بازار سرمایه در یک ماه گذشته رشد خوبی را پشت سر گذاشته/ بسیاری از نمادهای ریالی در سایه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رشد کردند/ رشد بازار سهام تا کجا ادامه دارد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت:بازار سرمایه طی یک ماه گذشته رشد خوبی را پشت سر گذاشته و از کانال ۱.۳ به محدوده ۱.۶ میلیون واحدی رسیده و اگر در این بین با اصلاحی مقطعی رو به رو بشویم، امری طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد؛ به بیان دیگر برای تداوم ترند صعودی که از ابتدای سال جاری تاکنون به طول انجامیده، نیاز به اصلاحات مقطعی است. در حقیقت اصلاحات مقطعی برای بازار سهام مفید بوده و در نبود آن شرایطی مخرب مشابه پدیده سال ۹۹ رخ می‌دهد.

شاخص کل بورس روز گذشته با ۳ هزار و ۳۱۶ واحد رشد، به رقم یک میلیون و ۵۳۷ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن نیز ۳۵۰ واحد رشد داشت.این در حالی است که روند رو به رشد بازار سرمایه در هفته های اخیر بعضا با توقف یا اصلاح هایی نیزممواجه بوده است.بهراد موسوی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در این باره اظهار کرد: زمانی که بازارسهام تغیر رویه داده و مسیر متفاوتی را پیش می‌گیرد، عوامل متعددی در شکل گیری آن روند تاثیر گذاشته و به نوعی می توان گفت بازار برای شکل‌دهی مسیر صعودی و یا نزولی (به‌خصوص روند نزولی) نیازمند یک دلیل است و در این بین بعضا دیده می‌شود که به فراخور جهت‌گیری اخبار، بازار واکنش مثبت و یا منفی نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اخبار منفی تاثیرگذار در بازار سهام، اضافه کرد: نرخ بهره بین بانکی افزایش داشته و در حال حاضر به بیش از ۲۰ درصد رسیده است؛ از طرفی اتفاقات سیاسی همچون عدم نتیجه مشخص از تحولات برجامی بعضا باعث نگرانی سرمایه گذاران می‌شود. بازار سرمایه به اخبار مربوط به تحریمها واکنش نشان می دهد و باید توجه داشته باشیم اگر همانند هفته‌های پیشین گروه‌هایی همانند خودرویی و بانکی با توجه به اخبار مثبت به این موضوع رشد داشتند، در زمانی که اخبار سویه منفی دارد نیز واکنش منفی آن را بپذیریم و رفتارهای هیجانی بروز ندهیم.

موسوی ابراز کرد: بازار سرمایه طی یک ماه گذشته رشد خوبی را پشت سر گذاشته و از کانال ۱.۳ به محدوده ۱.۶ میلیون واحدی رسیده و اگر در این بین با اصلاحی مقطعی رو به رو بشویم، امری طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد؛ به بیان دیگر برای تداوم ترند صعودی که از ابتدای سال جاری تاکنون به طول انجامیده، نیاز به اصلاحات مقطعی است. در حقیقت اصلاحات مقطعی برای بازار سهام مفید بوده و در نبود آن شرایطی مخرب مشابه پدیده سال ۹۹ رخ می‌دهد.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته در بیشتر مواقع اخبار و پارامترهای سیاسی از جنبه روانی بر سرمایه گذاران تاثیرگذار بوده و برای مدت بسیار محدودی بر این نوع دارایی‌ها تاثیر آن می‌ماند و این در حالی بوده که بازار سهام به فاکتورهای مهم‌تر واکنش داده و روند حرکتی خود را مطابق آن پیش می گیرد و به طور کلی فکر می‌کنم طی روزهای آینده بازار مسیر صعودی خود را طی کند.

وی در تشریح فاکتورهای مهم موثر بر تداوم روند صعودی، گفت: یکی از عوامل موثر در چشم انداز رشدی بازار سهام مربوط به افزایش نرخ محصولات و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شود. بسیاری از نمادهای ریالی در سایه این موضوع رشد کردند، به طوری که یکی از نمادهای گروه غذایی با انتشار گزارش ماهانه آن رشد حدودا ۳۰۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

موسوی با بیان اینکه بازارسرمایه به تورم واکنش مثبتی نشان داده و در چنین شرایطی موضع افزایشی به خود می‌گیرد، افزود: فکر می‌کنم با انتشار گزارش‌های ماهانه طی روزهای آینده، بازار سهام واکنش مثبتی نشان بدهد و این گزارش‌ها بازار را در حفظ ترند صعودی کمک کند.

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۹
کد خبر: 28718

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha