بانک‌های بی‌توجه به ‌تسهیلات‌ تولید و بنگاه‌های اقتصادی‌ تنبیه می شوند

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بانک‌هایی که در سال گذشته به بخش واقعی اقتصاد و تولید و بنگاه‌ها بیشتر تسهیلات داده‌اند باید تشویق شوند و بانک‌هایی که این سیاست‌ها را رعایت نکرده‌اند باید تنبیه شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، امروز در بیست و نهمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با موضوع کنترل تورم و ثبات مالی در بانک مرکزی اعلام کرد: گرچه رفتارهای نرخ ارز در کوتاه مدت در اقتصاد ایران اثری قوی دارد که محصول ساختار نفتی اقتصاد ایران است، اما نرخ ارز نقش شاخص و مرجع نیست.

وی گفت: علاوه بر نرخ ارز و اثرگذاری بر اقتصاد پولی، ثبات اقتصادی و توسعه اقتصادی هم در این زمینه اثرگذار است.

وی ادامه داد: تنها رشد میزان پول مهم نیست بلکه کیفیت رشد پول هم مهم است که باید اثرگذار باشد.  

وزیر اقتصاد گفت: دوگانه عمق‌بخشی به بازار مالی و سیاست‌های پولی و ارزی باید با هم مدنظر قرار گیرد.

خاندوزی در ادامه گفت: در بلندمدت باید متوسط نرخ تورم را کاهش دهیم و در کوتاه‌مدت بر مدیریت بر نرخ ارز و توجه به معیارهای پولی و بانکی، تورم را کنترل کنیم.  

وزیر اقتصاد اظهار کرد: نوسان نرخ ارز هم از عوامل مؤثر بر افزایش هزینه و تورم است، بنابراین باید دوگانه عمق‌بخشی به بازار پولی و افق سیاست‌های پولی و ارزی در کوتاه مدت را باید درنظر بگیریم. همچنین دوگانه دیگر حفظ ثبات اقتصادی و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد و همچنین حفظ توسعه اقتصاد باید مدنظر باشد.  

وزیر اقتصاد همچنین گفت: باید سیاست‌های دولت با هدف ثبات اقتصادی و حاکم شدن ثبات در فضای اقتصاد پیش برود.  

خاندوزی همچنین ملاحظات توسعه‌ای در اقتصاد ایران را هم مهم دانست و گفت: این خوش‌خیالی است که فکر کنیم با ثبات اقتصاد کلان به تنهایی می‌توانیم به توسعه برسیم، بلکه باید اهداف توسعه‌ای را هم دنبال کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد سیاست لنگری نرخ ارز گفت: تمام همّ و غم ما ثبات نرخ ارز نیست، بلکه سیاست‌های پولی و بانکی هم مهم است.  

به گفته وزیر اقتصاد، بعد از بحران مالی ۲۰۰۸ بانک‌های مرکزی دنیا به سمت سیاست‌های احتیاطی پیش رفته‌اند، اما در اقتصاد ما دو بخش سیاست پولی و ارزی باید مدنظر قرار گیرد.

وی همچنین ادامه داد: یکی از موارد افزایش تقاضا برای نرخ ارز، بخش واقعی و تجاری اقتصاد است که بر تقاضای ارز اثرگذار است.

به گفته وزیر اقتصاد، کاهش شکاف ترازنامه‌ای بانک‌ها و رویکرد سلبی و احتیاطی و هدایت اعتبار به سمت تولید و صادرات، باید به صورت ملازم درنظر گرفته شود.

خاندوزی همچنین گفت: ما باید دو چشم بینا داشته باشیم که هم به سمت کنترل تورم و هم سیاست‌های پولی و ارزی و بخش واقعی اقتصاد توجه کنیم.

به گفته خاندوزی، تورم‌های ۴ و ۵ درصد لزوما به رشد اقتصادی کشور ما منجر نمی‌شود بلکه ثبات اقتصادی و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد بسیار مهم است.

وی گفت: سیاستگذاران کشور ما در اوایل دهه ۱۳۹۰ دچار خطا شدند که با یکسویه‌نگری به تورم، فکر می‌کردند به توسعه می‌رسند در حالی که از واقعیت‌های اقتصاد و نرخ ارز دور ماندند و سرمایه‌گذاری رو به تنزل گذاشت.

وزیر اقتصاد، تحقق اهداف توسعه‌ای را نه تنها ممکن بلکه بایسته و ضروری دانست و گفت: اگر ثبات را فدای توسعه کنیم تا توسعه اقتصادی را فدای ثبات اقتصادی کنیم، در تحقق همان بخشی که مدنظر است شکست می‌خوریم.

وی همچنین با بیان اینکه صورت‌های مالی بانک‌ها ظرف یک‌ماه آینده نهایی می‌شود، گفت: در صورت‌های مالی بانک‌ها نباید شناسایی سود موهوم باشد یا ترازنامه غیرواقعی یا شکننده به چشم بخورد.

وی همچنین ادامه داد: بانک‌هایی که در سال گذشته به بخش واقعی اقتصاد و تولید و بنگاه‌ها بیشتر تسهیلات داده‌اند باید تشویق شوند و بانک‌هایی که این سیاست‌ها را رعایت نکرده‌اند باید تنبیه شوند.

وزیر اقتصاد همچنین گفت: ما باید به اندازه وسع خود به نظام بانکی کمک می‌کنیم که زودتر به اهداف خود برسد و با جبران عقب‌ماندگی‌های سال‌های قبل اقتصاد ایران را به سمت جلو حرکت کنیم و تسلط بر حکمرانی ریال را در دستورکار خود قرار می‌دهیم.

۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 28694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha