خواهشم این است که هیات رئیسه بعدی هم این‌طور عمل نکند. کی قرار است فوتبال ما روی ریل بیفتد؟ من اگر صحبتی می کنم، از حق خودم استفاده می کنم. همین ارتباطی که با عزیزی خادم دارم، با ماجدی، براتی، کامرانی‌فر و کفاشیان هم دارم. خواهشم این است که این مطالب را به نماینده فیفا بگویید.

چرا اطلاعات افراد فدراسیون به رسانه‌ها درز می‌کند؟

طالقانی، رئیس هیات فوتبال خوزستان هم گفت: تلاش کنیم آرامش را به فوتبال بازگردانیم. اینکه ما نامه نوشتیم و به آقایان اعتراض کردیم و خواستار استیضاح شدیم معنی‌اش این نیست که اگر ما اختلافی هم داریم، به عنوان دشمن و جبهه مقابل بایستیم. اینجا یک خانواده است و یک خانواده می تواند مسئولان خود را سوال و جواب کند و در مجموع این مجمع است که تصمیم می گیرد کدام سخن صحیح است و این عین دموکراسی است و ان شاء الله همین را ادامه دهیم.

او ادامه داد: آقای سیدالحسینی اشاره کردند که اعضای هیات رئیسه تصمیمی را گرفتند که باید بعضی از اعضا و شاید تمام مجمع را با خبر می کردند و توضیح می دانند که قرار است فلان تصمیم را بگیریم؛ مانند برکناری رئیس فدراسیون فوتبال اما این عمل انجام نشد. اعتراض ما نسبت به آقایان این است که شما به ما هیچ اطلاعی ندادید که موضوع چیست و بعد از آن خودمان تحقیق کردیم و به موارد و مسائل رسیدیم و پیگیری کردیم. یکی از مسائلی که است، همین مصوبات است که به عقب افتاد. اساسا چرا مجمع را در سال گذشته برگزار نکردیم؟ شما اعضای هیات رئیسه هستید. باید  این را پیگیری می کردید که مسائل فدراسیون و مالی پیگیری و دنبال می شد.

این عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: اگر رئیس فدراسیون نمی خواست مجمع را برگزار کند، در قانون این مساله پیش بینی شده که اعضای هیات رئیسه هم اقدام کنند. چرا فدراسیون فوتبال نا به سامان است و اطلاعات افراد در مطبوعات می‌رود؟ آیا درست است؟ برای ریزترین مساله باید ببینیم که افراد چقدر دریافتی داشته اند. این یک بحث مالی در خانواده است. این ناهنجاری از چیست؟ این جلسات که باید در سال ۹ بار برگزار می شد، این ثمره را داشته است؟ سوال ما این است که چرا اداره خوبی بر فدراسیون نداشتید و به اینجا رسیدیم. مساله بعدی ما برگزاری بازی ایران و لبنان در مشهد است. چرا این بازی را در پیک شلوغی به مشهد بردند؟

او افزود: برای اولین سال آزاد شده بود که مردم به مسافرت بروند اما ما مسابقه تیم ملی را به آنجا بردیم. با توجه به حساسیتی که وجود دارد و من نمی خواهم عنوان کنم، با آن شکل با بانوان عمل کردیم. قرار بود بیش از دو، سه هزار بلیت فروخته نشود اما بالغ بر ۱۰ هزار بلیت فروخته شد. بعدا گفتند که هواداران غیر قانونی آمدند. بعدا فهمیدیم که بلیت فروشی شده است. من جبهه گیری نمی‌کنم. بحث آبرو و حیثیت فدراسیون فوتبال است. به عنوان یک عضو، اعتراضم این است که چرا بازی را به شهری بردید که این اتفاقات رخ داد؟

براتی که استعفا کرده چرا ماهی ۲۳ میلیون تومان حقوق می‌گیرد؟

طالقانی با اشاره به مباحث مالی گفت: آیا اجباری بود که ۱۰ نفر را به قطر ببرید؟ شما به هیات های فوتبال بدهکار هستید. مساله من یک سوال از دبیرکل و رئیس است. شما با انتخاب این افراد در مجمع، یک شاخصه هایی دارید. سوال من این است که در رابطه با داوران، بالاترین فرد در رنکینگ داوران ما کیست؟ آقای فغانی است؟ چرا آقای براتی ماهانه ۲۳ میلیون تومان حقوق می گیرد؟ او از سمت خود در کمیته تدوین مقررات استعفا داده اما ماهانه ۲۳ میلیون تومان گرفته است. چرا این چهار ماه به ایشان حقوق داده‌اند؟

براتی: هر پولی گرفته‌ام، قرارداد داشتم

احمدرضا براتی، عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و یکی از اعضایی که برکناری او مورد رای گیری قرار خواهد گرفت، گفت: در ابتدا مایلم مراتب اعتراض قانونی و حقوقی خود را به بند ۲، ماده دستور جلسه اعلام نمایم چرا که طبق اساسنامه باید به اعضای هیات رئیسه و مجمع ارسال شود. پیشنهاد دهنده صرفا سوالاتی را درباره ریاست قبلی و سرپرست فعلی ارسال کرده اند که ارتباطی به بنده و همکارانم ندارد. برای پیشنهاد عزل، هیچ دلیل مستدلی ذکر نشده است، اصولا درج این مساله در اساسنامه غیر قانونی است.

براتی در ادامه صحبت های خود را به انگلیسی بیان کرد و به نماینده فیفا و AFC گفت که دبیرکل مانع صحبت کردن او می‌شود. او گفت: به احترام سوال کنندگان و سایر اعضای مجمع و نیز به منظور آگاهی عمومی و ثبت در تاریخ فوتبال بر خود واجب می دانم که پاسخ این سوالات را بدهم. در پاسخ به سوال یک که به چه دلیل اتفاقات مهم قبل از وقوع به مجمع اعلام نشده است؛ این سوال روشن بیان نشده و نمی دانم منظور چیست اما اتفاقات مربوط به رئیس پیشین که هیچ ارتباطی مشخصی با شما نداریم، چطور اعلام می کردیم. وظیفه برقرار ارتباط با اعضا، بر عهده رئیس، دبیرکل و سرپرست است. درباره سوال دوم و برگزاری مجمع، اطلاع دارید که برگزاری مجمع وظیفه رئیس و دبیرکل است و بنده و سایر همکارانم مکررا اعلام کرده بودیم و به حکایت اسناد رسمی با تصمیم رئیس سابق از دستور جلسه خارج شده بود.

حق الوکاله من بیش از حقوق فدراسیون است

او ادامه داد: برگزاری مجمع نیازمند مشخص شدن صورت‌های مالی است که وظیفه دبیرکل بود. چگونه می توان بدون صورت های مالی و بودجه، جلسه را برگزار کرد که مورد اعتراض شما بود؟ درباره تعداد در جلسات در سال هم باید گفت که ۹ جلسه برگزار شده و ربطی به بنده ندارد و در اختیارات دبیرکل است. برگزاری بازی در مشهد هم مصوبه هیات رئیسه را نداشت. آقای اصولی توضیح می دهد که چرا این تصمیم را گرفتند. درباره اعزام به قطر هم ماجدی توضیح می دهد و مصوبه هیات رئیسه را نداشت. از طرفی انتظار داشتید در فدراسیون فوتبال مفتی کار کنم؟ حق الوکاله من بیش از حقوق فدراسیون است. من زیر میزی و رشوه نگرفتم و شأن من هم اعدادی که می گویید نیست. اگر قرار باشد شأن آدم ها با عدد ارزش گذاری شود، شأن من بسیار بالاست. اگر تقصیری متوجه هیات رئیسه است، با چه متر و معیاری متوجه این چهار نفر بوده است؟ تصمیمات را رئیس قبلی و سرپرست فعلی تصمیمات را اجرا کرده اند. من هر پولی گرفته‌ام، قرارداد داشتم و بیمه من هم از فدراسیون نیست. بیمه تکمیلی بنده هم از حقوقم کسر می شود.

دفاع حیدری برای جلوگیری از عزل از هیات رئیسه فدراسیون فوتبال

همچنین طهمورث حیدری، دیگر عضو هیات رئیسه که برکناری او هم از هیات رئیسه مورد بحث و بررسی است در دفاع از خود گفت: پیشنهاد عزل باید مستدل باشد و تحویل اعضای هیات رئیسه شود. اعضای محترم جویای میزبانی بازی تیم ملی در مشهد شدند که در جواب باید اعلام کنم برگزاری بازی در شهر مشهد و هر شهر دیگری، از اختیارات دبیرکل و سرپرست محترم فدراسیون فوتبال بوده و نیازی به مصوبه هیات رئیسه ندارد. آیا به عنوان رئیس کمیته استان ها باید پاسخگو باشم؟ جویای علت اعزام ۱۰ تن از کارکنان فدراسیون فوتبال به کشور قطر و شرکت در قرعه کشی بوده اند که این مساله هم هیچ ارتباطی به هیات رئیسه ندارد و جزو اختیارهای دبیرکل فدراسیون است. پرسیده بودند که آیا ۹ جلسه قانونی در یک سال از سوی هیات رئیسه برگزار شده یا نه که باید بگویم ۱۰ جلسه برگزار شده است.

وی ادامه داد: شاید فدراسیون فوتبال نتوانست دغدغه‌های اعضای مجمع را برآورده کند اما در سال منتهی به جام جهانی، نیازمند همدلی و وفاق ملی هستیم.

اصولی: اعتراض دارم

احسان اصولی، عضو هیات رئیسه و یکی دیگر از نفراتی که برکناری او مورد رای‌گیری قرار خواهد گرفت هم گفت: بنده هم در ابتدای عرایضم نسبت به دستور جلسه قرار دادن این موضوع اعتراض دارم. وفق بند ۹ ماده ۲۸ اساسنامه فدراسیون که یک بند ویژه برای دستور جلسه مجمع است، یک ماده ای داریم که در آن نحوه تنظیم دستور مجمع ذکر شده است. گفته شده که دبیرکل بر اساس پیشنهاد اعضای هیات رئیسه و مجمع آن را مشخص می‌کند. چیزی که در دستور جلسه تحت این عنوان قرار گرفته در هفت بند توسط تعدادی از اعضای محترم مجمع بیان شده که از این هفت بند، شش بند آن سوال است. از لحاظ حقوق شما واژه پیشنهاد را دارید و اشاره ای به سوال نشده، طرح سوال در جلسه، نقض بند ۹ ماده ۲۸ اساسنامه است. در یک بند از بندهای درخواستی دوستان، عزل چهار عضو هیات رئیسه را مطرح می کند که وفق بند ۲ ماده ۳۷ اساسنامه، تصریح کرده است که پیشنهاد عزل باید به صورت مستدل همراه با دستور جلسه باید به فرد مورد اتفاق هستند، برسد.

او ادامه داد: استدلال با سوال متفاوت است. بنده هم به احترام ارادتی که به تک تک اعضای هیات رئیسه دارم، عرض می‌کنم که در خصوص تعداد جلسات که سوال کردید، حدنصاب لازم انجام شد. مجمع عمومی عادی سالیانه، یکی از تخلفات رئیس معزول بود که آقای قنبرزاده هم اعلام کردند و آقای عزیزی خادم استنکاف کرد و از نکات عزل ایشان است. سوال من این است که کدام یک از این چهار نفری که مورد بررسی قرار گرفتند، چه نقشی در عدم برگزاری داشتند؟ اگر نقشی هم داشتند شامل همه اعضای هیات رئیسه می شود. اینکه فقط از چهار نفر مورد خطاب قرار گرفته، محل سوال است. اینکه مجمع را در جریان مسائل نگذاشتیم محل ایراد است. ما از کدام بند اساسنامه را رعایت نکردیم و اقدام کردیم کردیم که مجمع در جریان نبوده است.

اتفاقات بازی با لبنان، بیرون ورزشگاه رخ داد

وی ادامه داد: موضوع مشهد اساسا به این دوره برنمی‌گردد. من عضو مشهدی هیات رئیسه هستم. این دم دست‌ترین و خنده‌دارترین موضوعی است که به بنده ارجاع می دهند. در سال ۹۸ که ما میزبان هیات رئیسه بودیم، آقای تاج به عنوان رئیس وقت، مصاحبه ای کردند و قرار بود ما در پنج فروردین ۹۹ ما میزبان هنگ کنک باشیم. مصاحبه ایشان است. ورزشگاه امام رضای مشهد به عنوان یک ورزشگاه توسعه یافته و پیشرفته ترین ورزشگاه، انتخاب شد برای میزبانی تیم ملی و از سمت دیگر تاکید فیفا و AFC وجود دارد که ما در اقصی نقاط کشور میزبان شویم. ما درخواست میزبانی جام ملت های ۲۰۲۷ را دادیم و آبان ماه سال پیش گروهی از AFC از پنج ورزشگاه دیدن کردند. در گزارشی که هست، ورزشگاه امام رضا را به عنوان بهترین ورزشگاه ایران و از بهترین های ایران انتخاب کردند و مشهد از جهت هتلینگ و توسعه شهری شهر دوم ایران شد. این اتفاق هم افتاد و نیازمند توسعه بودیم.

اصولی خاطرنشان کرد: در برگزاری بازی یک نقطه خاکستری هم نیست و ستاد مبارزه با کرونا، ۷۲ ساعت قبل از بازی، مجوز حضور تماشاگران داد. مگر در همین لیگ قهرمانان اروپا یا در آذربایجان شرقی این اتفاقات رخ نداد؟ اگر در برگزاری بازی مشکلی هست، بفرمایید؟ من به عنوان عضو هیات رئیسه این توضیح را می دهم و از فدراسیون دفاع می کنم نه به عنوان رئیس هیات فوتبال مشهد. مسائل مربوط به بیرون از ورزشگاه بود. بنا بود که بازی بدون تماشاگر باشد و ما در شرایط انجام شده قرار گرفتیم. در خصوص بلیت فروشی هم توضیح دادیم. وزیر بهداشت توضیح داد و گفت که تا ۵۰ درصد مجوز می دهیم. ما که باید مدافع حضور تماشاگر باشیم، می گفتیم نباید می آمدند؟ درباره لیست اعزامی به قطر هم نقش من چه بود؟ چه تاییدی داده‌ام؟ نهایتا می گویم که در مجموع سوالات و این بندهایی که مطرح شده، باید وظایف اعضای هیات رئیسه مشخص شود؟ خواهش می‌کنم دقیقا مطرح کنید که نقش این چهار نفر و احسان اصولی چیست؟ خیلی از مسائل روشن می شود. ای کاش زمانی که طالقانی عضو هیات رئیسه بود، مورد سوال قرار می گرفت چرا که خود ایشان باید پاسخگو باشند. من جزو مدافعان هستم که باید قراردادها در فدراسیون فوتبال شفاف شود. اعضای مجمع ببینید که چه کسانی این موضوعات را جلو می برند و این جریانی را که از دل خود شما بیرون آمده و به شکل سالم و شفاف کار می‌کند، در این جریان لیدری می کند و محوریت را در دست گرفته و دنبال چه منافعی است؟

مهرداد سراجی، عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و چهارمین عضوی که برکناری او مورد بررسی است، گفت: مراتب اعتراض خودم را به نحوه اتهاماتی که به بنده و همکارانم زده اند، اعلام می کنم و بر این توضیحاتی که مطرح شده، اعتراض می کنم اما به احترام شما توضیحاتی را می دهم. اعضای هیات رئیسه ای که در سال ۹۹ انتخاب شد، از شاخصه های ویژه ای برخوردار بودند و شفاف بودند. این افراد فشارها را تحمل کردند تا مواضع دقیق و منصفانه خود را اعلام کنند. در درجه اول شهادت می دهم که تمام اتفاقاتی که در این دوره رقم خورد، تماما در جهت صیانت از فوتبال کشور بود. تمام اقدامات اعضای هیات رئیسه در جهت صیانت از فوتبال بود. تلاش ها و صیانت ها در دایره ای بود که اساسنامه اعلام کرده و خط قرمز ما جلوگیری از بحران هایی بود که دامن فوتبال ایران را می گرفت. همه می دانند که اساسنامه ما در پارلمان مانده اما قول های خوبی هم داده شده است.

چرا اجازه نمی‌دهند سازمان لیگ را بررسی کنیم؟

او افزود: در درجه دوم در دایره اساسنامه و در چارچوب قانون بود. نکته سوم هم درباره خودم است. بسیاری از اشکالات و ایرادهایی که در هیات رئیسه مطرح می شد و اینجانب به عنوان فردی که مطالبم را به طرق مختلف از جمله توئیتر و اینستاگرام در اختیار شما قرار دادم و خانواده فوتبال را مطلع سازم. یک رفتار دموکراتیک برای اولین بار در فدراسیون فوتبال اتفاق افتاد. این نشان از بالندگی هیات رئیسه است. این نشان از توانایی و پویایی هیات رئیسه و انتخاب شایسته شماست. این سه بخش را تاکیدا عرض می کنم. من حقیر تجربیات مختلف در سطوح مختلف دارم. قطعا حوزه و گسترده فعالیت بنده در گذشته کمتر از حوزه کنونی نبوده است. امروز با تجربه و تخصص عرض می‌کنم که در حوزه مالی، مدیریتی، بازاریابی و ... که جزو تخصص بنده است، تلاش کردم. هرگز در موضوعات فنی ورود نکردم.

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: این کسانی که می خواهند القا کنند که نباید خرده بحث ها در هیات رئیسه مطرح شود، خواستار فوتبال نیستند. هیات رئیسه در اسفند ماه ۱۴۰۰، یک مصوبه ای گرفت و این حقیر را مسئول کرد که سازمان لیگ را حسابرسی کنیم. همانطور که فدراسیون را بررسی کردیم، این بار به سراغ سازمان لیگ برویم. من تهدید شدم و تهمت شدم و اختلاف افکنی ها شروع شد. این سوال است. در سازمان لیگ چه خبر است که به سراجی اجازه داده نمی شود این سازمان را بررسی کند؟ اگر قرار است ما به این موضوعات نپردازیم، پس مشکلی وجود دارد. چند بند را علیه ما گفتند. من هیچ مدخلیتی به این ماجراها ندارم. در موضوع اعزام به قطر، براتی توضیح داد که از ما توضیح نخواستند. نمی گویم خطایی رخ داده است. آنجا هم پروتکل دارد. افرادی بودند که باید اعزام می شدند و جناب دبیرکل و سرپرست تصمیم گرفتند. وظیفه من نبوده و از من هم مشورتی گرفته نشده است. امروز مجمع باید تصمیم بگیرد که کدام استراتژی را در روزهای آینده تفهیم می کند. استراتژی ما چیست؟ قطعا این مجمع، دانای کل فوتبال ماست و خرد ورزی و عقلانیت اجازه نمی دهد به سمتی برویم که به مشکل بخوریم و با کمک شما راه موفقیت را پیش می گیریم و خواهش می دهم یک بار دیگر رای اعتماد بدهید تا در سال جام جهانی کارمان را پیش ببریم. نگرانی اختلافات داخلی هیات رئیسه نباشید. اگر بحث نباشد، انفعال ما را نابود می کند.

اعتراضات در مجمع بالا گرفت

کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال در واکنش به افرادی که خواستار سخنرانی بودند که گفت مجمع زمان‌بندی دارد و امکان گفت‌وگو نیست و هیچ هدفی ندارد و مجمع باید وارد رای گیری شود.

در ادامه اعتراضات بالا گرفت که ماجدی خواهش کرد برای جلوگیری از سخنرانی افراد متعدد، وارد رای گیری شوند.

با این حال اعتراضات بالا گرفت و افراد مختلف در حال اعتراض به روند برگزاری مجمع بودند. ماجدی درباره این مساله گفت: هر سوالی، جوابی دارد و صحبت ها تمام شده و باید وارد رای‌گیری شویم. عزیزان هیات رئیسه از خود دفاع کرده‌اند و سوالی مطرح نشده است. حالا شما هم تصمیم بگیرید.

در نهایت رای‌گیری آغاز شد و شمارش کنندگان آرا، در جایگاه مربوط به رای‌گیری مستقر شدند.

یک بار دیگر اعضای حاضر در مجمع تغییر کرد. تعداد اعضای مجمع ۸۱ نفر است و ۸۲ رای به صندوق‌ها انداخته خواهد شد.

طبق اعلام حسینی، عضو گروه سه نفره شمارش کننده آرا، در صورتی که دوم سوم آرای صحیح مأخوذه به عزل هر کدام از اعضا رای دهند، فرد مورد نظر از هیات رئیسه برکنار خواهد شد. در این صورت آرای ممتنع و مخدوش شمارش نخواهد شد.

هیچ نماینده‌ای از تیم ملی فوتبال مردان در رای گیری حضور نداشت.

حسن کامرانی فر اعلام کرد نماینده بازرسی کل کشور از ابتدای جلسه در سالن حضور دارد و تمام اتفاقات را رصد می‌کند.

شمارش آرا با حضور نماینده فیفا بر سر صندوق‌ها انجام شد.

کامرانی‌فر اظهار کرد: طبق بند ۲ ماده ۲۵ اساسنامه، برای اعتبار یک مصوبه، کسب اکثریت بیش از ۵۰ درصد آرای ماخوذه کافی است. آرای سفید، آرای باطله، آرای الکترونیک که به هر دلیلی دست کاری شده باشد به علاوه آرای ممتنع، هنگام محاسبه اکثریت در نظر گرفته نمی‌شود. طبق بند ۴ ماده ۳۷، رای گیری در مورد پیشنهاد عزل در هیات رئیسه یا مجمع عمومی باید به صورت مکتوب و مخفی باشد که انجام شد. پیشنهاد عزل در صورتی تصویب می شود که دو سوم آرای معتبر ماخوذه به آن رای مثبت بدهند.

کامرانی‌فر گفت: آرای سفید و باطله مورد محاسبه نیست و دو سوم آرای ماخوذه مورد محاسبه است. این دو سوم شامل ۸۲ رای نیست، بلکه دوم سوم شامل آرای معتبر ماخوذه خواهد بود.

اصولی عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ماند

پس از رای گیری در جمع فدراسیون فوتبال برای پیشنهاد عزل احسان اصولی، در نهایت احسان اصولی از سمت خود عزل نشد و می‌تواند همچنان در هیات رئیس فعالیت کند.

۸۲ رای ماخوذه (برگه‌های سبز)
موافقت با عزل (بله): ۴۸
مخالفت با عزل (خیر): ۳۱ رای
ممتنع یا مخدوش: ۳ رای

نتیجه: عزل نشد و در هیات رئیسه فعالیت خواهد کرد.

حد نصاب لازم برای عزل اصولی احراز نشد. برای برکناری اصولی باید ۵۳ رای موافق به صندوق انداخته می‌شد که این اتفاق رخ نداد.

سراجی از هیات رئیسه فدراسیون فوتبال عزل شد

۸۲ رای ماخوذه (برگه‌های آبی)
موافقت با عزل (بله): ۵۴
مخالفت با عزل (خیر): ۲۷
ممتنع یا مخدوش: یک رای

نتیجه: عزل شد و از این پس در هیات رئیسه نخواهد بود.

ابتدا ابهاماتی درباره رای نهایی وجود داشت. کامرانی فر گفت: اجازه دهید با نماینده فیفا و AFC مشورت کنم. تصمیمی که گرفتیم این است که طبق اساسنامه ضمن احترام به همه، دو سوم آرای ماخوذه باعث می شود یک نفر از جمع عزیزان هیات رئیسه خارج شود. در این شرایط دو سوم آرا، رای به عزل ایشان داده‌اند. این چیزی است که برابر اساسنامه است. دو سوم ماخوذه معتبر احراز شد. باید صبر کنیم این موضوع مشخص شود.

حمیسی گفت: طبق بررسی‌ها با نمایندگان فیفا، آقای اصولی عزل نشدند اما آقای سراجی عزل شدند.

حیدری عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ماند

۸۲ رای ماخوذه (برگه‌های زرد)
موافقت با عزل (بله): ۳۸ رای
مخالفت با عزل (خیر): ۴۳ رای
ممتنع یا مخدوش: یک رای

نتیجه: عزل نشد و همچنان در هیات رئیسه به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

براتی عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ماند

۸۲ رای ماخوذه (برگه‌های صورتی)
موافقت با عزل (بله): ۴۷ رای
مخالفت با عزل (خیر): ۳۳ رای
ممتنع یا مخدوش: ۲ رای

نتیجه: عزل نشد و همچنان در هیات رئیسه به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

مهرداد سراجی برای ابقا در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال تنها یک رای کم آورد. مجمع تصمیم گرفت که آرای او را بازشماری کند.

اعضای مجمع فدراسیون فوتبال با ادامه فعالیت ارکان قضایی فدراسیون فوتبال تا مجمع عمومی بعدی موافقت کردند.

در اواخر جلسه، حسن کامرانی‌فر اعلام کرد که می‌خواهد خارج از جلسه سوالی را از اعضا درباره سرپرستی ماجدی سوال کند که اعضای هیات رئیسه با سرپرستی ماجدی موافقت کردند. کامرانی‌فر گفت که این مساله در دستور جلسه قید نمی‌شود.

کامرانی فر همچنین اعلام کرد که با عزل مهرداد سراجی، هیات رئیسه این فدراسیون از رسمیت افتاد اما اساسنامه این اجازه را می‌دهد که تا برگزاری انتخابات، برای یک پست خالی، سرپرست انتخاب شود.

ساکت خطاب به نماینده فیفا: با تحریم علیه ایران همراهی نکنید

ساکت خطاب به نمایندگان فیفا گفت: شما می‌گویید فوتبال عاری از مسائل سیاسی است اما میلیون‌ها دلار از منابع مالی ایران در فیفا بلوکه شده و شما با تحریم‌های یک کشور متخاصم همراهی می‌کنید و اجازه نمی‌دهید از منابع خودمان استفاده کنیم. این رفتار سیاسی است. از شما انتظار داریم این صحبت‌ها را به مسئولان محترم فیفا اطلاع دهید. در لغو بازی دوستانه تیم ملی ایران با کانادا، رفتار سیاسی لحاظ شد. در ارتباط با لغو میزبانی‌های باشگاه‌ها و تیم‌های ملی ایران کم‌لطفی می‌شود. در حوزه داوران، مسائل مختلف آموزشی و ... انتظار داریم که پیام این جمع را که خانواده بزرگ فوتبال ایران هستند، به AFC و فیفا اعلام کنید و این انتظار ما از شماست که سیاسی برخورد نکنید.

بعد از صحبت‌های ساکت، اعضای مجمع برای وی دست زدند.

کامرانی‌فر: هیات رئیسه از رسمیت نیفتاده است

عباسی، عضو مجمع فدراسیون فوتبال گفت: ما به صداقت اعضای هیات رئیسه اعتقاد داریم. ما 20، 30 سال است که خلاء را احساس می کنیم. باید یک آیین نامه مشخص برای پرداخت‌های ارزی و ریالی به کارکنان فدراسیون فوتبال داشته باشیم که مشخص شود به هر شخص چه مقداری باید پرداخت شود. مشخص باشد که حداقل و حداکثر پرداختی ها چقدر باید باشد. قراردادها هم مشخص شود. یک تشکر هم باید از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بابت عملکرد خوب جامعه داوری داشته باشیم.

کامرانی‌فر در نهایت یک تذکر مهم داد و گفت: هیات رئیسه از رسمیت نیفتاده است و یک نفر جایگزین می شود و با تمام قوا به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

هوای بانوان را داشته باشید!

فروزان سلیمانی، سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان گفت: خدمت آقای ماجدی تبریک می‌گویم و برای آقای سراجی آرزوی موفقیت داریم. با توجه به اینکه هر دوی شما بزرگواران فوتبالی هستید، می خواستم خواهش کنم هوای بانوان را داشته باشید. واقعا درد دل داریم. ما به مسابقات کافا رفتیم و برگشتیم و از آن زمان کسی پیگیر ما نیست و هیچ اردو و مسابقه‌ای نداریم. من پیام دادم و تماس گرفتم ولی کسی جوابگو نبود. حتی یک پیام به ما نمی‌دهند. ما قهرمان آسیا شدیم. این خوب نیست که هر بار قرار است به مسابقات آسیایی برویم، فقط از یک یا دو ماه قبل تدارک ببینند. تیم‌های رقیب ما در آسیا زحمت می کشند و تلاش می کنند. من واقعا خواهش می کنم به بخش بانوان توجه ویژه داشته باشید. تیم های ملی فوتبال و فوتسال ما اردویی ندارند. تداوم این موفقیت ها در وهله نیازمند رسیدگی است. باور کنید که دختران ما بسیار خوب هستند و خیلی دوست داریم باز هم در آسیا قهرمان شویم اما واقعا نگران هستیم.

مدیرعامل نساجی: به شعور ما احترام بگذارید

ایزد سیف الله پور، مدیرعامل نساجی هم گفت: همه ما می دانیم که در هیات رئیسه اختلافات بسیاری هست. متاسفانه اتفاقاتی در فوتبال رخ داد که خوب نبود و به جای اینکه برای جام جهانی آماده شویم، هیچ اتفاقی رخ نداده است. خواهش می کنم تماس تلفن ما را جواب دهید و فقط در هنگام انتخابات به ما سلام و صبح به‌خیر نگویید. به شعور ما احترام بگذارید. این اتفاقاتی که از جانب صدا و سیما رخ می دهد و هر طور می خواهد با ما برخورد می کند درست نیست و سهم هیات های فوتبال، سازمان لیگ و باشگاه ها را نمی دهد و این مساله باعث متضرر شدن تیم های خصوصی می‌شود و این به فوتبال ما آسیب می زند. تقاضا دارم به این مساله رسیدگی شود. پارسال هم جلسه ای داشتیم و قرار بر این شد که اجازه ندهیم دوربین های صدا و سیما وارد استادیوم ها شوند و باشگاه های ما نسبت به این مساله متضرر می شوند. دست به دست هم دهیم که پول های بلوکه شده ما در فیفا هم آزاد شود. خواهش می کنم بحث حضور زنان در ورزشگاه ها را پیگیری کند. امیدوارم شاهد موفقیت تیم ملی فوتبال ایران باشیم.

اعضای هیات رئیسه، کمیته‌ها را تصاحب کرده‌اند

سیدالحسینی در پایان گفت: بحثی بود که دوستان ما در هیات رئیسه چند پستی هستند. رئیس هیات، رئیس کمیته، عضو هیات رئیسه و بخش های مختلف هستند. لطفا حضور این دوستان را پایین بیاورید. مثلا شائبه ای وجود دارد که در هنگام انتخاب سرمربی تیم ملی فوتسال با استقلال هیات رئیسه انتخاب نمی شود. اجازه دهید کمیته ها را افرادی خارج از هیات رئیسه انتخاب کنند. الان دوستان هیات رئیسه همه کمیته ها را دارند. به غیر از آقای براتی، آقایان هیات رئیسه کمیته‌های فدراسیون را تصاحب کرده اند. لطفا در این مساله تجدیدنظر کنید.

ماجدی گفت: در اولین جلسه هیات رئیسه درباره این مسائل تصمیم گیری می کنیم. ختم جلسه را اعلام می کنیم.

در نهایت، مجمع عمومی فدراسیون فوتبال که از ساعت۹:۳۰ صبح امروز (سه‌شنبه) آغاز شده بود پس از ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه به پایان رسید.

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 28753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha