دولت و بانک مرکزی نباید معیشت جامعه را به قیمت ارز گره بزنند/هر گونه شوک درمانی باعث فقیرتر شدن جامعه می شود/تجربه روسیه در بهره گیری از پیمان‌های چند جانبه قابل تأمل است

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و استاد اقتصاد گفت: بی تردید امنیت غذایی مردم، امنیت سلامت، امنیت اقتصادی جامعه نباید به بازار ارز گره بخورد، بلکه باید بستری فراهم شود که مردم برای حفظ قدرت خرید خود به دلار تکیه نکنند و کار و تلاش را بر حبس منابع ارزی برای کسب بازدهی بالا ترجیح دهند این مهم در صورت اراده قوی دولت امکان‌پذیر است.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ارز و نرخ ارز متغیری است که در سال های اخیر مردم را به سمت خود جلب کرده است، یعنی شاید تا پیش از تشدید تحریم ها و بحرانی شدن فضای اقتصادی کشور شاید نگاه ها کمتر بر سرمایه گذاری روی ارز معطوف بود اما با بالا گرفتن تحریم ها و افزایش نرخ تورم، دلار نیز به کالای سرمایه ای تبدیل شد که دولت و بانک مرکزی نتوانستند بازار را به درستی مدیریت کنند تا در بازار ارز سوداگری رخ ندهد. کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت و گو با رادار اقتصاد تحلیلی دارد بر تبعات عدم مدیریت بازار ارز بر روی اقتصاد ایران.

 وحیدارشدی استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص مدیریت ارز در اقتصاد ایران با توجه به محدودیت های ارزی وتاثیری که اقتصاد و قیمت ها از نرخ ارز می پذیرند، گفت:  ارز یک متغیریست که به دلائل مختلف اقتصاد ایران را تحت تأثیرات خودش قرار می دهد، البته این وضعیت نامطلوب است، یعنی اگر سیاستهای اقتصاد مقاومتی از زمان ابلاغ آن تا کنون در کشور پیاده شده بود قطعا در وضعیت کنونی به سر نمی بردیم که با این مشکلات دست و پنجه نرم کنیم.

 وی در خصوص اهمیت عدم گره زدن اقتصاد به مسائلی که می تواند در یک کشور بحران اقتصادی ایجاد کند، گفت: کشورهایی از توان اقتصادی بالایی می توانند برخوردار باشند که معیشت جامعه را به قیمت ارز گره نزنند. سیاست دولت سیزدهم این است که جذابیت بازار ارز  را برای بهره گیری از رانت‌های فسادزا از بین ببرد، لیکن به دلیل اقتصاد تورم زای ایران که ناشی از کسری شدید بودجه دولت و خلق پول از هیچ نظام بانکی است هر چه قدر هم که فاصله کم شود از یک طرف دیگر به واسطه کاهش ارزش پول ملی بین قیمت بازار و قیمت دولت فاصله ایجاد می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با ارائه راهکاری برای عدم گره خوردن اقتصاد کشور به قیمت ارز و چالشهایی که از این محل صورت می گیرد، گفت: به نظر می رسد برای اینکه اقتصاد به قیمت ارز گره نخورد ابتدا اصلاح در نظام بانکی و نظام تأمین کسری بودجه دولت و افزایش قدرت خرید مردم باید اصلاحاتی اساسی صورت بگیرد و  متعاقب آن به سمت مبادلات دو جانبه و قطع وابستگی به دلار حرکت کنیم. اقتصاد باید به سمتی حرکت کند که تغییر نرخ دلار نتواند بی ثباتی اقتصادی ایجاد کند.

وی در این باره با اشاره به تجربه کشورهایی که تحریم آمریکا بوده اند، تصریح کرد: تجربه روسیه در بهره گیری از پیمان‌های دوجانبه و چند جانبه قابل تأمل است، لذا  باید از تکرار سیاست‌های دولت‌های گذشته که برای جبرانی کسری بودجه به بازار ارز ورود پیدا کرده و از رانت ارزی برای جبران کسری خود استفاده می کردند به شدت پرهیز نمود. نرخ ارز باید با سایر بازارها خود را تعدیل نموده و به قیمت واقعی برسد. اما نیازمند بستر مناسب سیاستگذاری می باشد و هر گونه شوک درمانی باعث فقیرتر شدن جامعه می شود.

وحید اشتری در ادامه بحث در خصوص هدایت منابع ارزی به سمت بهره ور ترکردن اقتصاد و توسعه زیر ساخت های اقتصادی، افزود: دولت باید از هزینه کردن ارز در بازارهای غیر ضرور به شدت پرهیز کند و منابع ارزی را صرف فعالیت‌های مولد و خرید تکنولوژی کند. بنده معتقدم تا زمانی که اقتصاد تولید تورم می کند و نسبت بازدهی بخش غیر مولد به بخش مولد بالاترست بازار ارز به دنبال تطبیق خود با بازارهای پربازده هست و به نفع اقتصاد ملی حرکت نمی کند.

وی در پایان گفت و گو به چند فاکتور مهم که نباید به دلار و نرخ ارز گره بخورد اشاره کرد و گفت: بی تردید امنیت غذایی مردم، امنیت سلامت، امنیت اقتصادی جامعه نباید به بازار ارز گره بخورد، بلکه باید بستری فراهم شود که مردم برای حفظ قدرت خرید خود به دلار تکیه نکنند و کار و تلاش را بر حبس منابع ارزی برای کسب بازدهی بالا ترجیح دهند این مهم در صورت اراده قوی دولت امکان‌پذیر است.

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 28737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha