کارنامه ۴ ماهه بورس تهران/پیشتازان بورس ۱۴۰۱ کدامند؟

۱۲۳روز از تغییر مسیر شاخص‌های بورسی و صعودی شدن قیمت‌ها می‌گذرد. شاخص کل در این برش زمانی توانسته ۲۷درصد افزایش ارتفاع دهد و نماگر هموزن نیز به رشد ۳۴درصدی دست یافته است. با این حال آخرین ماه بهار تا به اینجای کار برای بورسی‌ها خوشایند نبود. اما سهام دادوستدشده در تالار شیشه‌ای چه وضعیتی دارند و در چهار ماه اخیر چه میزان سود ازآن سهامداران خود کرده‌اند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد؛ ۱۲۳روز از تغییر مسیر شاخص‌های بورسی و صعودی شدن قیمت‌ها می‌گذرد. شاخص کل در این برش زمانی توانسته ۲۷درصد افزایش ارتفاع دهد و نماگر هموزن نیز به رشد ۳۴درصدی دست یافته است. با این حال آخرین ماه بهار تا به اینجای کار برای بورسی‌ها خوشایند نبود. اما سهام دادوستدشده در تالار شیشه‌ای چه وضعیتی دارند و در چهار ماه اخیر چه میزان سود ازآن سهامداران خود کرده‌اند؟
کارنامه ۴ ماهه بورس تهران

۱۲۳ روز از تغییر مسیر شاخص‌های بورسی و صعودی‌شدن قیمت‌ سهام در تالار شیشه‌ای می‌گذرد. در این مدت نماگر اصلی بازار سهام توانست خود را از ۲/ ۱‌میلیون واحد به ابرکانال ۵/ ۱‌میلیون واحد برساند و حتی برای یک روز هم که شده بتواند طعم حضور در محدوده یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار واحدی را به سهامداران بچشاند، هر چند نتوانست حضور پایدار در این محدوده داشته باشد.

آمارها نیز نشان می‌دهد شاخص‌کل در این برش زمانی ۱۲۳ روزه توانسته ۲۷‌درصد افزایش ارتفاع دهد و نماگر هم‌وزن نیز به رشد ۳۴‌درصدی دست یابد، با این‌حال پس از ثبت ۴‌ماه صعود متوالی در کارنامه بازار سهام، ۸ روز کاری اخیر، برای بورسی‌ها خوشایند نبود؛ جایی‌که شاخص‌کل بیش از ۴‌درصد عقب‌نشینی کرد و دماسنج گروه‌های با ارزش بازار پایین‌تر نیز بیش از ۵‌درصد افت را نشان داد، اما سهام دادوستد شده در تالار شیشه‌ای چه وضعیتی دارند و در ۴‌ماه اخیر چه میزان سود از آن سهامداران خود کرده‌اند؟

سرنوشت رالی سوم بورس
اولین رالی از جنس مزبور طی کمتر از یک‌ماه در پاییز ۱۳۹۹ روی داد که به رشد ۲۴‌درصدی شاخص انجامید. دومین نوبت با رشد ۴۴‌درصدی دماسنج بازار در تابستان گذشته محقق شد و سومین دوره رونق به همین رالی اخیر بازمی‌گردد که تا محدوده ۳۳درصد پیش‌رفت و اکنون بیش از ۴‌درصد عقب نشسته است. ترس سهامداران از ریسمان سیاه و سفیدی که بورس در دو سال‌اخیر به آنها نشان داده سبب شده تا حالا شاهد فروکش خوش‌بینی‌ها در تالار شیشه‌ای باشیم. برخی عنوان می‌کنند بورس هرچه سود در ۴‌ماه گذشته برایشان ساخته بود را در همین روزهای گذشته، بازپس گرفته است و برخی نیز می‌گویند بار دیگر قرار است آن روی زشت بازار را برای چند ماهی ببینند و کاری هم از دستشان برنمی‌آید.

کارشناسان اما عموما نظر دیگری دارند و معتقدند موج سوم صعود قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای با گذشته متفاوت است و به‌نظر اصلاح چند روز گذشته شاخص‌ها موقتی خواهد بود. آنها به محرک‌هایی همچون تورم انتظاری، نرخ دلار، وضعیت سیاسی و البته بازارهای جهانی اشاره می‌کنند و در انتظار بازگشت نماگرهای سهام به مسیر صعود و رشدی آهسته و پیوسته تا پایان‌سال ‌هستند. آنها می‌گویند ترکیب مقاومت نموداری با عوامل بنیادی در قالب گزارش‌های ضعیف‌تر از انتظار اکثر شرکت‌ها در زمستان۱۴۰۰ موجب شد از خوش‌بینی قبلی مبنی‌بر امکان تداوم رالی صعودی در کوتاه‌مدت کاسته شود و شاهد خروج حقیقی‌ها از بورس و بازگشت بخشی از این منابع به پناهگاه صندوق‌های معامله‌پذیر باشیم، اما این روند ادامه‌دار نخواهد بود و دیگر قرار نیست شاخص تا مرز یک‌میلیون واحد نزول کند.

در مجموع اما یکی از مهم‌ترین اصول جهت موفقیت در بازارهای مالی این است که فرد سرمایه‌گذار بتواند تشخیص دهد که در هر مقطع زمانی در کدام نقطه از سیکل‌های رفتاری اقتصاد و به‌تبع آن بازارها قرار دارد تا متناسب با آن تصمیمات بهینه را اتخاذ کند، اما این کار در تخصص هر سهامداری نیست و شاید همین موضوع در کنار طمع سرمایه‌گذار در صعودهای پرشتاب است که بعضا باعث سودهای هنگفت در جریان دادوستدهای تالار شیشه‌ای می‌شود.

سود سه رقمی در ۴ ماه
آنگونه که بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۲۳ روز گذشته بیش از ۵۳درصد از سهام دادوستد شده در تالار شیشه‌ای بازدهی بیشتری از شاخص‌کل (۲۷ درصد) به ثبت رسانده‌اند و در مجموع بیش از۹۰درصد از نمادها نیز عملکرد مثبتی داشته‌اند. در این میان سهام ۱۸ شرکت سهامی نیز موفق به ثبت رشد سه رقمی از ۶ بهمن‌ماه سال‌گذشته تا ۸ خردادماه شده‌اند. رتبه نخست رشد قیمت در این برش زمانی نیز از آن نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه‌آذربایجان شد. «وآذر» در ۱۲۳ روز گذشته توانست سودی معادل ۵/ ۳۶۱‌درصد را از آن سهامداران خود کند.

این شرکت در آخرین شفاف‌سازی که برای بررسی دلایل رشد قیمت سهم روانه سامانه کدال کرده بود، ضمن تاکید بر این موضوع که تغییر بااهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده، نوسان قیمت سهام را به عرضه و تقاضا در بازار ارتباط داد. رخدادی که در برش زمانی موردبررسی برای برخی دیگر از سهام شرکت‌های با ارزش بازار پایین نیز تجربه شد.

سهامی که عمدتا روزانه با حجم معاملات ناچیزی روبه‌رو هستند و از این‌رو همان‌طور که در موج‌های صعودی رشدهای عجیبی از آن سهامداران می‌کند، در صورت توقف روند صعودی و گرفتارشدن در صف‌های سنگین فروش به دلیل معاملات کم‌مقدار می‌تواند برای روزها و حتی هفته‌ها فرصت خروج به سهامداران نداده و تمام سودهای کسب‌شده را بسوزاند. موضوعی که باید موردتوجه سهامداران قرار گیرد.

پیشتازان بورس ۱۴۰۱
دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای از ابتدای سال‌۱۴۰۱ تا روز گذشته، رشدی ۲/ ۱۲درصدی را تجربه کرده است و نماگر هم‌وزن نیز موفق شده حدود ۲۲‌درصد افزایش ارتفاع دهد. بررسی‌های ۴۵۸ نماد در دو بازار بورس و فرابورس اما خبر از پیشی‌گرفتن بازدهی ۷۷درصد از نمادها نسبت به شاخص‌کل به‌عنوان دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای دارد. همچنین از ابتدای سال ‌تاکنون تنها ۲۱شرکت شاهد افت قیمت نماد معاملاتی خود بوده‌اند. در این برش زمانی اما شرکت دامداری تلیسه نمونه بهترین عملکرد را به میزان ۱۳۲‌درصد ثبت کرد و از این منظر در صدر جدول بازدهی بازار قرار گرفت. «تلیسه» در سومین رالی صعودی بورس از آغاز ریزش ۹۹ نیز توانسته ۷/ ۱۳۱‌درصد سود را از آن سهامداران خود کند. حذف دلار ترجیحی و افزایش نرخ شیرخام یکی از عوامل اثرگذار بر جذابیت این زیرمجموعه گروه زراعت بود که به رشد قیمت سهام آن منجر شد.

کارنامه بورسی‌ها زیر مرز ۶/ ۱
۲۷ اردیبهشت‌ماه بود که شاخص‌کل بورس تهران ابرکانال ۶/ ۱میلیون واحد را برای نخستین‌بار در موج‌های صعودی خود تجربه کرد اما این محدوده تنها در کارنامه همان روز ثبت شد و از فردای آن شاهد عقب‌نشینی قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای بودیم، تاجایی‌که در ۸ روز کاری گذشته این نماگر حدود ۵/ ۴‌درصد کاهش ارتفاع داده است. در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲۹۳سهم معادل ۶۴‌درصد از کل نمادهای مورد بررسی، با افت قیمت بیشتری نسبت به شاخص‌کل مواجه شده‌اند و در کل نیز ۳۷۴ سهم نیز قرمزپوش شده‌اند. بیشترین کاهش قیمت در این بازه زمانی متعلق به نماد شرکت افرانت به میزان ۲۷‌درصد بود. در آنسوی بازار اما ۷۸ سهم بازده مثبتی به نمایش گذاشتند که در صدر آنها شرکت آلومراد با رشد قیمت ۳۸‌درصدی خودنمایی می‌کند.

۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
کد خبر: 28683

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha