نشانه‌هایی از رسیدن بیت کوین به کف قیمتی پس از ۹ هفته سقوط؛ روند نزولی تمام شده است؟

با بسته‌شدن نهمین کندل نزولی بیت کوین در نمای هفتگی، بازار یک موج بازیابی جدید را شروع کرده و شاخص‌های تکنیکال هم تا حدی پایان روند نزولی را برای کوتاه‌مدت تأیید می‌کنند. با وجود این، برخی از کارشناسان همچنان نسبت به رسیدن بیت کوین به کف‌های قیمتی مطمئن نیستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد و به نقل از کوین دسک ، بیت کوین در طول ۲۴ ساعت گذشته رشدی ۶ درصدی را تجربه کرده و خود را به بالای ۳۰٬۰۰۰ دلار رسانده است. این قدرت‌نمایی در حال رخ می‌دهد کندل قیمت بیت کوین برای نهمین هفته متوالی در ضرر بسته شده است.

این اولین بار در تاریخ این ارز دیجیتال است که کندل هفتگی برای ۹ هفته پشت سر هم بدون هیچ رشدی بسته می‌شود؛ اتفاقی که قیمت را از اوج ۴۸٬۱۶۰ دلاری تا نقطه پایانی هفته گذشته در ۲۹٬۶۰۰ دلار پایین کشید. این سقوط در حالی اتفاق می‌افتد که نگرانی از افزایش تورم در سراسر جهان رو به افزایش است و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در چنین وضعیتی از دارایی‌های با ریسک سرمایه‌گذاری بالا و به‌طور مشخص ارزهای دیجیتال، دوری کنند.

آن‌طور که از نمودارها پیداست، بیت کوین در سطح ۲۹٬۰۰۰ دلار از حمایت قدرتمندی برخوردار است؛ سطحی که در هفته‌های گذشته بارها مورد آزمایش قرار گرفته است. اگر کندل این هفته زیر ۲۹٬۰۰۰ دلار بسته می‌شد، به این معنی بود که ممکن است قیمت بیت کوین تا رکورد تاریخی سال ۲۰۱۷ در ۲۰٬۰۰۰ دلار سقوط کند. مقاومت ۳۰٬۵۰۰ دلاری همچنان روی نمودار دیده می‌شود و بسته‌شدن کندل روزانه بالای این سطح می‌تواند نشانه‌ای قوی برای بازیابی قیمت بیت کوین در روزهای بعدی باشد.

شاخص قدرت نسبی (RSI) که از آن برای سنجش بزرگ حرکات قیمت استفاده می‌شود، در نمای روزانه اخیراً از سطح ۳۰ بازیابی شده است که نشان می‌دهد ممکن است قیمت بیت کوین به کف رسیده باشد. خریداران کوتاه‌مدت نیز می‌توانند شتاب صعودی قیمت را در این هفته بیشتر کنند. ضمن اینکه داده‌های مربوط به احساسات معامله‌گران در هفته گذشته نشان می‌دهد که ممکن است بازار در هفته‌های پیش رو حرکتی را به سمت سطوح قیمتی بالاتر داشته باشد.

نشانه‌هایی از رسیدن بیت کوین به کف قیمتی پس از ۹ هفته سقوط؛ روند نزولی تمام شده است؟

نمودار قیمت بیت کوین (نمای ۱ روزه بازار بیت کوین/ دلار).

برخی از تحلیلگران می‌گویند در شرایط کنونی، سرمایه‌گذاران پیش از ورود به بازار، حرکات قیمت را به‌خوبی بررسی خواهند کرد.

سیمون پیترز (Simon Peters)، تحلیلگر بازار در پلتفرم ای‌تورو (eToro)، در این رابطه گفته است: بازارهای مالی آمریکا هفته گذشته و با افزایش سراسری قیمت سهام، یک بازیابی جزئی را تجربه کردند. بازار ارزهای دیجیتال مثل بازار سهام بازیابی نشد، اما قیمت بیت کوین و برخی از ارزهای مطرح در این مدت ثابت باقی مانده است؛ اتفاقی که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران بزرگ پیش از ورود دوباره به بازار، از نوعی آرامش برخوردار هستند.

رشد امروز ارزهای دیجیتال در حالی اتفاق می‌افتد که بازارهای آسیایی نیز با جهش مواجه شده‌اند. جهش قیمت سهام شرکت‌های آسیایی عمدتاً به خاطر پایان قرنطینه‌های مربوط به کرونا در برخی از شهرهای چین است. معامله‌گران انتظار دارند با بازگشایی اقتصاد بخشی از کشور چین، مصرف‌کنندگان بیش از پیش برای دریافت کالا و خدمات پول هزینه کنند؛ اتفاقی که می‌تواند به افزایش درآمد شرکت‌های آسیایی در هفته‌ای پیش رو منجر شده و نشانه‌ای برای رسیدن قیمت سهام شرکت‌های این منطقه به کف باشد.

از ابتدای امروز، شاخص بورسی «Asia Dow» که عملکرد سهام شرکت‌های برتر بازار آسیا را ارزیابی می‌کند،‌ ۲.۵ درصد و شاخص هانگ سنگ (Hang Seng) بورس هنگ کنگ ۲.۰۶ درصد رشد کرده است. علاوه بر این، در این مدت شاخص‌های «Nikkei ۲۲۵» بورس ژاپن ۲.۱۹ درصد، شاخص‌های اروپایی «STOXX Europe ۶۰۰» و «DAX» هر کدام حداقل ۰.۸۲ درصد، «Nasdaq ۱۰۰» آمریکا ۱.۴۴ درصد و «S&P500» تقریباً ۱.۰۸ درصد رشد کرده‌اند.

برخی از تحلیلگران می‌گویند بازیابی قیمت بیت کوین می‌تواند بیشتر از چیزی که انتظارش را داریم طول بکشد.

الکس کوپتسیکویچ (Alex Kuptsikevich)، تحلیلگر ارشد مؤسسه «FxPro»، در این باره گفته است: تا زمانی که بیت کوین به بالای سطح ۳۰٬۶۰۰ دلار، مقاومت پیش روی قیمت از اواسط ماه مه (اردیبهشت)، نرسیده باشد، برای صحبت‌کردن درباره بازگشت صعودی قیمت زود است. ضمن اینکه افزایش دوباره تمایل سرمایه‌گذاران به پذیرش ریسک هم می‌تواند احتمال تغییر روند بازار را بیشتر کند. هفته گذشته شاهد واگرایی بین عملکرد ارزهای دیجیتال و بازار سهام بودیم و این مسئله‌ای هم به‌نوعی ضعف بازار ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد.

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 28715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha